Helikoptery jutra US Army, czyli 3 Goliatów i Dawid

Helikoptery jutra US Army, czyli 3 Goliatów i Dawid

AVX
AVX
Adam Maciejewski
05.10.2011 12:00, aktualizacja: 11.03.2022 10:38

US Army myśli o następcach obecnie używanych maszyn. Do udziału w programie joint multi-role (JMR) zgłosiło się 3 amerykańskich potentatów, czyli: Bell Boeing, Boeing i Sikorsky. Pod koniec września decyzją US Army do stawki dołączyła nieoczekiwanie firma AVX.

US Army myśli o następcach obecnie używanych maszyn. Do udziału w programie joint multi-role (JMR) zgłosiło się 3 amerykańskich potentatów, czyli: Bell Boeing, Boeing i Sikorsky. Pod koniec września decyzją US Army do stawki dołączyła nieoczekiwanie firma AVX.

Obecna flota US Army (czyli wojsk lądowych) liczy ponad 20 typów maszyn. Dzięki JMR ma być ich tylko 4. Założenia są dość rewolucyjne, np. desantowe UH-60 i szturmowe AH-64 zastąpi jeden typ wielozadaniowy, odpowiednio konfigurowany do misji. Nowe maszyny mają być też szybkie i osiągać ponad 314,5 km/godz. Wymusza to odejście od tradycyjnych konfiguracji wirników.

AVX
AVX

AVX proponuje układ 2 współosiowych przeciwbieżnych wirników głównych (znany ze śmigłowców Kamowa) wraz z parą pchających wentylatorów tunelowych dla dużej prędkości w locie poziomym.

AVX
AVX

AVX buduje demonstrator technologii na bazie śmigłowca Bell 206L (1.). Usunie z niego: całą belkę ogonową, skrzynię przekładniową napędu głównego, wał napędowy wirnika głównego i cały wirnik główny (2.). Stare podzespoły AVX zastąpi nowymi wg. własnej koncepcji (3.).

Shane A. Cuomo/US Army
Shane A. Cuomo/US Army

Demonstrator technologii będzie wstępem do modernizacji rozpoznawczych OH-58D (pow.), które też powstały na bazie Bella 206A. To już trzecia próba znalezienia następcy OH-58D. Poprzednie, których efektem były śmigłowce RAH-66 i ARH-70, przepadły z przyczyn finansowych.

AVX
AVX
AVX
AVX

AVX widzi też swoje szanse na rynku cywilnym, na który mają trafić modele AVX 815 i 825.

AVX
AVX

Czy AVX się uda? Nie wiadomo. Firma działa dopiero od 2 lat, ale nie tworzą jej nowicjusze. Dla przykładu, zespołem inżynierskim kieruje Troy Gaffey, były główny inżynier i szef działu badawczo-rozwojowego w Bell Helicopter Textron. A dyrektorem finansowym AVX jest Don Taylor, były dyrektor finansowy Bell Helicopter.

Bardziej mglista jest przyszłość JMR. Na razie przeznaczono na ten cel 300 mln dol., przy czym obecna faza to tylko 4 mln. Cały program zależy od powstania silnika nowej generacji o mocy netto 3000 KM, a projekt AVX (z fot. tytułowej) potrzebuje dwóch 4000-konnych silników. Maszyny JMR, jeśli powstaną, wejdą do służby w latach 2025-35.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)