Miękkie i twarde kompetencje - o co w tym chodzi...?

Kompetencje - twarde i miękkie

Kompetencje - twarde i miękkie

Kiedy szukamy pracy, wszędzie, gdzie się nie obejrzymy, słychać zawsze jedno słowo: kompetencje. Zwykle słysząc to, myślimy o kwalifikacjach zawodowych, doświadczeniu, umiejętnościach. Pracodawca jednak ma na myśli również tak zwane kompetencje miękkie.

Czym one są — i czy można je, podobnie do zawodowych, rozwijać?

Rozwój własnych kompetencji to najlepsza inwestycja, jakiej można dokonać. Kiedy stajemy się bardziej atrakcyjni dla pracodawców, nie tylko przestaje nas dotyczyć bezrobocie — ale dostajemy coraz atrakcyjniejsze propozycje.

Nad czym więc należy pracować?

Kompetencje "twarde"

Istnieje wiele definicji twardych kompetencji, jednak najogólniej mówiąc, są to konkretne umiejętności i wiedza potrzebne do wykonywania pracy. Można je potwierdzić dyplomami bądź certyfikatami, albo udowodnić biorąc udział w rozmowie kwalifikacyjnej czy testach.

Rozwijanie twardych kompetencji jest więc zależne wyłącznie od tego, jaki zawód wykonujemy — bądź chcemy wykonywać. W większości przypadków należeć będzie do nich znajomość języków obcych oraz bardzo dobra obsługa komputera, te dwie rzeczy bowiem przydają się obecnie praktycznie wszędzie.

Kompetencje "miękkie"

Zobacz również: Gadżet tygodnia: Renault Twizy - elektryczne wozidełko

Intuicyjnie wiemy wszyscy, że skoro "kompetencje twarde" odnoszą się do umiejętności zawodowych, to "miękkie" mają związek z psychiką i umiejętnościami społecznymi. I rzeczywiście: kompetencje behawioralne koncentrują się na sposobie zachowywania się człowieka, postawach, które umożliwiają mu zachowywanie się w sposób skuteczny w danej sytuacji.

Miękkie kompetencje to przede wszystkim:

  • umiejętności osobiste - sprawne zarządzanie sobą i swoją pracą, zdolność do motywowania samego siebie, zorganizowanie zajęć;
  • umiejętności interpersonalne - obejmują komunikowanie się z ludźmi, przekonywanie ich do swoich racji, motywować, inspirować, zarządzać zespołami.

Niezależnie od tego, jaką wykonujemy pracę, musimy współpracować z innymi ludźmi, komunikować się z nimi, wypracowywać wspólne stanowisko. Cały czas trzeba też utrzymywać motywację, pracować nad swoją motywacją, rozwijać umiejętności twarde. Tak naprawdę więc, kompetencje miękkie są podstawą każdej pracy — są najbardziej uniwersalne i wykorzystamy je wszędzie.

Wbrew pozorom, nad nimi również można pracować — istnieją kursy asertywności, motywacyjne, umiejętności organizacyjnych czy komunikacji międzyludzkiej. Jeśli nie chcemy się na żaden z nich zapisywać, zawsze można "trenować" w codziennym życiu — a wskazówki znajdziemy bez trudu w Internecie.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze