Miękkie i twarde kompetencje – o co w tym chodzi…?

Kompetencje - twarde i miękkie

Kompetencje - twarde i miękkie

Kiedy szukamy pracy, wszędzie, gdzie się nie obejrzymy, słychać zawsze jedno słowo: kompetencje. Zwykle słysząc to, myślimy o kwalifikacjach zawodowych, doświadczeniu, umiejętnościach. Pracodawca jednak ma na myśli również tak zwane kompetencje miękkie.

Czym one są – i czy można je, podobnie do zawodowych, rozwijać?

Rozwój własnych kompetencji to najlepsza inwestycja, jakiej można dokonać. Kiedy stajemy się bardziej atrakcyjni dla pracodawców, nie tylko przestaje nas dotyczyć bezrobocie – ale dostajemy coraz atrakcyjniejsze propozycje.

Nad czym więc należy pracować?

Kompetencje “twarde”

Istnieje wiele definicji twardych kompetencji, jednak najogólniej mówiąc, są to konkretne umiejętności i wiedza potrzebne do wykonywania pracy. Można je potwierdzić dyplomami bądź certyfikatami, albo udowodnić biorąc udział w rozmowie kwalifikacyjnej czy testach.

Rozwijanie twardych kompetencji jest więc zależne wyłącznie od tego, jaki zawód wykonujemy – bądź chcemy wykonywać. W większości przypadków należeć będzie do nich znajomość języków obcych oraz bardzo dobra obsługa komputera, te dwie rzeczy bowiem przydają się obecnie praktycznie wszędzie.

Kompetencje “miękkie”

Intuicyjnie wiemy wszyscy, że skoro “kompetencje twarde” odnoszą się do umiejętności zawodowych, to “miękkie” mają związek z psychiką i umiejętnościami społecznymi. I rzeczywiście: kompetencje behawioralne koncentrują się na sposobie zachowywania się człowieka, postawach, które umożliwiają mu zachowywanie się w sposób skuteczny w danej sytuacji.

Miękkie kompetencje to przede wszystkim:

  • umiejętności osobiste – sprawne zarządzanie sobą i swoją pracą, zdolność do motywowania samego siebie, zorganizowanie zajęć;
  • umiejętności interpersonalne – obejmują komunikowanie się z ludźmi, przekonywanie ich do swoich racji, motywować, inspirować, zarządzać zespołami.

Niezależnie od tego, jaką wykonujemy pracę, musimy współpracować z innymi ludźmi, komunikować się z nimi, wypracowywać wspólne stanowisko. Cały czas trzeba też utrzymywać motywację, pracować nad swoją motywacją, rozwijać umiejętności twarde. Tak naprawdę więc, kompetencje miękkie są podstawą każdej pracy – są najbardziej uniwersalne i wykorzystamy je wszędzie.

Wbrew pozorom, nad nimi również można pracować – istnieją kursy asertywności, motywacyjne, umiejętności organizacyjnych czy komunikacji międzyludzkiej. Jeśli nie chcemy się na żaden z nich zapisywać, zawsze można “trenować” w codziennym życiu – a wskazówki znajdziemy bez trudu w Internecie.

Regulamin komentowania

0 comments

Komentarze archiwalne