Supernowoczesny Ocelot dla komandosów

Supernowoczesny Ocelot dla komandosów

fot. Force Protection
fot. Force Protection
Adam Maciejewski
16.09.2011 12:14

Amerykańska Force Protection pokazała na DSEi 2011 najnowsze wcielenie swojego lekkiego pojazdu minoodpornego Ocelot. Pozbawiony wad Humvee, nie znalazł uznania w USA. Ale kupiło go brytyjskie MoD, aby zastąpić Land Rovery.

Amerykańska Force Protection pokazała na DSEi 2011 najnowsze wcielenie swojego lekkiego pojazdu minoodpornego Ocelot. Pozbawiony wad Humvee, nie znalazł uznania w USA. Ale kupiło go brytyjskie MoD, aby zastąpić Land Rovery.

fot. Defense Update
fot. Defense Update

Najnowszy model Ocelota to tzw. Weapons Variant (wariant uzbrojony). Zamknięte nadwozie wersji patrolowej zmieniono na otwarte od góry. Daje ono swobodne pole obserwacji i ostrzału z lekkiej broni (km-y, granatniki) we wszystkich kierunkach. Istotna zaleta dla komandosów, którzy zamiast patrolowania prowadzą działania zwiadowcze i rajdowe.

fot. Think Defence
fot. Think Defence

Nowy Ocelot ma większość cech wariantu patrolowego. Kompozytowe nadwozie wzmocnione pancerzem ceramicznym ma w dolnej części kształt V, co rozprasza falę uderzeniową wybuchu na boki.

fot. Force Protection Europe
fot. Force Protection Europe

Dokładna odporność Ocelota jest tajna. Wariant brytyjski (zwany Foxhound) chroni co najmniej przed amunicją ppanc. zapalającą (API) kal. 7,62x39 mm (pociski z kbk AK) z 30 m i wybuchem miny ppanc. zawierającej 6 kg trotylu. Nieźle, jak na 7,5-tonowy pojazd o prędkości maks. 110km/godz.

fot. Force Protection
fot. Force Protection

Ocelot to pojazd modułowy. Jedno uniwersalne podwozie, 3 wymienne nadwozia. Zmiana jednego na drugie to tylko 2 godz. w warunkach polowych! Podwozie (zwane skateboard) to zarazem centralna część deflektora wybuchu. Osłania układ przeniesienia napędu i zbiornik paliwa.

fot. Force Protection
fot. Force Protection

Ocelota cechuje prostota konstrukcji, łatwość dostępu do wszystkich podzespołów i naprawy w warunkach polowych. Nadwozie mocowane na 4 zawiasach (tulejach) jest odchylane.

fot. Force Protection
fot. Force Protection

Silnik (turbodiesel Steyera, 3,2 l, 268 KM) w postaci monobloku (tzw. power-pack, wymiana na nowy trwa 6 godz) jest odizolowany od przedziału załogowego. Osłania go lekka maska.

Obraz
© [źródło](http://gadzetomania.pl/2011/09/16/supernowoczesnyocelotdlakomandosow/wheelsinmotionfornewprotectedpatrolvehicle)

Wspomniany skateboard to nisko położony środek ciężkości. Zapewnia to świetną stabilność podczas jazdy w terenie, nawet gdy podróż odbywa się z prędkością maksymalną.

Force Protection Ocelot

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)