Niezwykłe urządzenia [cz. 3]. Najdroższe maszyny świata

Niezwykłe urządzenia [cz. 3]. Najdroższe maszyny świata

History Supreme
History Supreme
Łukasz Michalik
17.02.2012 20:15, aktualizacja: 10.03.2022 16:20

Wysoka cena nie zawsze jest wyznacznikiem jakości i zaawansowanych rozwiązań technicznych, ale najdroższe w swojej klasie maszyny niezmiennie od lat budzą zainteresowanie. Choć stać na nie tylko nielicznych, niektóre modele np. samochodów są powszechnie znane i podziwiane.

Wysoka cena nie zawsze jest wyznacznikiem jakości i zaawansowanych rozwiązań technicznych, ale najdroższe w swojej klasie maszyny niezmiennie od lat budzą zainteresowanie. Choć stać na nie tylko nielicznych, niektóre modele np. samochodów są powszechnie znane i podziwiane. 

Najdroższy motocykl - Dodge Tomahawk (ok. 550 tys. dolarów)

Niezwykła maszyna, która przywodzi na myśl motocykle z filmu „Tron”, została zaprezentowana podczas salonie motoryzacyjnym w Detroit w 2003 roku i od tamtego czasu dzierży palmę pierwszeństwa w rankingu najdroższych motocykli świata. Ten niezwykły wehikuł jest napędzany takim samym silnikiem, jakie trafiały pod maski Viperów.

Mimo masy własnej sięgające 680 kilogramów potężny silnik rozpędza go do 100 km/h w zaledwie 2,5 s. Oficjalna prędkość motocykla wynosi 480 km/h, ale najprawdopodobniej Dodge Tomahawk jest w stanie rozpędzić się nawet do 640 km/h. Biorąc pod uwagę brak owiewki zastanawiam się, do jakiej prędkości człowiek jest w stanie utrzymać się na tym monstrum.

Dodge Tomahawk
Dodge Tomahawk

Imponujące osiągi i niezwykły wygląd znalazły przełożenie w cenie - przyjemność jazdy jednym z dziesięciu wyprodukowanych Tomahawków oznacza wydatek ponad pół miliona dolarów.

Najdroższy jacht – History Supreme (4,84 mld dolarów)

Luksusowe jachty o wartości pozwalającej na skuteczne rozwiązanie problemu głodu na świecie od lat stanowią nieodłączną część wyposażenia rosyjskich oligarchów i szejków, wymieniających ropę na luksus. Z reguły są nie tylko zaawansowane technologicznie, ale również bardzo duże.

Najdroższy jacht świata, którego koszt można porównywać do lotniskowca klasy Nimitz, wyłamuje się z tego schematu – mierzy zaledwie 31 metrów długości. Rekordowa cena została osiągnięta dzięki użytym materiałom. Nabywca, anonimowy biznesmen z Malezji, może cieszyć się jachtem wykonanym z ponad 100 ton metali szlachetnych.

History Supreme
History Supreme

Kotwica jachtu, jak również dno kadłuba zostały wykonane ze złota. Złote są również wszelkie krany, uchwyty i poręcze., najbardziej nietypowe są jednak użyte materiały wykończeniowe – część ścian została wyłożona fragmentami meteorytów, a sypialnię zdobi rzeźba wykonana z kości tyranozaura.

Najdroższy samochód świata - Bugatti Veyron Super Sport (2,6 mln dolarów)

Bugatti wprowadził na rynku motoryzacyjnym sporo zamieszania, prezentując w 2001 roku model Veyron. Choć otaczająca go aura najszybszego, seryjnego samochodu świata nie została wówczas potwierdzona oficjalnymi testami, w nieoficjalnych próbach ta niezwykła maszyna niejednokrotnie przekraczała granicę 400 km/h.

Co można zmienić w samochodzie, który nie dość że jest bardzo szybki, to do tego piekielnie drogi? Twórcy wersji Super Sport udowodnili, że do wymiany nadaje się całkiem sporo części. Poza drobnymi zmianami stylistycznymi, nabywca jednego z 30 modeli Veyrona w tej wersji może liczyć na mocniejszy 1200-konny silnik, wagę pojazdu mniejszą aż o 300 kilogramów i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,2 sek.

Bugatti Veyron Super Sport
Bugatti Veyron Super Sport

Tak zmodyfikowany samochód osiągnął w kontrolowanych warunkach prędkość 431 km/h, zdobywając oficjalny tytuł najszybszego seryjnego samochodu świata, a przy okazji również najdroższego – modele Super Sport zostały wycenione na 2,6 mln dolarów.

Najdroższy samolot pasażerski świata – Air Force One (co najmniej 325 mln dolarów)

Terminologia, związana ze środkami transportu powietrznego, jakimi podróżuje amerykański prezydent, wprowadza nieco zamieszania. W ścisłym znaczeniu tego terminu, Air Force One nie jest nazwą konkretnego samolotu czy śmigłowca – kryptonim ten nosi statek powietrzny, w którym aktualnie znajduje się prezydent USA.

Do tego formalnym właścicielem dwóch VC-25A (zmodyfikowanych Jumbo-Jetów - Boeingów 747-200B), używanych najczęściej w roli Air Force One, są siły powietrzne Stanów Zjednoczonych. W praktyce nazwa Air Force One jest przypisywana jednemu z tych wyjątkowych samolotów.

Air Force One
Air Force One

Wysoka cena używanych od 1990 roku samolotów jest wynikiem licznych modyfikacji. Air Force One może tankować paliwo z latających cystern, co w połączeniu ze zmodyfikowanymi pod kątem niezawodności silnikami daje mu – teoretycznie – nieograniczony zasięg. Niepotwierdzone informacje na ten temat wskazują, że Air Force One może, uzupełniając paliwo, utrzymywać się w powietrzu przez co najmniej kilkadziesiąt godzin.

Najdroższy rower – Trek „Butterfly” Madone (ok. 500 tys. dolarów)

Ile może kosztować rower? Wbrew pozorom również te, zdawałoby się, proste jednoślady mogą osiągnąć niesłychanie wysoką cenę. Co sprawia, że są takie drogie?

Najdroższy rower świata nie zawdzięcza swojej ceny technicznemu wyrafinowaniu, choć pod tym względem nie można mu wiele zarzucić. Z okazji powrotu Lance'a Armstronga do kolarstwa, Damien Hirst postanowił uczcić to wydarzenie niezwykłym, przygotowanym specjalnie na tę okazję, rowerem.

Trek „Butterfly” Madone
Trek „Butterfly” Madone

Jako baza do tuningu posłużył w tym wypadku szosowy Trek Malone. Damien Hirst zmodyfikował go w nietypowy sposób, ozdabiając setkami różnokolorowych skrzydeł motyli. Pstrokaty rower, śniący się zapewne po nocach działaczom organizacji takich, jak PETA, został sprzedany na aukcji za około 500 tys. dolarów. Poniższy film prezentuje model bazowy, bez modyfikacji.

Najdroższy prywatny odrzutowiec - Gulfstream G550 (ok. 60 mln dolarów)

Choć bez trudu da się znaleźć droższe samoloty, to Gulfstream G550 jest najdroższym spośród tych, które powstały z myślą o zamożnych, prywatnych użytkownikach. Co w nim szczególnego?

Poza standardowym w takich przypadkach komfortem, Gulfstream G550 oferuje coś wyjątkowego w tej klasie samolotów – zasięg, sięgający 12,5 tys. kilometrów, pozwalający międzykontynentalne podróże bez międzylądowań. Dodatkowym atutem samolotu jest doskonała sieć serwisowa, zapewniająca klientom szybkie wsparcie na sześciu kontynentach.

Gulfstream G550
Gulfstream G550

Zespół, który zaprojektował Gulfstreama G550 zdobył za ten model nagrodę Colliera, przyznawaną co roku za największych osiągnięć w dziedzinie aeronautyki i astronautyki w Ameryce. Poza transportem dla majętnych właścicieli i VIP-ów, samoloty tego typu, po niezbędnych modyfikacjach, są używane m.in. przez lotnictwo wojskowe Izraela w roli maszyn wczesnego ostrzegania.

Tu możecie zobaczyć inne części cyklu:

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)