Stanowisko pracy: wygodne, ergonomiczne, przyjazne

Stanowisko pracy: wygodne, ergonomiczne, przyjazne

Stanowisko pracy: wygodne, ergonomiczne, przyjazne
Kira Czarczyńska
19.08.2010 15:00

Lato i sezon urlopowy powoli dobiegają końca. Część z nas już wróciła do codziennych zajęć, inni niedługo będą musieli to zrobić. Praca, studia, nauka - wszystko to wymaga "przestawienia się" na zupełnie inny tryb dnia. Warto więc poświęcić chwilę czasu na przygotowanie sobie stanowiska pracy, przy którym będzie nam przyjemniej zostawić lato za sobą.

O co zadbać, żeby przyjemnie spędzało nam się czas nad książkami czy dokumentami?

Lato i sezon urlopowy powoli dobiegają końca. Część z nas już wróciła do codziennych zajęć, inni niedługo będą musieli to zrobić. Praca, studia, nauka - wszystko to wymaga "przestawienia się" na zupełnie inny tryb dnia. Warto więc poświęcić chwilę czasu na przygotowanie sobie stanowiska pracy, przy którym będzie nam przyjemniej zostawić lato za sobą.

O co zadbać, żeby przyjemnie spędzało nam się czas nad książkami czy dokumentami?

Wygodne meble

Panuje teraz co prawda moda na maksymalną użyteczność i wykorzystanie przestrzeni, nie jest jednak powiedziane, że jest to dla każdego wygodne. Jeśli więc mamy swój ulubiony fotel, w którym siadamy po turecku zamiast, zgodnie z zaleceniami, ze stopami płasko opartymi na podłodze pod kątem prostym do ud - to wstawiamy go do swojej "pracowni".

Uwaga jednak! Pamiętaj, że zbyt powyginana pozycja ciała podczas pracy - powoduje szybkie zmęczenie. Dlatego jeśli nie potrafisz za nic na świecie pracować w pozycji "prawidłowej" - rób częste przerwy, podczas których będziesz ruszać wieloma partiami mięśni. Dobrze sprawdza się szybki spacer, może być naokoło biurka, plus kilka skłonów i przysiadów.

Ok, siedzenie ma być dla nas po prostu wygodne. A co z biurkiem...?

Maksymalny komfort zapewni nam wówczas, kiedy będzie:

  • wystarczająco duże, aby zmieścić bez problemu wszystkie często potrzebne narzędzia pracy;
  • dostosowane wysokością do naszego wzrostu - tak, żeby się nad nim nie schylać, ale i nie mieć blatu \pod brodą;
  • posiadać szuflady i szafki, w których można przechowywać drobniejsze narzędzia (np. długopisy) w niekoniecznie idealnym porządku;
  • przyjemnie wyglądające - naprawdę, to dużo zmienia w naszym komforcie i nastawieniu do pracy.

Jeżeli nie zamierzamy wymieniać naszego obecnego biurka, można do niego np. dokupić nadstawkę czy też postawić obok szafkę, albo powiesić półki. Zwiększymy w ten sposób przestrzeń, jednocześnie nie narażając się na koszty... i przemeblowania.

Kolory otoczenia

Kolory, wśród których spędzamy czas, mają potężny wpływ na nasz stan psychiczny, poziom energii i zaangażowanie w pracę. Często wystarczy kilka barwnych dodatków, a pomieszczenie wygląda zupełnie inaczej - i inaczej też się w nim czujemy.

Najbezpieczniejszy, a jednocześnie inspirujący i pobudzający zestaw, to:

  • brązy lub ciepłe pastele jako podstawowy kolor pomieszczenia i wyposażenia - dają poczucie stabilizacji i pewności;
  • czerwone lub pomarańczowe dodatki, np. wykończenie mebli, wazon, ramka na zdjęcie - działają mobilizująco;
  • zieleń, najlepiej w postaci roślin - działa odprężająco na wzrok i uspokaja.

Kiepskim pomysłem jest używanie samych ostrych barw, ponieważ w dłuższej perspektywie wzmacniają stres i działają drażniąco. To zaś nie sprzyja koncentracji ani wydajności pracy.

Oświetlenie miejsca pracy

Najlepiej zawsze sprawdza się naturalne światło słoneczne. Dlatego biurko w miarę możliwości powinno stać w pobliżu okna, tak, żebyśmy mogli zawsze wykorzystać słoneczny dzień do oświetlenia pomieszczenia.

Czasami jednak oczywiście nie jest to możliwe - np. wieczorem bliskość okna niewiele nam pomoże. Wtedy istotne jest, aby światło nie męczyło wzroku i nie było zbyt ostre, jednocześnie jednak musi naprawdę dobrze oświetlać miejsce, w którym pracujemy. Optymalnie sprawdza się tu zwykła, tradycyjna żarówka - świetlówki i świetlówki kompaktowe (tzw. żarówki energooszczędne) mają niestety tendencję do szybkiego męczenia wzroku.

Jedna z lamp powinna oświetlać całe pomieszczenie, najlepiej w miarę równomiernym, rozproszonym, ale niezbyt słabym światłem. Na samym biurku jednak powinna się oprócz tego znaleźć lampka, dająca oświetlenie punktowe tam, gdzie ją skierujemy. Dzięki takiemu zestawowi nie tylko same dokumenty czy książki będą dobrze widoczne, ale również nasz wzrok nie będzie się męczył dużą różnicą natężenia światła przed nami oraz w pozostałej części pomieszczenia.

Powietrze...

Wydawałoby się, że jest to sprawa oczywista - w końcu musimy oddychać. Dla naszego mózgu jednak to, jakim powietrzem oddychamy podczas pracy, jest sprawą kluczową. Kiedy w pomieszczeniu, w którym pracujemy, jest świeże powietrze, mamy znacznie większą wydajność.

Bardzo ważne jest więc regularne wietrzenie pokoju, zimą można wykorzystać do tego przerwy w pracy. Równie istotne jest jednak, żeby nie unosiły się w nim ciężkie zapachy: perfum, potraw, czy silnie pachnących roślin, a nawet środków czyszczących. Wszystko to bardzo przeszkadza w skupieniu się oraz przyswajaniu nowych informacji.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)