Zmartwychwstanie druku? "Newsweek" wraca w wersji papierowej

Rok temu ostatecznie położyliśmy prasę do trumny, po tym jak amerykański "Newsweek" zaprezentował ostatnie swoje papierowe wydanie. Teraz tygodnik zamierza wrócić w wersji drukowanej i będzie dokładnie tym, czy powinien być papier: ekskluzywnym towarem przeznaczonym dla nielicznych.

"Newsweek"

"Newsweek" (A jednak nie koniec?)

Dla moich kolegów z prasy to był dziś rano na Twiterze temat dnia: "The New York Times" doniósł, że papierowy "Newsweek" powróci na początku przyszłego roku. Powróci po roku przerwy – w grudniu 2012 żegnaliśmy go, wydawało się, na zawsze. Szefostwo tygodnika, który w tym roku obchodzi 80. urodziny, tłumaczyło, że to właśnie cyfrowy format jest przyszłością.

Papierowy "Newsweek" będzie produktem premium

A może jednak nie jest? W styczniu albo lutym pojawi się pierwsze po przerwie 64-stronicowe wydanie. Redaktor naczelny Jim Impoco mówi, że "Newsweek" wróci, ale w nieco innej formie niż do tej pory. Teraz będzie opierał się na prenumeracie. "To będzie produkt premium" – twierdzi Impoco.

"New York Times" przypomina, że jeszcze na początku lat 90. sprzedaż "Newsweeka" sięgała 3,3 mln egzemplarzy tygodniowo. W 2010 roku tygodnik kupowało już tylko ok. 1,5 mln Amerykanów. Przy spadającej sprzedaży decyzja o przejściu do Internetu wydawała się logiczna. Ostatnia zeszłoroczna okładka wyglądała jak pożegnanie i jednocześnie przyznanie, że Internet wygrał. Spójrzcie tylko na ten hashtag na czarno-białym zdjęciu redakcji.

Prasa drukowana nie dla wszystkich

Dobrej jakości teksty, których nie ma w Sieci, wyższa cena i oparcie modelu sprzedaży na prenumeracie wydają się dobrym sposobem na przeżycie prasy. Internet, owszem, oferuje szybkie newsy i mnóstwo rozrywki, ale na głębokie analizy często go zwyczajnie nie stać. To jest nisza dla prasy.

Specjalistyczne gazety, takie jak "The Wall Street Journal", czy znakomite magazyny, jak "The New Yorker", przetrwają śmierć prasy, bo to, co oferują, jest wyjątkowe. Problem mają ci, którzy niczego wyjątkowego nie wytwarzają. Papier nie stanowi wartości samej w sobie, czytelnicy stają się coraz bardziej wybredni i coraz lepiej odróżniają treści wartościowe od tych, które atakują z każdej strony.

A jednocześnie wielu z nas ma do papieru sentyment. Nie, wcale nie trzeba mieć osiemdziesiątki na karku, żeby tak myśleć. Z badań wynika, że młodzi ludzie (w wieku 16–24 lat) wolą książki drukowane od e-booków. Magazyny pewnie też by czytali, gdyby było w nich coś innego, niż można znaleźć na Pudelku.

Strategia powrotu "Newsweeka" na pierwszy rzut oka wydaje się przemyślana. Co z tego wyjdzie, okaże się. Ale to kolejny dowód na to, że prasa drukowana żyje i nawet jeśli nie ma się świetnie, to przynajmniej szuka nowych pomysłów na siebie.

Zobacz również: Asus VivoBook S200

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Technologie:

Tajny projekt NASA: dlaczego rozsypano w Kosmosie miliony miedzianych igieł? Test: słuchawki AE2w Bose Smartfon - multimedialne centrum rozrywki w rękach dziecka 5 najważniejszych elektronicznych rodziców Różdżka nie tylko magiczna Lepszy niż telewizor Czy potrzebna nam nowa generacja konsol, które już na starcie są przestarzałe? Cyberparenting: dzieciaki i nowe technologie na Gadżetomanii Cud? Nie, technologia Po co dzieciom tablety? Drony dostarczające przesyłki Amazonu w 30 minut? Pewnie, że chcę! Litecoin - cyfrowa waluta, która zyskuje na wartości szybciej niż bitcoin Eyes-On Glasses – rozszerzona rzeczywistość na coś się przydaje. W końcu! MOSS – niesamowite klocki, dzięki którym zbudujesz własnego robota Najlepszy telewizor do gier Niuch, niuch – gry i filmy do odczuwania nosem Zamiast pracy – pożyczka. Nie daj się nabrać na atrakcyjne ogłoszenia o pracę Marsze śmierci dla każdego "Jesteśmy robotami". Praca w Amazonie podwyższa ryzyko choroby psychicznej Coin zastąpi cały portfel? Nie w tak nowoczesnym kraju jak Polska! Jeździłam pralką – Nissan Leaf Unia Europejska: Internet tańszy niż Polska mają... prawie wszyscy Czym jest gifoskop? Można już przesyłać smak przez Internet