Rower: jaki typ wybrać dla siebie?

Wbrew pozorom nie jest tak, że "rower to rower", ma mieć dwa koła i jechać. Oczywiście, pojedziemy na (prawie) każdym, ale przejażdżka po lesie na cieniutkich oponach do przyjemnych należeć raczej nie będzie. Zanim więc wyjdziemy ze sklepu z nowo nabytym sprzętem, powinniśmy zastanowić się i odpowiedzieć na pytanie:

Jak, gdzie i ile zamierzam jeździć?

W zależności od tego czy planujesz swojego roweru codziennie używać w mieście, jeździć nim na dłuższe wycieczki po okolicy, czy też wyciągać tylko po to, żeby dojechać na polankę i urządzić piknik - masz do dyspozycji różne, dostosowane specjalnie do tych zadań, pojazdy.

Rower miejski

Jego cechy charakterystyczne to:

  • wysoko umieszczona kierownica, zapewniająca bardziej pionową pozycję w czasie jazdy, ułatwiająca przez to obserwację otoczenia (istotną na ulicach);
  • solidne błotniki oraz osłona łańcucha;
  • zamontowane oświetlenie, światła odblaskowe, dzwonek, często też lusterko wsteczne;
  • mniejsza niż w innych typach rowerów liczba przerzutek (do spokojnej jazdy w mieście nie są one zwykle aż tak potrzebne);
  • szerokie i miękkie siodełko;
  • kosze, bagażniki, miejsce na doczepienie kuferka, itp.

Taki rower z założenia dobrze nadaje się do jazdy po mieście, ale bądźmy szczerzy, biorąc pod uwagę warunki jazdy w naszym kraju, może okazać się mało użyteczny. Nieszczególnie też nadaje się na, zwłaszcza dłuższe, wycieczki za miasto.

Rower szosowy

Zobacz również: Gadżetomania TV: Czy wiesz że... pierwsza fotokopiarka trafiła do sprzedaży w 1907 roku?

Charakterystyczne cechy tych rowerów:

  • duże koła z wąskimi oponami;
  • wygięta w kształcie "baranich rogów" kierownica;
  • ustawienie siodełka i kierownicy powoduje mocno wygiętą postawę podczas jazdy;
  • mniejsza liczba przełożeń niż w rowerach przeznaczonych do jazdy "w terenie";
  • pozwala osiągać nawet znaczne prędkości.

Przeznaczony jest do jazdy wyłącznie po dobrych jakościowo, gładkich drogach — np. asfaltowych. Jest świetny do przemierzania dużych odległości ze sporą prędkością. Ma jednak lekką, "delikatną" ramę, nie nadającą się za bardzo do przewożenia cięższego bagażu. Przejazd takim rowerem po lesie, piasku, nierównej nawierzchni, jest często niemal niemożliwy.

Trekking

Rowery trekkingowe charakteryzują się:

  • dużymi kołami, jednak ze znacznie grubszym niż w szosówkach ogumieniem;
  • brak resorowania bądź amortyzowany widelec o małym skoku;
  • szeroki zakres przełożeń;
  • wygodną dla użytkownika pozycją jazdy.

Trekkingi można określić jako mix szosówek i rowerów górskich. Dzięki temu są w miarę uniwersalne — można się nimi poruszać dość sprawnie zarówno po drogach asfaltowych, jak też i po umiarkowanie trudnym terenie poza miastem. Stworzony został w zasadzie do turystyki — przemieścimy się nim swobodnie w mieście, w drodze na piknik, na nierównej leśnej drodze, doczepimy sakwy z bagażem — toteż dla większości osób kupujących pierwszy rower okaże się zapewne najlepszym wyborem.

Ma też jednak oczywiście wady ("jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego") - nie jest w pełni dostosowany do konkretnych warunków, więc ani na szosie szybko nie pojedzie, ani też nie da komfortu w trudnym, np. piaszczystym, terenie.

Rower górski

Cechy charakterystyczne:

  • niezbyt duże koła, za to z szerokimi oponami i solidnym bieżnikiem;
  • duża liczba przełożeń umożliwiają jazdę w różnorodnym terenie;
  • amortyzacja, często i przedniego i tylnego koła;
  • solidna, ale w miarę lekka konstrukcja ramy;
  • mocne hamulce.

Rowery górskie przeznaczone są typowo do jazdy w trudnym terenie — po nierównych leśnych drogach, polach, piasku. Dla większości "niedzielnych rowerzystów" mogą okazać się niezbyt wygodne, nie nadają się też zbytnio do jazdy miejskiej czy szosowej. Przemieszczamy się nimi stosunkowo wolno, bo też i nie do wyścigów po drogach zostały stworzone — względnie małe i szerokie koła absolutnie temu nie sprzyjają.

Jaki typ roweru wybrać?

Ok, na początek dopowiem, zanim rozpęta się piekło: tak, zdaję sobie sprawę z tego, że ta lista NIE wyczerpuje różnych typów rowerów. Zwróćcie jednak uwagę na fakt, że poradnik ma być dla osób początkujących i te kategorie w zupełności im wystarczą — BMX-y, Enduro czy inne downhille naprawdę nie są im do niczego na starcie potrzebne…

Wracając zaś do tematu: na podstawie tych dość ogólnych opisów można już mniej więcej ocenić, jakiego rodzaju roweru potrzebujemy. Najbardziej uniwersalne są trekkingi i w zasadzie można by stwierdzić, że dla przeciętnego "niedzielnego rowerzysty" okażą się najsensowniejszym wyborem. Zwłaszcza, że można je w pewnym zakresie modyfikować i dostosować nieco bardziej do tego, gdzie faktycznie się nimi poruszamy.

Ostateczny wybór zawsze jednak powinien być poparty konsultacją z kimś, kto nie tylko zna się na rowerach, ale również potrafi dobrać odpowiedni typ i rozmiar do konkretnej osoby. To też jest zaleta kupowania w wyspecjalizowanych sklepach — takie podpowiedzi otrzyma się zazwyczaj od razu na miejscu.

Co koniecznie trzeba jeszcze do roweru dokupić, a co po prostu warto? — o tym następnym razem.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Nauka:

Tragedie w przestworzach - ataki na samoloty cywilne. Znacznie więcej niż podają media! 9 najgroźniejszych epidemii w historii ludzkości. Ebola i zika wypadają przy nich niewinnie Jak parzy meduza? Ten film wyjaśnia, dlaczego spotkanie z parzydełkami tak bardzo boli Juliusz Verne - trafione i nietrafione przepowiednie kultowego pisarza Artyleria bez prochu. Machiny wojenne z dawnych wieków Wynalazki Leonarda da Vinci. Nad czym pracował renesansowy geniusz? Stare i nowe stacje orbitalne. Co krąży nad naszymi głowami? Zobacz świat tak, jak widzi twój pupil. Spójrz okiem kota, psa i... ptaka Algorytm jest bogiem Układ QWERTY i szybkie pisanie. Długa historia technologicznego mitu Gigantyczne bombardy, moździerze i armaty. 9 największych dział, jakie kiedykolwiek zbudowano 23 pechowców, których zabiły ich własne wynalazki Najbardziej niedoceniane czołgi II wojny światowej 10 niesamowitych faktów na temat piersi Technologiczne mity. Bracia Wright wcale nie byli pierwszymi lotnikami. Kto ich ubiegł? Najdziwniejsze maszyny II wojny światowej [cz. 3]. III Rzesza Najdziwniejsze maszyny II wojny światowej [cz. 1]. Związek Radziecki 10 okrętów, które wygrały wojnę na morzu. Najciekawsze lotniskowce II wojny światowej Stalowe monstra. Najdziwniejsze czołgi z pionierskiego okresu rozwoju broni pancernej 9 najkrwawszych dyktatorów XX wieku. Nie tylko Hitler i Stalin! Największe bombowce strategiczne II wojny światowej Ludzkie oko może zobaczyć niewidzialną podczerwień. Jak to możliwe? Pas Van Allena: odkryto niewidzialną tarczę, która chroni Ziemię przed promieniowaniem Szalone wynalazki przyszłości. Wybieramy najlepiej zapowiadającą się innowację