7 czynników poprawiających skuteczność nauki

7 czynników poprawiających skuteczność nauki

7 czynników poprawiających skuteczność nauki
Kira Czarczyńska
26.04.2010 17:00

Jedni z was lubią się uczyć nowych rzeczy, inni niekoniecznie. Każdy jednak czasami staje w sytuacji, kiedy przyswojenie sobie jakiegoś zakresu informacji jest po prostu konieczne.

Pisałam już o tym w jaki sposób notować, żeby było to efektywne, oraz jak działa nasza pamięć i czemu tak istotne jest, żeby powtarzać materiał, który mamy opanować. Dzisiaj kilka słów o tym, co poprawia nasze wyniki w nauce.

Jedni z was lubią się uczyć nowych rzeczy, inni niekoniecznie. Każdy jednak czasami staje w sytuacji, kiedy przyswojenie sobie jakiegoś zakresu informacji jest po prostu konieczne.

Pisałam już o tym w jaki sposób notować, żeby było to efektywne, oraz jak działa nasza pamięć i czemu tak istotne jest, żeby powtarzać materiał, który mamy opanować. Dzisiaj kilka słów o tym, co poprawia nasze wyniki w nauce.

  1. Zainteresowanie, uwaga, koncentracja

Zauważyliście, jak błyskawicznie uczycie się rzeczy, które was interesują? A to, że jeśli temat was nudzi, to możecie siedzieć nad nim godzinami - i wydaje się, że nic wam nie zostaje w głowie?

Umiejętność koncentrowania się na wykonywanej czynności jest nieodzownym elementem nauki. Można wręcz powiedzieć, że bez niej nie ma praktycznie w ogóle możliwości pełnego przyswojenia jakichkolwiek informacji. Warto więc poświęcić nieco czasu na to, aby nauczyć się osiągać odpowiedni stopień koncentracji - wówczas nauka będzie znacznie łatwiejsza.

Można wykorzystać tu właśnie regułę zainteresowania: jeżeli uda wam się znaleźć interesujące aspekty tego, czego właśnie się uczycie, poprawicie swoją efektywność nawet kilkukrotnie.

  1. Chęć zdobycia wiedzy

Mało komu sprawia przyjemność uczenie się dla samego uczenia - to cecha charakteryzująca głównie naukowców, i to też nie wszystkich. Większość ludzi przyswaja sobie nową wiedzę z jakiegoś prywatnego, bardzo konkretnego powodu.

Jaki jest cel twojej nauki? Odpowiedz sobie na to pytanie, a potem zapisz je na kartce i przyczep nad miejscem, w którym będziesz pracować. Jeżeli mamy jasno sprecyzowany cel, atrakcyjny dla nas i godny pożądania, jest to rewelacyjna motywacja do zapamiętywania nawet nieszczególnie interesujących materiałów.

  1. Grupowanie informacji

W jaki sposób się uczysz? Czy przypadkiem nie otwierasz książek bądź notatek, a potem nie próbujesz wykuwać wszystkiego chronologicznie, tak, jak zostało to zapisane?

Znacznie skuteczniejsze jest grupowanie poszczególnych informacji i uczenie się ich w powiązaniu z innymi, już sobie znanymi. Dzięki temu zyskuje się kontekst, na podstawie którego część nowej wiedzy wynika po prostu z tego, co wiedzieliśmy już wcześniej.

  1. Wykorzystywanie różnych zmysłów

Każdy z nas dysponuje wieloma różnymi sposobami zapamiętywania informacji. Rozróżniamy na przykład:

  • pamięć wzrokową
  • pamięć słuchową
  • pamięć ruchową
  • pamięć dotykową
  • pamięć smakową
  • pamięć węchową

Większość ludzi preferuje jeden lub dwa sposoby zapamiętywania informacji - najczęściej używane są rzecz jasna wzrok i słuch. Jeśli jednak można zaangażować w proces nauki także inne zmysły, osiąga się znacznie lepsze i bardziej trwałe efekty.

  1. Estetyka i atrakcyjność

Zauważyliście, jak przyjemnie jest nam korzystać z nowiutkich, pachnących jeszcze linią produkcyjną rzeczy? Nawet jeśli to zwykły odkurzacz czy komórka, przeważnie przez kilka pierwszych dni używanie ich sprawia nam frajdę. Podobnie jest z materiałami i miejscem do nauki.

Zaopatrz się w estetyczny notatnik, ładny długopis, nowe książki czy zeszyty. Znajdź takie źródło informacji, które będzie je przedstawiało w odpowiadający ci sposób. Wytrzyj biurko z kurzu, sprzątnij niepotrzebne rzeczy. Jeśli ci to pomaga, możesz włączyć jakąś bardzo cichą, spokojną muzykę w tle. Zadbaj o przyjemny zapach i dobre, nie rażące oświetlenie. W dobrym nastroju będziesz uczyć się znacznie szybciej i skuteczniej.

  1. Przyjemny pierwszy kontakt z materiałem

Najlepiej zapamiętujemy oczywiście to wszystko, co robimy pierwszy raz w życiu. Jeśli sprawiło nam to radość i przyjemność, to chętnie to później powtarzamy. Jeśli jednak było wprost przeciwnie, niemal na pewno będziemy chcieli unikać powtórnego kontaktu z daną czynnością czy sytuacją.

Postaraj się powstrzymać przed przerzucaniem w pośpiechu, gdzieś na przystanku czy tuż przed wyjściem, grubych podręczników z materiałem do nauki. Nastawisz się z góry na "o rany ale tego jest!" - i nauka nie będzie sprawiać ci przyjemności.

Jeżeli materiału jest dużo, znajdź możliwie kompaktowe, krótkie opracowanie najważniejszych pojęć. Przejrzyj je na spokojnie, w stworzonej wcześniej miłej atmosferze, bez pośpiechu. Oswoisz się z tematem. Rozszerzając później informacje postaraj się, żeby nie mieć przed oczami wszystkiego na raz. Wyjmij tylko te opracowania i notatki, które dotyczą wybranego fragmentu tematu.

  1. Odpowiednia częstotliwość powtarzania

Ten temat omawiałam już w tekście Nie ma nauki bez powtarzania.

W skrócie mówiąc, każdy nowo poznany materiał trzeba powtórzyć minimum pięć razy, żeby trwale zapadł nam w pamięć. Więcej przeczytasz pod podanym powyżej linkiem.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)