Usprawniamy komunikację - zamień narzekanie na prośbę

Usprawniamy komunikację - zamień narzekanie na prośbę

prosba
prosba
Sabina Stodolak
23.06.2009 11:45

Sprawna i efektywna komunikacja to podstawa skutecznego działania w każdej organizacji i każdej grupie. Jeśli nie potrafimy dogadać się z innymi, nie tylko trudnij nam wykonywać wszelkie zadania, które wymagają zaangażowania innych, ale również odbija się to negatywnie na naszym stanie emocjonalnym (co wpływa zarówno na tak globalne elementy życia - jak ogólne poczucie szczęścia, jak i bardzo drobne elementy - takie jak niechęć do wykonywania danego zadania). Nic dziwnego, że praktycznie każda większa firma stale wysyła swoich pracowników na treningi komunikacji.

Aby skutecznie się komunikować, nie musimy jednak wydawać kilku tysięcy złotych na profesjonalne szkolenie. Wystarczy poznać kilka technik, zrozumieć je i nauczyć się je wykorzystywać. Dziś, chcę Wam pokazać, jak można w prosty sposób poprawić komunikację w sytuacji, kiedy druga osoba robi coś w sposób który nam przeszkadza, bądź utrudnia nam pracę i funkcjonowanie. Zastosujemy tu technikę zamiany narzekania na prośbę.

Sprawna i efektywna komunikacja to podstawa skutecznego działania w każdej organizacji i każdej grupie. Jeśli nie potrafimy dogadać się z innymi, nie tylko trudnij nam wykonywać wszelkie zadania, które wymagają zaangażowania innych, ale również odbija się to negatywnie na naszym stanie emocjonalnym (co wpływa zarówno na tak globalne elementy życia - jak ogólne poczucie szczęścia, jak i bardzo drobne elementy - takie jak niechęć do wykonywania danego zadania). Nic dziwnego, że praktycznie każda większa firma stale wysyła swoich pracowników na treningi komunikacji.

Aby skutecznie się komunikować, nie musimy jednak wydawać kilku tysięcy złotych na profesjonalne szkolenie. Wystarczy poznać kilka technik, zrozumieć je i nauczyć się je wykorzystywać. Dziś, chcę Wam pokazać, jak można w prosty sposób poprawić komunikację w sytuacji, kiedy druga osoba robi coś w sposób który nam przeszkadza, bądź utrudnia nam pracę i funkcjonowanie. Zastosujemy tu technikę zamiany narzekania na prośbę.

Za przykład weźmy problem banalny i prosty. Wyobraźmy sobie, że nasz współpracownik ma zwyczaj kładzenia kubka z kawą na naszym biurku, w efekcie zostaje na naszym biurku mokry ślad po kubku, który brudzi nasze dokumenty. Kiedy po raz kolejny zdarzy nam się ?umoczyć" kontrakt z klientem w kawie, rozzłoszczeni mówimy ?znów zostawiłeś ślad po kawie i muszę teraz drukować wszystko drugi raz. Czy nie możesz bardziej uważać?" Nasz współpracowników takiej sytuacji czuje się:

  • zaatakowany (bo raczej nie powiedzieliśmy tego przyjaznym tonem)
  • winny (poczucia winy nie lubimy odczuwać, a więc osoby które indukują nam poczucie winy również tracą kilka punktów na naszej skali lubienia ich - współpracownik ku obronie siebie, zaczyna myśleć o tym, że znów się czepiamy)

Zamiast skarżyć się pracownikowi na jego zachowanie, możemy spróbować zamienić naszą skargę w prośbę, która w tej sytuacji mogłaby brzmieć na przykład tak:

*?Czy mógłbyś nie kłaść kubka z kawą na moim biurku, proszę? Zostają mi potem plamy które odbijam na dokumentach. Może zaczniesz używać podkładek?" *

Po takim komunikacie, po pierwsze współpracownik nie czuje się zaatakowany, a po drugie, za jego poczucie winy (które pewnie i tak się pojawi, chyba że mamy do czynienia z typem antyspołecznym - ale wtedy nie zadziała żadna technika) odpowiada on sam.

Narzekanie i pretensje w komunikacji praktycznie nigdy nie są efektywne. Nie niosą ze sobą żadnej propozycji zmiany, a jedynie dodają frustracji i poczucia winy. Nauczenie się zamieniania skargi na prośbę nie jest łatwe. Trzeba sporo trenować.

Jeśli zmieniamy narzekanie na prośbę, zadbajmy o to, aby komunikat zawierał:

  • wskazanie sytuacji problemowej (kubek i plama)
  • propozycję rozwiązania sytuacji (używaj podkładek)
  • opis naszych oczekiwań (pamiętajmy, że nikt nie siedzi w naszej głowie i nie wie czego oczekujemy dopóki mu tego nie wyjaśnimy)
  • prośbę (która usuwa element czucia się zaatakowanym przez rozmówcę)

Na początek, w ramach ćwiczeń spróbujcie więc zamienić na prośbę kilka komunikatów (możecie wrzucać propozycję w komentarzach):

*?Zużyłeś cały toner w drukarce i teraz nie mam jak wydrukować umowy"

?Zostawiłeś mokry parasol w przedpokoju i teraz mamy mokrą plamę na podłodze"

?Czy zawsze musisz zostawiać taki bałagan po śniadaniu?"

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)