Wracają złote lata radia? O tym, jak dziś słucha się muzyki w Sieci

Wracają złote lata radia? O tym, jak dziś słucha się muzyki w Sieci

Fot. Flickr/Jekkone/Lic. CC by-nd
Fot. Flickr/Jekkone/Lic. CC by-nd
Wojtek Wowra
09.11.2012 14:44

Cyfrowa generacja przestaje kupować płyty CD i coraz chętniej korzysta z dystrybucji muzyki przez Sieć. W modzie są serwisy typu Spotify, dzięki którym można szybko i sprawnie odszukać oraz odsłuchać konkretną płytę CD. Czy takie witryny to przyszłość? A może rozwój pójdzie w innym kierunku?

Cyfrowa generacja przestaje kupować płyty CD i coraz chętniej korzysta z dystrybucji muzyki przez Sieć. W modzie są serwisy typu Spotify, dzięki którym można szybko i sprawnie odszukać oraz odsłuchać konkretną płytę CD. Czy takie witryny to przyszłość? A może rozwój pójdzie w innym kierunku?

Moje ulubione narzędzie do słuchania muzyki przez Sieć to Shoutcast - olbrzymia baza internetowych stacji radiowych, w której każdy znajdzie coś dla siebie. Shoutcast przypomina w zasadzie klasyczne radio - wybierasz stację, włączasz ją i słuchasz tego, co puszczają.

Dotychczas sądziłem, że jestem osamotniony w korzystaniu z tej mało interaktywnej formy przekazu. Nie można przełączać utworów, da się co najwyżej zmienić stację. Muzyka jest przerywana czasami reklamami albo zapowiedziami.

Tymczasem okazało się, że internetowe radio ma się coraz lepiej. Grupa NPD, ważny ośrodek badawczy ze Stanów Zjednoczonych, opublikowała wczoraj zaskakujący raport, z którego wynika, że liczba słuchaczy serwisów zbliżonych do typowego radia rośnie szybciej niż liczba klientów witryn typu Spotify (muzyka na żądanie).

[solr id="gadzetomania-pl-315656" excerpt="1" image="1" words="20" _url="http://gadzetomania.pl/4501,wielki-powrot-master-chiefa-halo-4" _mphoto="czif-315656-270x151-13a097960445.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4623[/block]

NPD twierdzi, że 37% internautów w USA słucha radia internetowego, a 36% korzysta z serwisów typu on demand. W ciągu ostatniego roku ta pierwsza grupa zwiększyła się o 27%, a ta druga o 18%.

Oczywiście radia internetowe typu Last.fm czy Pandora różnią się od wspominanego Shoutcasta. Oglądasz reklamy albo płacisz niewielki abonament. Nie ma typowych zapowiedzi spikera. Utwory można przełączać przyciskiem "następny", co daje pewne wrażenie interaktywności.

Ale zasada jest ta sama co w radiu internetowym czy nawet klasycznym. Muzykę wybiera za Ciebie ktoś inny (w ramach podanych parametrów). Jak widać, internauci to lubią. Ulegają tym samym czemuś, co od kilku dekad nazywane jest magią radia. Dziś, w epoce smartfonów, serwisów społecznościowych i wideo w jakości HD, ten czynnik nadal jest ważny.

[solr id="gadzetomania-pl-315844" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://gadzetomania.pl/4503,w-skrocie-premiera-angry-birds-star-wars-urodziny-tworcy-drakuli-nowe-dziecko-gerbera" _mphoto="angbrstwars94955-315844--3f8df5d.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]4624[/block]

Przyznam, że cieszy mnie ten trend. Pokazuje, jak świetnie można połączyć tradycję z nowoczesnością. Dać ludziom produkt, który pasuje do dotychczasowych przyzwyczajeń, a jednocześnie wprowadza pewne nowości, które po prostu ułatwiają i uprzyjemniają słuchanie muzyki.

Czy czeka nas kolejna złota era radia?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)