Najpierw posprzątaj - potem planuj

Najpierw posprzątaj - potem planuj

Kira Czarczyńska
24.11.2008 18:15

Choć może się to wydawać dziwne, ale podstawowym czynnikiem wpływającym na jakość i efektywność naszej pracy - jest nasze otoczenie. To właśnie od niego zależy czy łatwo nam się jest skupić na zaplanowanych zadaniach, z jakim nastawieniem siadamy do pracy, czy mamy w ogóle ochotę ją wykonywać czy też raczej zmuszamy się do kolejnych czynności.

Zanim więc zaczniesz robić dalekosiężne czy nawet bliższe plany, zadbaj odpowiednio o miejsce, w którym pracujesz.

Choć może się to wydawać dziwne, ale podstawowym czynnikiem wpływającym na jakość i efektywność naszej pracy - jest nasze otoczenie. To właśnie od niego zależy czy łatwo nam się jest skupić na zaplanowanych zadaniach, z jakim nastawieniem siadamy do pracy, czy mamy w ogóle ochotę ją wykonywać czy też raczej zmuszamy się do kolejnych czynności.

Zanim więc zaczniesz robić dalekosiężne czy nawet bliższe plany, zadbaj odpowiednio o miejsce, w którym pracujesz.

Usiądź w miejscu, gdzie zwykle wykonujesz swoją pracę, i zastanów się: czy otoczenie jest przyjemne, czy raczej niechętnie tu przebywasz? panuje porządek, czy widzisz wokół sterty dokumentów i notatek z rozpoczętych a nie dokończonych jeszcze zadań? czy wystarczy tylko sięgnąć żeby wydobyć potrzebne narzędzia czy dokumenty, czy też musisz poświęcić chwilę na przewertowanie dziesiątek kartek i przeszukanie szuflad?

Po pierwsze - wyrzuć niepotrzebne szpargały

Zanotowane na kartkach A4 pojedyncze numery telefonów przepisz do notesu, ważne dokumenty i bieżące notatki powpinaj do segregatorów - a wszystkie niepotrzebne papiery wyrzuć do kosza (w wersji ekologicznej: zbierz i zanieś do pojemnika na makulaturę). Zdziwisz się, ale z kilkudziesięciu leżących naokoło kartek, nagle zrobi ci się maksymalnie kilka. Pozostałe natomiast będziesz mieć ładnie posegregowane i bez szukania dotrzesz do nich w kilka sekund.

Podobnie zrób z zawartością szuflad: połamane ołówki, wypisane długopisy czy powyginane spinacze spokojnie możesz wyrzucić. Pozostałe przedmioty choćby pobieżnie posegreguj i ułóż najpotrzebniejsze tak, żeby zawsze były pod ręką.

Po drugie - zadbaj o estetykę

Dokumenty niech leżą w kuwetach, długopisy i ołówki stoją w pojemnikach na przybory, mniej używane przedmioty - do szuflady. Dbając o estetyczny wygląd miejsca pracy automatycznie wyrzucasz chaos także ze swojego umysłu - łatwiej jest ci się skupić na konkretnej czynności, nie błądzisz wzrokiem po poszarpanej podkładce od myszy czy rozsypującej się stercie papierów. Programujesz się na uporządkowanie, i tak też zaczniesz podchodzić do swoich zadań.

Po trzecie - zadbaj o chwilę relaksu

Warto jest mieć w miejscu pracy jakiś uspokajający i relaksujący element, na który można zawsze przez moment popatrzeć i oderwać się myślami od aktualnego zadania. Takie spojrzenie z boku podsuwa często nowe pomysły, zawsze natomiast pozwala odetchnąć i wrócić do pracy z nowym entuzjazmem.

Jeśli lubisz zieleń, może to być niewielka roślinka doniczkowa. Kiedy utkniesz w martwym punkcie, oderwij się na moment od pracy, podlej kwiatka, popatrz na niego przez chwilę - twój umysł przeskoczy na te kilka minut na zupełnie inne tory, dzięki czemu spojrzysz na problem z innej perspektywy. Możesz też powiesić czy postawić w ramce niewielki obraz czy fotografię uspokajającego, spokojnego krajobrazu.

Nie są natomiast szczególnie dobrym pomysłem zdjęcia rodziny - często zamiast się odprężyć zaczniesz myśleć o tym że syn ma kiepskie oceny, z żoną się ostatnio pokłóciłeś, a w ogóle to musisz zacząć zbierać pieniądze na wakacje...

Po czwarte - zadbaj o kolory

Czerwień mobilizuje, zieleń uspokaja, brąz daje poczucie bezpieczeństwa, żółty wspomaga kreatywność. Zadbaj o to, żeby w twoim otoczeniu nie było samej przytłaczającej czerni i szarości, niech znajdą się tam choćby pojedyncze ale wyraźne akcenty kolorystyczne burzące tą monotonię barw.

Jeżeli pracujesz u siebie, jest to łatwe: po prostu wybierasz wyposażenie w odpowiednich kolorach. W biurze będzie ciut trudniej, ale też się da - wystarczy że na ciemnym biurku postawisz barwny kubek i kolorowe kuwety na dokumenty - i już monotonia ciemnych kolorów zostanie złamana.

Czyste, uporządkowane, estetyczne miejsce pracy pozwala skupić się na jednym konkretnym zdaniu, bez rozpraszania się i tracenia czasu na poruszanie się w chaosie niepotrzebnych przedmiotów i dokumentów. Bez tych kilku prostych czynności każde dowolne plany, choćby nie wiem jak dobrze napisane, będziesz realizować znacznie dłużej niż jest to konieczne.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)