W godzinę na drugą półkulę? Nie tak szybko! Test X-51 zakończył się porażką [wideo]

W godzinę na drugą półkulę? Nie tak szybko! Test X‑51 zakończył się porażką [wideo]

Artystyczna wizja X-51 w locie (Fot. Wikimedia Commons)
Artystyczna wizja X-51 w locie (Fot. Wikimedia Commons)
Łukasz Michalik
16.08.2012 09:00, aktualizacja: 10.03.2022 13:11

Wprawdzie pierwsze doniesienia dotyczące próby hipersonicznego samolotu X-51 świadczyły o sukcesie, jednak okazało się to nieprawdą. Choć samolot wystartował zgodnie z planem, po kilkunastu sekundach lotu pojawiły się nieprzewidziane problemy.

Wprawdzie pierwsze doniesienia dotyczące próby hipersonicznego samolotu X-51 świadczyły o sukcesie, jednak okazało się to nieprawdą. Choć samolot wystartował zgodnie z planem, po kilkunastu sekundach lotu pojawiły się nieprzewidziane problemy.

W ciągu ostatnich godzin w polskich mediach pojawiły się entuzjastyczne artykuły o udanym teście X-51, jednak nie jest to prawda. Amerykanie przyznali, że maszyna rozbiła się – po kilkunastu sekundach od startu utracono nad nią kontrolę. Dlaczego ten test był tak istotny?

Kilka miesięcy temu informowaliśmy o samolocie X-43, który ustanowił rekord prędkości, rozpędzając się do prędkości 9,6 macha. Zadanie stojące przed X-43 było jednak stosunkowo proste – bezzałogowy samolot miał po prostu rozpędzić się do jak największej prędkości. Udało się to wówczas osiągnąć po 12 sekundach pracy głównego silnika.

W przeciwieństwie do poprzednika X-51 miał podróżować z prędkością hipersoniczną znacznie dłużej, a silnik miał pracować przez 5 minut. Co istotne, nie był to dziewiczy lot maszyny tego typu, jednak wcześniej testowane egzemplarze latały z niższymi prędkościami.

Testy w locie dla całej serii bezzałogowych samolotów wyglądały podobnie. Te stosunkowo niewielkie maszyny, przywodzące na myśl raczej pocisk samosterujący niż klasyczny samolot, były wynoszone w powietrze pod skrzydłem bombowca B-52. Po osiągnięciu odpowiedniego pułapu były uwalniane i rozpoczynały samodzielny lot, napędzane w początkowej fazie przez fragment rakiety Pegasus.

X-51 pod skrzydłem samolotu B-52 (Fot. Wikimedia Commons)
X-51 pod skrzydłem samolotu B-52 (Fot. Wikimedia Commons)

Warto w tym miejscu przypomnieć o losach innych hipersonicznych maszyn. Poza nieudaną próbą X-51 w ubiegłym roku niepowodzeniem zakończył się również test samolotu HTV-2. Po stronie sukcesów można za to zapisać demonstrator technologii AHW (Advanced Hypersonic Weapon), rozwijany w ramach programu Błyskawicznego Globalnego Uderzenia.

Źródło: Daily MailMashable

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)