Nurkujące drony i łodzie jak statki kosmiczne. Niezwykły sprzęt do podróży pod wodą

Czym zwiedzać podmorskie atrakcje? Poznajcie najciekawsze, najbardziej niezwykłe osobiste łodzie podwodne na świecie.

Łódź podwodna Dragon

Łódź podwodna Dragon

  1. Kto wynalazł okręt podwodny?
  2. Kiedy po raz pierwszy okręt podwodny został użyty bojowo?
  3. Dlaczego okręty podwodne były gwarantem pokoju?

Kto pierwszy zbudował łódź podwodną?

Marzenia o podwodnych podróżach wydają się równie stare, jak te o lataniu. Jednak o ile wielbiciele awiacji mają swojego Ikara (choć – jako skuteczny lotnik – na piedestale powinien przecież stać Dedal), to dla podwodnych podróży trudno znaleźć równie symboliczną postać.

Trudno nawet wskazać, kto był pionierem podwodnej żeglugi, bo można przypuszczać, że przez setki lat próbowało tego wielu śmiałków, ale nie każdemu udało się po zanurzeniu ponownie wydostać na powierzchnię. Szczątkowe źródła wskazują, że podwodne, pływające machiny próbowano zbudować już w czasach Aleksandra Wielkiego, ale poza tym, że próbowano, niewiele wiadomo na ich temat.

XVII-wieczny obraz, przedstawiający test łodzi Korneliusza Drebbela

Pierwszą próbą, o której wiadomo, że się powiodła, był rejs pod wodami Tamizy. W 1623 roku dokonała tego 12-osobowa załoga wioślarzy, napędzających łódź, zbudowaną przez Holendra, Korneliusza Drebbela. Ten, jak przystało na wykształconego człowieka tamtej epoki, poza łodzią podwodną wynalazł m.in. termostat i część życia spędził na bezowocnych próbach zamiany ołowiu w złoto.

Od beczki do podwodnych lotniskowców

Pan Drebbel szybko znalazł naśladowców, a pływanie pod wodą przypadło do gustu wojskowym, którzy docenili możliwość skrytego przedostania się w pobliże okrętu wroga i zrobienie mu z zaskoczenia czegoś bardzo złego.

Dość wspomnieć, że już w 1720 roku konstruktor, Jefim Nikonow zaprezentował carowi Piotrowi Wielkiemu prototyp pierwszego rosyjskiego okrętu podwodnego. Pod koniec XVIII wieku Amerykanie wiedzieli, jak detonować pod wodą ładunki wybuchowe, a w 1776 roku okręt podwodny o nazwie Turtle wykonał pierwszy podwodny atak na brytyjski okręt. Atak był nieudany, a okręt przypominał beczkę z napędem, ale to raczej typowe: początki zawsze bywają trudne.

Okręt Jefima Nikonowa z 1720 roku

Zobacz również: Pierwsze wrażenia: Galaxy Gear

Początkowo okręty podwodne uważano za broń niehonorową, bo atakującą z ukrycia, jednak kolejne lata, a zwłaszcza dwie wojny światowe dowiodły ich skuteczności. Z czasem okręty podwodne awansowały do roli gwaranta światowego pokoju: gdy w czasie Zimnej Wojny mocarstwa zapewniały sobie nawzajem całkowite, wzajemne zniszczenie, to właśnie okręty podwodne były gwarancją, że nikomu nie przyjdzie do głowy głupi pomysł, by zaczynać wojnę.

Skryte gdzieś w oceanach, przenoszące rakiety z dziesiątkami głowic nuklearnych były w stanie zadać śmiertelny cios nawet wówczas, gdy ich macierzysty kraj przypominałby wielki krater.

Ta epoka jest już – na szczęście – za nami. Paradoksalnie, choć przenoszące strategiczną broń okręty były pilnie strzeżoną tajemnicą, to o wielu z nich wiemy dzisiaj całkiem dużo – wystarczy wspomnieć choćby japońskie podwodne lotniskowce Sen-Toku, największy na świecie okręt podwodny Tajfun, czy tajną przed laty, sowiecką bazę okrętów podwodnych w Bałakławie.

Okręt podwodny Tajfun. To nie fotomontaż!

Osobiste łodzie podwodne

Zostawmy jednak narzędzia zagłady na boku, bo podwodne podróże mają również znacznie bardziej pokojowe oblicze.

Poza opisywanym przez Juliusza Verne’a Nautilusem czy jednostkami naukowymi, jak choćby maszyny wykorzystywane przez lata przez słynnego kapitana Cousteau, pod wodą zaczęły pojawiać się również maszyny, przeznaczone dla rozrywki i rekreacji – odpowiednik kabrioletów i motocykli, czyli sprzęt wymyślony po to, by uszczęśliwiać swojego właściciela.

Jak przystało na drogie zabawki, niewielkie łodzie podwodne dają projektantom szerokie pole do popisu. A ci nie żałują ani swojego talentu, ani gotówki potencjalnych klientów, tworząc cieszące oczy niezwykłym kształtem i nietypowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, podwodne wehikuły. Jakimi podwodnymi pojazdami możemy zwiedzać morskie głębiny?

Super Falcon

Super Falcon

Dwuosobowa łódź podwodna przypomina wyglądem kosmiczny myśliwiec albo żywą torpedę. Super Falcon pływa z prędkością 6 węzłów i może zejść na głębokość nawet 120 metrów.

Scubacraft

Scubacraft

Podwodne kabriolety istnieją! Ten 3-osobowy wehikuł może być zwykłą, pływającą po powierzchni motorówką, ale pozwala również na zanurzenie i pływanie na głębokości do 50 metrów.

Triton 3300

Triton 3300

To już nie zabawka! Ta łódź podwodna powstała z myślą o głębokim zanurzeniu — jest w stanie zabrać sternika i dwóch pasażerów na głębokość sięgającą nawet 1000 metrów. Zapas tlenu i pojemność akumulatorów wystarczają na 12 godzin działania pod wodą.

Nautilus VAS

Nautilus VAS[

To propozycja dla tych, którzy chcą podziwiać podwodne widoki, nie rezygnując z luksusu. 5-osobowa jednostka została wyposażona m.in. w barek i toaletę, a wnętrze zaprojektowano tak, by w czasie podwodnej wyprawy można było swobodnie wstać i wyprostować się.

C-Quester

C-Quester

Dzieło holenderskiej firmy U-Boat Worx to miniaturowa maszyna przeznaczona do podwodnej turystyki. Może zanurzać się na głębokość 50 metrów.

Seabird

Seabird

To najszybsza bezsilnikowa łódź podwodna na świecie. Została zaprojektowana nietypowo - napęd zapewnia jej hol, dostarczony przez płynący po powierzchni statek. Seabird może pływać z prędkością do 25 węzłów.

Super Yacht Sub 3

Super Yacht Sub 3

Kolejne dzieło Holendrów z U-Boat Worx to sprzęt przeznaczony dla bardziej wymagających klientów. W zależności od życzenia łódź może być dostarczona w jednej z trzech wersji, pozwalających zabrać 3-osobową załogę na głębokość 100, 200 lub nawet 300 metrów.

Dragon

Dragon

Ta dwuosobowa łódź podwodna przypomina nieco quadkopter, albo — patrząc z góry — bolid Formuły 1. Dragon może zanurzać się na głębokość do 120 metrów, a po wyłączeniu napędu automatycznie — dzięki dodatniej wyporności — wraca na powierzchnię.

Alicia

Alicia

To największa jednostka w zestawieniu. Ma wyporność 18 ton, kosztuje 2 mln dolarów i może zabrać 6 osób na głębokość 400 metrów, a następnie przebywać tam wraz z załogą nawet do 3 dni.

Seabreacher Y

Seabreacher Y

Zachwycająca, 2-osobowa konstrukcja w kształcie orki (wcześniej firma Innespace zbudowała również łodzie inspirowane delfinem i rekinem). Może zanurzyć się zaledwie na około 1,5 metra, ale zaprojektowano ją tak, by po rozpędzeniu pod wodą można było wyskakiwać nad jej powierzchnię - nawet na 3,5 metra w górę!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Technologie:

8 cudów techniki z lat 90. Napęd ZIP, robot AIBO i pager BlackBerry. Pamiętasz je? Xanadu - zapomniany przodek WWW. Kto naprawdę wymyślił hipertekst? Bezpowrotnie tracimy dane. Nic po nas nie zostanie – ostrzega wiceprezes Google’a V3 - mordercza stonoga Hitlera. Największe działo drugiej wojny testowano w Międzyzdrojach „Das Marsprojekt”. Marsjańska misja Wernhera von Brauna z 1952 roku Jak prasa pisała o Internecie w 1988 roku? Quiz Gadżetomanii: Kto to powiedział? Dopasuj cytaty do znanych postaci! Ernő Rubik, człowiek schowany za kostką Binairy Talk – dane zapisane w obłokach dymu. Odczytamy je laserem Nietypowe zastosowania WD-40. Do czego można go wykorzystać? Bałakława - tajna baza radzieckich okrętów podwodnych Niesamowity XC-120 Packplane: eksperymentalny samolot z lat 50. Tajny projekt NASA: dlaczego rozsypano w Kosmosie miliony miedzianych igieł? Technologiczne mity. Sony timer, czyli planowe starzenie produktów Najdziwniejsze maszyny II wojny światowej [cz. 2]. USA i Wielka Brytania To lata! Najdziwniejsze samoloty pionierów lotnictwa Najlepsze śmigłowce szturmowe dla polskiej armii Oglądasz filmy w sieci? Sprawdź, co ci grozi Smutny programista: ewolucja. Introwertyczny klepacz czy elitarny koder? Walkman, discman, mp3: odtwarzacze muzyczne mojego dzieciństwa Nie myśl, kupuj! I nie zaglądaj pod obudowę! Co prawa autorskie zrobiły z naszym światem? Domowe aparaty, komórki, smartfony... i co dalej? Dokąd zmierza rozwój technologii? Windows 10 Mobile - początek końca mobilnych okienek? To mnie wkurza! Samsung: wielka firma jak huba – musi się do czegoś przyczepić

Popularne w tym tygodniu:

Jak powstaje smartfon? Jeśli poznacie prawdę, być może nigdy więcej go nie kupicie Zegarek NIWA: unikalny zegarek wyświetlający czas na lampach NIXIE 8 cudów techniki z lat 90. Napęd ZIP, robot AIBO i pager BlackBerry. Pamiętasz je? KiwiCard: pomysłowy Bluetooth tracker w formie karty kredytowej Xanadu - zapomniany przodek WWW. Kto naprawdę wymyślił hipertekst? Kancy: każde domowe urządzenie elektryczne może być inteligentne Optane SSD DC P4800X: pierwszy dysk Intela z pamięcią 3D XPoint Washwow: mobilna pralka wykorzystuje prąd zamiast detergentu Adata SD600: szybki zewnętrzny dysk SSD z układami 3D NAND Baidu DeepVoice: chiński Google ujawnia swój generator mowy LG 32UD99: monitor 32” z 4K i HDR trafił do pierwszych sklepów CAMEO360: najmniejsza kamera sferyczna 4K na świecie