Nieznane samoloty polskich konstruktorów, które nigdy nie weszły do produkcji

Ten artykuł ma 10 stron:

Szerszeń (1993 r.)

Szerszeń

Ten projekt – gdyby doczekał się realizacji – byłby prawdopodobnie najbardziej ambitnym przedsięwzięciem krajowego przemysłu lotniczego. Po zmianach politycznych w 1989 roku w Instytucie Lotnictwa powstała bowiem koncepcja polskiego samolotu wielozadaniowego, którego zachowany szkic przypomina nieco F-16.

Ciekawą, planowaną cechą tej maszyny miał by modułowy kadłub, którego metalowa konstrukcja – wraz z rozwojem polskiego przemysłu i opanowaniem przez krajowe zakłady coraz nowocześniejszych technologii – miała być stopniowo zmieniana na kompozytową.

Poza tym twórca koncepcji Szerszenia, Tomasz Makowski, założył szereg ambitnych właściwości samolotu, jak możliwość wykonywania różnego rodzaju misji, od ataków na cele naziemne po zwalczanie lotnictwa przeciwnika, wyjątkową odporność konstrukcji na uszkodzenia czy wyjątkowo krótki czas przywracania zdolności bojowej – po wylądowaniu nieuszkodzony samolot miał być gotowy do kolejnego lotu po zaledwie 20 minutach.

Szerszeń nigdy nie wyszedł poza fazę koncepcyjną.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Militaria:

Najdziwniejsze czołgi i pojazdy wojskowe świata Osiem najpotężniejszych pancerników, jakie kiedykolwiek pływały po morzach Magpul FMG9 – zabójcza latarka, czyli źródło światła i siła ognia