SolarStratos

SolarStratos (RaphaelDomjan.com)

SolarStratos: stratosferyczny samolot napędzany energią słoneczną. Pułap lotu: 25 tys. metrów!

Już w styczniu przyszłego roku rozpoczną się próby niezwykłej konstrukcji. SolarStratos to samolot zasilany energią słoneczną, który ma osiągnąć pułap 25 tys. metrów. To ponad dwa razy więcej, niż wielkie, pasażerskie odrzutowce!

  1. Dlaczego trudno latać wysoko?
  2. Czym wyróżniają się samoloty przystosowane do wysokich lotów?
  3. Jak nazywa się samolot elektryczny, który obleciał ziemię?
  4. Na jaką wysokość wzniesie się SolarStratos?

Problemy z wysokimi lotami

Loty na dużych wysokościach wiążą się z wieloma problemami. Z jednej strony jest to spadek temperatury i ciśnienia, wymuszający stosowanie różnych systemów podtrzymywania życia. Wraz ze spadkiem ciśnienia maleje również ilość tlenu, który jest potrzebny do pracy silników, a zarazem spada siła nośna skrzydeł samolotu. Z drugiej strony – to akurat korzystne — maleją opory powietrza.

Przez lata radzono sobie z wyzwaniami, stosując różnego rodzaju sprężarki i budując wyspecjalizowane konstrukcje, jak choćby słynny szpiegowski U2. Z powodu niezwykle wydłużonych skrzydeł maszyna ta przypomina raczej szybowiec, niż współczesny samolot wojskowy. Była jednak przyczyną wielu siwych włosów na głowach sowieckich generałów, ponieważ latała tak wysoko, że przez kilka lat była nieosiągalna zarówno dla rakiet ziemia — powietrze, jak i samolotów.

U2

Obecnie większość nowoczesnych myśliwców osiąga pułap do 20 tys. metrów. Rekordowe, stratosferyczne (reklamowane jako kosmiczne) loty MiG-iem 29 na 22–23 km są osiągane lotem balistycznym, po rozpędzeniu samolotu do dużych prędkości. I choć istnieją nieliczne, wyspecjalizowane maszyny wysokościowe, to wysokie loty stawiają zbyt wiele wyzwań, by traktować je jako normę.

Sukces Solar Impulse 2

W przypadku samolotu elektrycznego część z tych problemów przestaje mieć znaczenie – napęd elektryczny wydaje się wprost wymarzony do lotów na dużych wysokościach, oczywiście pod warunkiem uzyskania określonej sprawności. Moment, gdy technologia jest już na tyle rozwinięta, by pojemne akumulatory i wydajne ogniwa fotowoltaiczne miały rozsądnie małą masę, właśnie nadszedł.

Solar Impulse 2

Dowodem na to i technologicznym przełomem jest elektryczny samolot Solar Impulse 2, zdolny do lotów przez całą dobę i zasilany w nocy nadwyżką energii, zgromadzoną przez dzień w akumulatorach, który niedawno zakończył swój lot (z międzylądowaniami) dookoła świata.

Zobacz również: Lodówka z Androidem

Warto jednak pamiętać, że Solar Impulse 2, choć dokonał rzeczy niezwykłych, to dopiero początek. To rodzaj demonstratora technologii, pokazującego światu, że maszyna tego typu ma sens, choć – o czym też warto pamiętać – jej osiągi są dalekie od jakiejkolwiek użyteczności: przy rozmiarach Jumbo Jeta Solar Impulse może unieść jedną osobę i lecieć z prędkością 50 – 100 km/h.

SolarStratos – stratosferyczny samolot zasilany słońcem

Dlatego warto śledzić losy kolejnego ambitnego projektu, jakim jest zademonstrowany niedawno, zasilany energią słoneczną samolot SolarStratos, którego celem są loty stratosferyczne. Pomysłodawcą całego przedsięwzięcia, budowniczym i pilotem SolarStratosa jest Szwajcar, Raphaël Domjan, który w 2014 roku opłynął świat łodzią zasilaną energią słoneczną.

SolarStratos

Jak przystało na pionierską maszynę elektryczną, parametry samolotu są dość nietypowe. Przy 8,5 metrach długości ma prawie 25-metrową rozpiętość skrzydeł, na których umieszczono 22 metry kwadratowe ogniw fotowoltaicznych. Pusty samolot waży jedynie 450 kilogramów. Silnik o mocy 32 kW napędza 2,2-metrowe śmigło.

SolarStratos

Naszym celem jest pokazanie, że współczesna technologia pozwala sięgać ponad to, co oferują paliwa kopalne. Maszyny zasilane energią słoneczną to jedno z głównych wyzwań 21 wieku. Nasz samolot może wznieść się na 25 tys. metrów, co otwiera drogę do zastosowań komercyjnych na wysokościach bliskich przestrzeni kosmicznej.

Raphaël Domjan, konstruktor samolotu SolarStratos

Choć słowa twórcy samolotu, zwłaszcza te o przestrzeni kosmicznej, warto na razie wziąć w bardzo duży cudzysłów, to – mówiąc o wyzwaniach stulecia, w którym żyjemy - ma chyba sporo racji.

Początek rewolucji w lotnictwie

Zdaniem Raphaëla Domjana, maszyna jest w stanie osiągnąć pułap 25 tys. metrów i pozostawać w powietrzu przez całą dobę. Typowy profil lotu zakłada 2,5-godzinne wznoszenie, 15-minutowy lot na maksymalnej wysokości i 3-godzinny powrót na ziemię.

Samolot jest już gotowy – uroczysta premiera, z udziałem m.in. ambasadorów kilku państw odbyła się w miasteczku Payerne w zachodniej Szwajcarii. Pierwsze próby w locie przewidziano na styczeń 2017 roku, a osiąganie średnich wysokości zaplanowano na połowę przyszłego roku. Stratosferyczna misja, w czasie której elektryczny samolot osiągnie 25 tys. metrów, została zaplanowana na 2018 rok.

Pozostaje trzymać kciuki za powodzenie projektu – być może jesteśmy właśnie świadkami początku nowej ery w dziejach lotnictwa. Choć przełom nie nastąpi z dnia na dzień, to jeszcze niedawno była to branża całkowicie uzależniona od paliw kopalnych. Pionierzy elektrycznych samolotów pokazują, że może być inaczej.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Technologie:

Nurkujące drony i łodzie jak statki kosmiczne: osobisty sprzęt do podróży pod wodą Sprzedawca w sklepie komputerowym - zawód ograniczonego zaufania Broń, która nie zabija. Wojna przyszłości: wszystko zniszczone, żadnych zabitych 8 cudów techniki z lat 90. Napęd ZIP, robot AIBO i pager BlackBerry. Pamiętasz je? Jak powstaje smartfon? Jeśli poznacie prawdę, być może nigdy więcej go nie kupicie Xanadu - zapomniany przodek WWW. Kto naprawdę wymyślił hipertekst? Bezpowrotnie tracimy dane. Nic po nas nie zostanie – ostrzega wiceprezes Google’a V3 - mordercza stonoga Hitlera. Największe działo drugiej wojny testowano w Międzyzdrojach „Das Marsprojekt”. Marsjańska misja Wernhera von Brauna z 1952 roku Jak prasa pisała o Internecie w 1988 roku? Quiz Gadżetomanii: Kto to powiedział? Dopasuj cytaty do znanych postaci! Ernő Rubik, człowiek schowany za kostką Binairy Talk – dane zapisane w obłokach dymu. Odczytamy je laserem Nietypowe zastosowania WD-40. Do czego można go wykorzystać? Jak oni podrabiają! Chińczycy skopiowali kuchenkę gazową Apple'a i... alpejski kurort Bałakława - tajna baza radzieckich okrętów podwodnych Niesamowity XC-120 Packplane: eksperymentalny samolot z lat 50. Kosmiczne technologie, których używamy na co dzień Tego używaliśmy przed internetem. Skazane na zapomnienie stare nośniki danych Cyfrowi aktorzy w filmach. Jak wyglądała droga od prostych modeli 3D do fotorealizmu? Jaki nóż wybrać? Najlepsze scyzoryki i foldery za 50, 100 i więcej złotych Tego się po Apple nie spodziewałeś. 13 nieznanych faktów Hatsune Miku: oto przyszłość muzyki. Ta Japonka zawsze będzie miała 16 lat Algorytm zabijania. Skynet istnieje i dzięki big data decyduje, kogo trzeba uśmiercić