Uliczny plakat jako nadajnik muzyki, czyli nowy typ komunikacji bezprzewodowej

Uliczny plakat jako nadajnik muzyki, czyli nowy typ komunikacji bezprzewodowej

Uliczny plakat jako nadajnik muzyki, czyli nowy typ komunikacji bezprzewodowej
Jarosław Balcerzak
05.03.2017 03:45, aktualizacja: 10.03.2022 08:31

Amerykańscy inżynierowie stworzyli całkiem pomysłową metodę bezprzewodowego przesyłania muzyki i danych. Może ona trafić niemal wszędzie, m.in. na plakaty czy odzież. Na czym polega jej innowacyjność?

Dodatkowa funkcja sygnału FM

Komunikacja bezprzewodowa na co dzień towarzyszy nam w formie WiFi bądź Bluetooth, niekiedy posługujemy się także NFC i pokrewnymi rozwiązaniami. Wszystkie łączy jednak ta sama słabość: apetyt na cenną energię, której ilość ogranicza bateria. Tymczasem okazuje się że rozwiązanie tego problemu towarzyszy nam na każdym kroku – w formie fal radiowych.

O odkryciu poinformował Uniwersytet w Waszyngtonie, którego badacze pracują nad innowacyjną metodą komunikacji. W roli nadajnika postanowili wykorzystać niezwykle cienkie anteny, a do ich przenoszenia – radiowe fale FM. Odbiorcą może być zarówno smartfon, jak samochodowy system audio.

Obraz

Trzy sposoby energooszczędnej komunikacji

Mechanizm działania jest zaskakująco prosty: wystarczy podejść bądź podjechać do wyposażonego w antenę plakatu zespołu muzycznego, aby otrzymać na smartfona lub samochodowe głośniki fragmenty nagrań tego wykonawcy i trasę dotarcia na reklamowany koncert.

W analogiczny sposób plakat może zaproponować najciekawsze miejsca w okolicy, jednak to wciąż nie jedyne zastosowanie technologii w praktyce. Może ona trafić także do odzieży, gdzie współpracując z sensorami może wysyłać wprost na smartfona identyczny zestaw informacji co fitness tracker.

Nową metodę łączności nazwano „backscattering”, a jej pobór mocy ma wynosić 11 mW. Wyróżniono także trzy jej warianty: pierwszy „dopisuje” dane do już istniejącego sygnału FM bez wpływu na oryginalną transmisję. Drugi korzysta z niewykorzystywanych częstotliwości radiowych, a trzeci do nadania sygnału wykorzystuje połączenie między dwoma smartfonami.

Obraz

Skuteczność potwierdzona i zaprezentowana

Działanie backscatteringu dwukrotnie zademonstrowano. Za pierwszym razem posłużono się plakatem, który nadał muzykę i dane do smartfona w odległości 3.6 metra oraz samochodu, oddalonego o 18 metrów. Na drugiej prezentacji sygnał nadał bawełniany t-shirt, wyposażony w antenę przyszytą metalizowaną nicią. Prędkość transmisji wyniosła 3.2 kb/s.

Wartość użytkowa innowacyjnej technologii robi wrażenie. Do jej zasilenia wystarczy proste pojedyncze ogniwo słoneczne bądź jedna bateria pastylkowa na kilka lat, a zakres potencjalnych zastosowań jest ogromny. Obiecująco zapowiadają się również niewielkie koszty implementacji. Trudno o lepsze wieści dla producentów inteligentnej elektroniki ubieralnej.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)