Odkryto nową linię ewolucyjną naszego gatunku

Czaszka człowieka z Jaskini Czerwonego Jelenia (Fot. Guardian)
Łukasz Michalik
16.03.2012 09:00, aktualizacja: 10.03.2022 16:01

Ludzkie szkielety odkryte w południowo-zachodnich Chinach wywołały sensację w środowisku naukowym. Są to najmłodsze znalezione szczątki należące do innej niż człowiek współczesny linii ewolucyjnej naszego gatunku.

Wyjątkowe szczątki znaleziono w Jaskini Czerwonego Jelenia (nazwa pochodzi od szczątków jelenia zjedzonego przez mieszkańców jaskini) jeszcze w 1989 roku, jednak badania rozpoczęto dopiero 19 lat później. Okazało się, że znalezione wówczas szkielety wykazują cechy typowe zarówno dla człowieka współczesnego, jak i dla ludzi żyjących setki tysięcy lat temu.

Zrekonstruowany wygląd człowieka z Jaskini Czerwonego Jelenia (Fot. Guardian)

Odkryci w Chinach praludzie mieli mocno zaokrąglone puszki mózgowe, grube kości czaszki i wydatne łuki brwiowe. Różnili się od nas wyglądem – mieli krótkie i płaskie twarze z szerokimi nosami, wystające do przodu szczęki i ciemną skórę, a zatem najprawdopodobniej przybyli do Chin aż z Afryki.

Wiek znalezisk, szacowany na 14,3 – 11,5 tys. lat, wskazuje, że ta odnoga ewolucji naszego gatunku przetrwała aż do rewolucji neolitycznej, gdy nasi przodkowie porzucili zbieractwo na rzecz rolnictwa. Znalezisko sugeruje, że na terenie Azji miał miejsce równoległy rozwój odrębnej, podobnie jak neandertalczycy, linii ewolucyjnej człowieka.

Źródło: New ScientistGeek WeekGuardian