Robot Amstaf - bardziej wredny niż psi pierwowzór?

Robot Amstaf - bardziej wredny niż psi pierwowzór?

Tamir Eshel via Defense Update
Tamir Eshel via Defense Update
Adam Maciejewski
05.11.2011 12:45, aktualizacja: 11.03.2022 09:52

Na tegorocznej wystawie izraelskiego przemysłu zbrojeniowego – czyli ISDEF 2011 – gospodarze pokazali uzbrojoną wersję bezzałogowego pojazdu lądowego. Dostał on przydomek Amstaf. Ma to najwyraźniej budzić jednoznaczne skojarzenia, co do jego bojowej skuteczności.

Na tegorocznej wystawie izraelskiego przemysłu zbrojeniowego – czyli ISDEF 2011 – gospodarze pokazali uzbrojoną wersję bezzałogowego pojazdu lądowego. Dostał on przydomek Amstaf. Ma to najwyraźniej budzić jednoznaczne skojarzenia, co do jego bojowej skuteczności.

Noam Eshel via Defense Update
Noam Eshel via Defense Update

Prototyp Amstafa został pokazany po raz pierwszy rok temu. Pojazd opracowała firma Automotive Robotic Industries (ARI). Na zdjęciu widać jej prezesa, Amosa Gorena. Amstaf powstał przede wszystkim, jako platforma patrolowa-wartownicza. Miał on uzupełniać istniejące instalacje i systemy zabezpieczeń w ochronie obiektów.

AMSTAF -- Autonomous, Robotic Security Vehicle

W takiej konfiguracji, wyposażony w odpowiednie czujniki, np. kamery dzienne, noktowizyjne, termowizyjne, umieszczone na wysuwanym maszcie dla lepszego pola widzenia może wspomagać patrolowanie granic oraz wypełniać misje związane z rozpoznaniem na wypadek wypadków przemysłowych, pożarów, użycia broni masowego rażenia, czy wykonywać działania saperskie. W ramach 5. Armii Republiki Korei Amstaf patrolował linię demarkacyjną na granicy z KRLD.

ARGO 8x8 Avenger 750 EFI

Amstafa zbudowano na bazie komercyjnego pojazdu, czyli łazika ODG ARGO. Amstaf 6X6 ma napęd elektryczny pozwalający na 12-godzinne misje. Prędkość maksymalna to 42 km/godz, w wodzie 5km/godz. Opony o niskim współczynniku nacisku jednostkowego umożliwiają mu przejazd po minach przeciwpiechotnych bez ich detonacji. Amstaf może wspinać się na stoki o nachyleniu 37° z ładunkiem do 350 kg.

Noam Eshel via Defense Update
Noam Eshel via Defense Update

W tym roku pokazano wersję Amstafa w konfiguracji 8x8, uzbrojoną w zdalne stanowisko strzeleckie. Pojazd może pełnić 24-godzinne dyżury bojowe, wliczając w to 6-godzinne misje bojowe. Amstaf ma źródło zasilania o mocy 2,5 kVA, co wystarcza na 18 godzin. Ponadto pojazd ma szybką ładowarkę, w której można podładować 4 baterie na 4 godz. pracy w 15 minut. Masa Amstafa 8x8 to 900 kg, może przewozić 850 kg ładunku, zarazem ciągnąć dodatkowo 1 tonę. Prędkość maksymalna to 32km/godz, w wodzie 5km/godz.

Noam Eshel via Defense Update
Noam Eshel via Defense Update

Uzbrojenie to zdalnie sterowany moduł strzelecki Rafael Samson Jr., częściowo stabilizowany. Wariant na zdjęciu uzbrojony był w km kal. 12,7 mm. Zespół celowników składa się z kamery dziennej, termowizyjnej i dalmierza laserowego. Obraz przekazywany jest na pulpit operatora, którym jest militarna wersja notebooków Panasonic Toughbook lub inny przenośny pulpit-wyświetlacz.

Tamir Eshel via Defense Update
Tamir Eshel via Defense Update

Amstaf to nie jedyny projekt bezzałogowego pojazdu lądowego z Izraela. W ostatnich latach w Izraelu pokazano też kilka innych konstrukcji tej klasy.

Noam Eshel via Defense Update
Noam Eshel via Defense Update

Np. patrolowanie granic Izraela wspomaga pojazd Guardium.

Noam Eshel via Defense Update
Noam Eshel via Defense Update

Przetestowano - także w wariancie uzbrojonym, jak poprzednicy – bezzałogowiec TAGS, z bardzo bogatym wyposażeniem elektronicznym. Oba pojazdy postaramy się Wam przybliżyć w oddzielnych wpisach.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)