Reklamy w telewizji nie będą już głośne. A co z Internetem?

Reklamy w telewizji nie będą już głośne. A co z Internetem?

Reklamy w telewizji nie będą już głośne. A co z Internetem?
Źródło zdjęć: © wykop.pl
Adam Bednarek
12.04.2014 11:08, aktualizacja: 14.04.2014 09:00

Pod tym względem jest lepiej niż jeszcze kilka lat temu, ale wyskakujące okienka i migające reklamy wciąż potrafią być irytujące. W telewizji na spoty patrzy się surowym okiem, kiedy tak samo będzie w sieci?

Koniec z wyjątkowo głośnymi reklamami – donosi „Rzeczpospolita”. Jeżeli jeszcze oglądacie telewizję, to dobrze wiecie, że spoty puszczane w przerwach są wyjątkowo głośne. Różnicę słychać gołym uchem.

Teoretycznie nie powinno tak być, bo Europejska Unia Nadawców już dawno ustaliła poziom głośności dźwięku, którego nie wolno przekraczać. Reklamodawcy i stacje telewizyjne i tak robią swoje, starając się omijać przeszkodę. Na przykład na chwilę przed blokiem reklamowym głośność zostaje zwiększona, więc reklamy atakują nasze uszy.

Tak działa kilka stacji telewizyjnych. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zamierza uważnie wsłuchać się w reklamy i sprawdzić, kto puszcza je zbyt głośno. Wcześniej były upomnienia, teraz będą już kary. Mają zmienić się też przepisy, tak by ominięcie ich nie było możliwe.

Co z internetem?

Teoretycznie w sieci od czterech lat problemu nie ma. We wrześniu 2010 roku zaczął obowiązywać standard reklam internetowych IAB Polska. Dokument precyzował to, jak wyglądać mają banery – dźwięki wyłącznie po najechaniu kursorem, "zamykacz" powinien być widoczny, a same filmiki krótkie i niewielkie.

Obraz
© Wykop.pl

Działa? Niekoniecznie. Przeglądając internet wciąż natknąć możemy się na reklamy, które zasłaniają interesującą nas treść. Niby wiadomo, gdzie szukać „krzyżyka” i choć nie jest on schowany, to trafienie w niego to problem.

Zresztą wkurza sam fakt, że taki baner nam wyskakuje. A nawet jeśli reklamy są z boku, to są duże, świecą się, mrugają i rozpraszają uwagę. Tak naprawdę trudno zrozumieć, na co liczą reklamodawcy – owszem, ich dzieło przyciąga oko, ale większość się pewnie denerwuje i narzeka.

Internauci doskonale wiedzą, jak radzić sobie z tym problemem – wtyczka „kasująca” reklamy i po kłopocie. Tracą jednak na tym właściciele stron internetowych, bo wówczas pieniędzy z wyświetlanej reklamy nie ma. Tak naprawdę również w interesie stron jest to, by banery były przyjazne, a nie pstrokate i irytujące.

Obraz

W takim razie kolejna regulacja? Mówiąc szczerze, nie jestem zwolennikiem tego, że jakiś urzędnik decyduje o tym, jak mają wyglądać reklamy, za które prywatna firma zapłaciła. Sęk w tym, że pewnie nawet właściciele stron nie mają pojęcia, jak prezentują się tego typu banery.

Nie tak dawno podobny problem był na Wykopie. Pojawiała się reklama zachęcająca do płatnej subskrypcji. Administracja zareagowała szybko i wyłączyła wszystkie reklamy do czasu, aż nie znajdzie się klienta, który bez ich zgody w ten sposób się "promował".

Wyjście jest więc chyba jedno

W utopijnym świecie reklamodawcy tworzyli by ciekawe, ładne, przyciągające oko spoty, w które sami byśmy klikali. Internet marzeń jednak nie istnieje, więc zamiast tego mamy wielkie banery, oślepiające ramki, wielkie wykrzykniki i małe guziczki do zamknięcia. Widząc takie „spoty” poddaję się i mam ochotę poprosić kogoś, by się tym zajął.

I nie tylko takie. Oglądaliście kiedyś filmik w polskich serwisach VOD? Ponad dwie minuty reklam! Tak samo jest nawet w programach Telewizji Polskiej – czasami nawet seriale przerywane są blokiem reklamowym, mimo że w telewizji żadnych reklam w trakcie emisji nie ma! Wolna amerykanka, dziki zachód, nikt się tym nie przejmuje. Do czasu? Oby.

Reklamy mi nie przeszkadzają, rozumiem, że strony w ten sposób zarabiają. Tylko, błagam, niech ktoś pamięta o tych, którzy te reklamy oglądają. A skoro same strony internetowe nie mogą się o nas troszczyć, to w takim razie to sprawa dla „silniejszej” instytucji.

Nie chcecie po dobroci, trzeba walczyć w ten sposób. W telewizji się dało, więc liczę na powtórkę w internecie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)