"Recywilizować" czarnych? Kontrowersyjna reklama wycofana po protestach w Sieci

"Recywilizować" czarnych? Kontrowersyjna reklama wycofana po protestach w Sieci

Nivea obraziła Afroamerykanów (Fot. Flickr/HUNTER P/Lic. CC by-sa)
Nivea obraziła Afroamerykanów (Fot. Flickr/HUNTER P/Lic. CC by-sa)
Michał Michał Wilmowski
19.08.2011 11:42

Nivea wymyśliła linię kosmetyków, która miałaby uczynić mężczyzn bardziej cywilizowanymi. Problem w tym, że cywilizowanie zademonstrowała na czarnym modelu. W serwisach społecznościowych zawrzało.

Nivea wymyśliła linię kosmetyków, która miałaby uczynić mężczyzn bardziej cywilizowanymi. Problem w tym, że cywilizowanie zademonstrowała na czarnym modelu. W serwisach społecznościowych zawrzało.

Rasistowska czy nie? Na pewno dość nieelegancka. Nowa reklama kosmetyków dla mężczyzn firmy Nivea, która ukazała się w magazynie "Esquire", wywołała burzę w Sieci.

Reklama pokazuje Murzyna trzymającego w ręce maskę z brodą i fryzurą afro. Podpis głosi: "Recywilizuj się". Chodzi zapewne o to, że kosmetyki Nivei czynią przedstawicieli płci brzydkiej nieco ładniejszymi. Nie tylko czarnych, białych też.

Rasizm czy nie? (Fot. Nivea)
Rasizm czy nie? (Fot. Nivea)

Ale to oczywiście interpretacja dość korzystna dla Nivei. Internauci, którzy masowo protestowali na Facebooku i Twitterze, uznali tę reklamę za skrajnie rasistowską.

Według nich to oczywiste: fryzura afro to dla popularnego producenta kosmetyków dowód na bycie niecywilizowanym. Znany dziennikarz i bloger zajmujący się modą, Septembre Anderson, napisał na Twitterze:

Ciekawe co, jeśli w ogóle cokolwiek, powiedziałaby Rihanna jako twarz Nivei.

Przypomnijmy, że Rihanna została w tym roku wybrana na oficjalną rzeczniczkę Nivei. Zapewne nie miałaby dziś za dużo do powiedzenia.

Po fali protestów w Sieci Nivea w końcu została zmuszona do publicznego pokajania się na Facebooku:

Ta reklama była niewłaściwa i obraźliwa. Nie było nigdy naszym zamiarem obrażanie kogokolwiek – bardzo przepraszamy. Nigdy więcej nie użyjemy tej reklamy. Różnorodność i równe szanse zawsze były istotnymi wartościami dla naszej firmy.

A jak Wy sądzicie, czy ta reklama faktycznie jest rasistowska, czy internauci jednak trochę przesadnie zareagowali?

Źródło: Mashable

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)