Najdroższe domeny internetowe. Ile kosztuje dobra nazwa w Sieci? [TOP 10]

Najdroższe domeny internetowe. Ile kosztuje dobra nazwa w Sieci? [TOP 10]

Pieniądze (Fot. Flickr/quinn.anya/Lic. CC by-sa)
Pieniądze (Fot. Flickr/quinn.anya/Lic. CC by-sa)
Łukasz Michalik
10.05.2011 09:05, aktualizacja: 14.01.2022 13:26

Biznes domenowy to wbrew pozorom zajęcie wymagające dużych nakładów pracy. Tylko niektóre adresy osiągają zawrotne ceny. Chcesz wiedzieć, ile można zarobić? Sprawdź listę najdroższych domen świata.

Sex.com

Sex.com
Sex.com

Sprzedana w 2010 roku za 13 mln dol.

Sprzedawana wiele razy domena ma pecha - nigdy nie została doceniona serwisem internetowym godnym nazwy i ceny, jaką za nią płacono.

Historia nazwy sięga 1994 roku – jej pierwszy właściciel, Gary Kremen, nie uruchomił pod atrakcyjnym adresem żadnego serwisu, lecz czekał, aż domena z biegiem czasu zacznie zyskiwać na wartości.

Czekanie nie wyszło mu na dobre – domena została przejęta za pomocą banalnego podstępu przez Stephena Cohena, który za pomocą kilku faksów przekonał rejestratora, firmę Network Solutions, że Gary Kremen przekazał mu prawa do Sex.com.

Cohen zarabiał krocie dzięki reklamom umieszczanym pod atrakcyjnym adresem. Trwająca w międzyczasie i zakończona w 2000 roku batalia sądowa nakazała oszustowi wypłacenie prawowitemu właścicielowi wysokiego odszkodowania, jednak Gary Kremen nie zobaczył ani dolara.

Udało mu się jednak w 2006 roku sprzedać domenę za 11,5 mln dolarów firmie Escom (według innych, niepotwierdzonych doniesień domena została sprzedana za 14 mln). W 2010 roku z powodu długów Escom wystawił domenę na sprzedaż. Została kupiona za 13 mln dolarów i – ponownie – uruchomiono na niej serwis reklamowy.

Rekord należący do Sex.com został – być może – pobity. Za kwotę 16 mln dolarów została sprzedana domena Insure.com, jednak jej nabywca poza samą nazwą stał się również właścicielem praw do niesprecyzowanych „zasobów” powiązanych z domeną.

Z uwagi na brak jednoznacznych informacji w tej kwestii, oficjalnym rekordzistą pozostaje – na razie – domena Sex.com.

Jak na tym tle wygląda polski rynek domenowy? Na początku 2010 roku media powtarzały sensacyjną informację o sprzedaży domeny Opony.pl za kwotę 13 mln złotych. Nie była to prawda.

13 mln złotych było ceną za właściciela nazwy Opony.pl – firmę z infrastrukturą, nieruchomościami i serwisami internetowymi. Sama domena została sprzedana – według serwisu CenyDomen – za niecały milion złotych, co i tak zapewnia jej pierwsze miejsce w rankingu najdroższych polskich domen.

Co sądzicie o tak wysokich kwotach płaconych za atrakcyjne adresy? Czy w czasach, gdy coraz mniejsza część ruchu pochodzi z bezpośredniego wpisania adresu w oknie przeglądarki płacenie takich sum ma jeszcze sens?

Fund.com

Fund.com
Fund.com

Sprzedana w 2008 roku za 9 mln 999 tys. 950 dol.

Właścicielem domeny jest spółka giełdowa z Nowego Jorku, Meade Technologies, która po kupieniu atrakcyjnego adresu zmieniła nazwę na Fund.com.

Transakcja wywołała wiele kontrowersji ze względu na bardzo złą kondycję finansową nabywcy, który w zeznaniach podatkowych regularnie wykazywał straty, a wśród jego udziałowców znaleźli się przedstawiciele przestępców z Kosowa.

Porn.com

Porn.com
Porn.com

Sprzedana w 2007 roku za 9,5 mln dol.

Trójkę najdroższych domen świata otwiera Porn.com, której nabywca zapłacił w 2007 roku 9,5 mln dolarów.

Porn.com jest jednym z tych przykładów, gdy nabywca bardzo atrakcyjnego adresu faktycznie uruchomił serwis adekwatny do nazwy.

Diamond.com

Diamond.com
Diamond.com

Sprzedana w 2006 roku za 7,5 mln dol.

Nawet James Bond wie, że diamenty są wieczne. Za ponadczasowość warto zapłacić każdą cenę – z takiego założenia wyszedł zapewne nabywca domeny Diamond.com, firma Ice.com.

Kupiona za 7,5 mln dolarów domena została wykorzystana zgodnie ze swoją nazwą. Pod adresem Diamond.com działa obecnie witryna firmy zajmującej się handlem diamentami i biżuterią.

Business.com

Business.com
Business.com

Sprzedana w 1999 roku za 7,5 mln dol. (Dane niepotwierdzone, kwoty sprzedaży do 2003 roku nie są weryfikowane przez Domain Name Journal).

Business.com to kolejny przykład atrakcyjnej domeny, służącej jako tzw. parking. Zamiast wartościowych treści znajduje się tam jedynie katalog linków.

Slots.com

Slots.com
Slots.com

Sprzedana w 2010 roku za 5,9 mln dol.

W 1997 roku wartość domeny Slots.com, należącej do Convoke Communications, wynosiła zaledwie 500 dolarów. Po kilkunastu latach adres został sprzedany.

Pierwsze doniesienia na temat transakcji mówiły o kwocie 5,5 mln dolarów, ale ostatecznie kwota zapłacona przez nabywcę była o 400 tys. dolarów wyższa. Nowy właściciel domeny to firma Bodog Brand, która od 1994 roku zajmuje się hazardem w Sieci.

Toys.com

Toys.com
Toys.com

Sprzedana w 2009 roku za 5,1 mln dol.

Sprzedaż domeny Toys.com była największą transakcją na rynku domenowym w 2009 roku. Pod sprzedawanym adresem od połowy lat 90. mieścił się sklep z zabawkami, a domena została wystawiona na sprzedaż z powodu bankructwa właściciela.

W licytacji domeny brało udział kilku najważniejszych inwestorów domenowych, jednak największą kwotę zdecydowała się zapłacić firma Toys’R’Us.

Po kupieniu domeny jej nowy właściciel podjął kontrowersyjną decyzję, przekierowując ruch z dobrze wypozycjonowanego adresu na swoją stronę firmową, by po pewnym czasie zrezygnować z tego rozwiązania i otworzyć pod adresem Toys.com internetowy sklep z zabawkami.

Clothes.com

Clothes.com
Clothes.com

Sprzedana w 2008 roku za 4,9 mln dol.

Gdyby mierzyć wartość domeny ostatnią transakcją, w której zmieniła właściciela, Clothes.com byłaby niekwestionowanym liderem. Domena stała się w 2009 roku własnością Amazonu w wyniku zakupu opiewającego na ponad 920 mln dolarów.

Oszałamiająca cena nie dotyczyła jednak samej nazwy, ale jej właściciela wraz z serwisem internetowym i posiadanymi domenami. Firma Zappos kupiła Clothes.com w 2008 roku za niecałe 5 mln dolarów.

Obecnie pod adresem Clothes.com znajdują się linki kierujące do internetowego sklepu z odzieżą.

Candy.com

Candy.com
Candy.com

Sprzedana w 2006 roku za 3 mln dol.

Domena została sprzedana w 2009 roku przez Ricka Schwartza, znanego wśród osób handlujących domenami jako Domain King. Rick sprzedał domenę za 3 mln dolarów, gwarantując sobie prawo do 2 proc. zysków wygenerowanych w przyszłości przez serwis korzystający ze sprzedanej nazwy.

Nabywcą okazała się producent słodyczy, firma Melville Candy Company z Massachusetts. Ambicją nowego właściciela stało się nawiązanie walki i pokonanie serwisu CandyWarehouse.com, swojego największego konkurenta.

Vodka.com

Vodka.com
Vodka.com

Sprzedana w 2006 roku za 3 mln dol.

Adres został kupiony w 2006 roku przez rosyjskiego przedsiębiorcę, właściciela największej w Federacji Rosyjskiej wytwórni wódek kontrolującej 66 proc. rynku, największego rosyjskiego prywatnego banku oraz firmy Russia Standard.

Russia Standard od 2005 roku sprzedaje na amerykańskim rynku wódkę Imperial, której receptura - jak głosi legenda - została opracowana przez samego Mendelejewa. Domena Vodka.com jest wykorzystywana do promowania tego wschodnioeuropejskiego trunku na rynku amerykańskim.

Źródło: Business Insider

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)