Piąta siła Wszechświata odkryta? Czeka nas rewolucja?

Tevatron
Henryk Tur
09.04.2011 14:00

Jak dotąd cała fizyka opierała się na badaniach czterech oddziaływań, dzięki którym nasz Wszechświat trzyma się w kupie - oddziaływanie elektromagnetyczne, grawitacyjne, słabe i silne. To fundament nauki i wszelkich badań, jednak na 99% odkryto, że nasza rzeczywistość ma także PIĄTY podstawowy budulec! Czy czeka nas rewolucja porównywalna z ogłoszeniem teorii względności przez Einsteina?

Odkrycie to obwieścili naukowcy z USA, którzy używają wcześniejszego niż LHC akceleratora cząstek - Tevatronu. Podczas ośmioletniej obserwacji zderzeń protonów z antyprotonami (dwa miliony na sekundę) odkryto pojawianie się nowej, nieznanej jeszcze nauce cząstki. Nie jest ona przewidziana ani też opisana przez żadne istniejące modele fizyczne! Oznacza to, że musi istnieć jeszcze jedno, nieodkryte dotąd oddziaływanie natury, które może zmienić dosłownie cała nasze postrzeganie rzeczywistości!

Bozon Higgsa

Nie jest to na pewno bozon Higgsa, czyli "boska cząstka" , która miałby dać po Wielkim Wybuchu początek wszelkiej istniejącej materii. Póki co cząstkę nazwano "technicolor" i trwają jej badania, mające potwierdzić, że nie jest ona niczym znanym dotąd ludzkiej nauce. Być może pozwoli ona rzucić nowe światło na wciąż mroczną energię i materię. Pierwsze ustalenia wskazują na to, ze cząstka odpowiada za to, że materia posiada masę. O dalszych doniesieniach będziemy informować na bieżąco.

Źródło: newscientist.com