Microsoft w 2010 roku: największe sukcesy i błędy firmy z Redmond

Microsoft w 2010 roku: największe sukcesy i błędy firmy z Redmond

Droga w Redmond (Fot. Flickr/TechFlash Todd/Lic. CC by)
Droga w Redmond (Fot. Flickr/TechFlash Todd/Lic. CC by)
Łukasz Michalik
23.12.2010 09:34

Po niezbyt optymistycznym 2009 roku Microsoft zdaje się ponownie łapać wiatr w żagle. Choć 2010 rok kończy się dla firmy z Redmond znacznie lepiej niż poprzedni, nie zabrakło jednak kilku błędów. Co Microsoft mógł zrobić lepiej?

Po niezbyt optymistycznym 2009 roku Microsoft zdaje się ponownie łapać wiatr w żagle. Choć 2010 rok kończy się dla firmy z Redmond znacznie lepiej niż poprzedni, nie zabrakło jednak kilku błędów. Co Microsoft mógł zrobić lepiej?

Wyszukiwarka Microsoftu – Bing – może pochwalić się niemal 50% wzrostem zasięgu. Choć złośliwi mogą krytykować mały udział Binga w rynku, to jednak zdobycie niemal 12% rynku w niecałe półtora roku uznać można za sukces.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na szczegóły - wyszukiwarka Microsoftu odnotowała trzycyfrowe wzrosty w tak lukratywnych branżach, jak motoryzacja, handel czy turystyka.

Za sukces można również uznać rozpoczęcie wdrażania usługi Office 365 – przeznaczonego dla biznesu pakietu biurowego działającego w chmurze. Choć na podsumowania jest tu jeszcze za wcześnie, wydaje się, że Microsoft trafnie ocenił potrzeby rynku. Planowane jest również dostosowanie Office’a 365 do potrzeb innych sektorów, np. edukacji.

Office365.microsoft.com
Office365.microsoft.com

W dziedzinie rozrywki dobrym posunięciem był Kinect. Choć oceny nowego produktu są bardzo zróżnicowane – od zachwytu po totalne potępienie - kontroler Microsoftu może pochwalić się niezłymi wynikami sprzedaży. Dodatkowo rozrywkowy produkt, jakim jest Kinect, odświeża trochę skostniały wizerunek firmy.

Microsoft popełnił jednak duży błąd, nie doceniając potencjału tabletów. Choć urządzenia te są znane od co najmniej kilkunastu lat, obecnie synonimem tabletu jest iPad Apple'a. Konkurencja próbuje powtórzyć ten sukces - pozycja iPada wydaje się jednak niezagrożona.

Można spierać się co do przyczyn popularności produktu Apple’a. Nie ma jednak wątpliwości, że iPad jest ogromnym komercyjnym sukcesem. Z punktu widzenia Microsoftu tablety jednak nie istnieją – firma dopiero niedawno zauważyła ten nowy, niezwykle dynamiczny segment rynku.

Porażką okazała się próba wejścia na rynek smartfonów. Społecznościowe telefony Microsoftu zapowiadały się ciekawie, ale rynek boleśnie zweryfikował ich potencjał. Telefony KIN zostały wycofane z rynku po zaledwie trzech miesiącach sprzedaży.

Telefony KIN One i KIN Two (Fot. Flickr/abulhussain/Lic. CC by)
Telefony KIN One i KIN Two (Fot. Flickr/abulhussain/Lic. CC by)

Za umiarkowany sukces można uznać natomiast platformę Windows Phone 7. Choć jej popularność rośnie wolno, to jednak mamy tendencję wzrostową, a kolejni producenci zapowiadają sprzedaż telefonów z systemem Microsoftu.

Telefon z Windows Phone 7 (Fot. Flickr/Sham Hardy/Lic. CC by-sa)
Telefon z Windows Phone 7 (Fot. Flickr/Sham Hardy/Lic. CC by-sa)

Steve Ballmer może również odetchnąć z ulgą na myśl o flagowym produkcie swojej firmy. Windows 7 przyjął się na rynku. Choć pod względem popularności wciąż nie dorównuje wiekowemu XP, jego sprzedaż jest wysoka.

Za sukces można również uznać poprawę wizerunku Internet Explorera. IE8, choć nie jest żadnym przełomem, pozwolił Microsoftowi zerwać z wizerunkiem przestarzałej, niebezpiecznej i niefunkcjonalnej przeglądarki. Sukcesem są również pozytywne komentarze dotyczące wersji beta IE9.

Sądzicie, że Microsoft ma jeszcze szansę, by ponownie wyznaczać trendy na rynku IT?

Źródło: PCWorld

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)