Telewizory 3D, technologiczny szok czy powtórka z przeszłości?

Telewizory 3D, technologiczny szok czy powtórka z przeszłości?

Fot. nlnnet/Flickr
Fot. nlnnet/Flickr
Szymon Adamus
19.10.2010 10:26

Nowa technologia 3D dla kin domowych miała mocny start sprzętowy. Telewizory 3D widać obecnie na każdym kroku. Ale cały czas mamy zastój programowy. Domowe 3D jest zagrożone. Czy będzie powtórka z przeszłości?

Nowa technologia 3D dla kin domowych miała mocny start sprzętowy. Telewizory 3D widać obecnie na każdym kroku. Ale cały czas mamy zastój programowy. Domowe 3D jest zagrożone. Czy będzie powtórka z przeszłości?

Telewizory 3D tanieją i sprzedają się coraz lepiej. Tylko - póki co - nie widać odzwierciedlenia tego trendu w dostępności do treści trójwymiarowych czy standaryzacji.

O pierwszym aspekcie pisałem już na HDTVmanii nieco szerzej. Blu-ray 3D to znakomity standard, ale nie ma po prostu jak z niego skorzystać. Ilość filmów na Blu-ray 3D jest obecnie śmieszna. Cyfra+ pokazała już, do czego może przydać się technologia 3D. Transmisja zmagań zawodników Wisły Kraków i Odry Wodzisław była zrealizowana na panelach LG wykorzystujących pasywne okulary. Było sporo niedoróbek, ale efekt i tak rewelacyjnie pokazywał możliwości trójwymiaru w kinie domowym.

Ostatnio o krok dalej poszedł angielski Sky, który najpierw wynajął Stephena Fry'a by wyjaśnił czym jest technologia 3D, a następnie wszedł na rynek z pełną oferta pokazującą, że telewizor 3D nie musi tylko zbierać kurzu. No i bomba! Podobne sygnały dochodzą z całego świata.

W Polsce też mówi się o tym, że któryś z większych nadawców weźmie się w końcu za trójwymiar. Tylko kiedy? Wyniki sprzedaży trójwymiarowych nowości rosną, ale w innych doniesieniach czytamy, że nie jest wcale aż tak różowo. Przynajmniej jeszcze nie teraz. Brak treści i (nadal) wysokie ceny odstraszają potencjalnych klientów. Ma się to podobno zmienić do roku 2014. Paul Gray, który zbadał rynek 3D dla DisplaySearch, powiedział:

[cytat]Mimo że producenci telewizorów mają odważne plany i bardzo dużo produktów, klienci pozostają ostrożni. Konsumentom mówi się, że technologia 3D to przyszłość, ale wysokie ceny i brak treści pozostają.[/cytat]

W tym roku sprzedano na świecie 3,2 mln telewizorów 3D. Połowa z tego wyniku należy do klientów z USA. Wynik średni jak na kraj o populacji grubo ponad 300 milionów. Paul Gagnon, dyrektor badań TV w Ameryce Północnej, powiedział:

[cytat]Klienci z Ameryki Północnej wydają się wstrzymywać najbardziej. Producenci przyzwyczaili odbiorców do znacznych obniżek cen za nową technologię i klienci wydają się chętnie na nie czekać. [/cytat]

DisplaySearch prognozuje, że w tym roku w Ameryce Północnej sprzeda się około 1,6 miliona telewizorów 3D. Nie ma więc szału nawet w tak chłonnym rynku jak USA. Co może to zmienić? Oczywiście treść. To ona jest zawsze królem i ona dyktuje, która technologia wchodzi do naszych salonów, a która przechodzi do lamusa. ESPN już bawi się technologią 3D.

Inni nadawcy też się pojawią, chociaż mam nadzieję, że nie będziemy musieli czekać na to aż do roku 2014. Technologia 3D jest zbyt ciekawa, by zwlekać tak długo.

A jakie jest Wasze zdanie? Czy zgadzacie się z Marianem, który pod tekstem o rosnącej sprzedaży 3D TV w Polsce napisał:

[cytat]Myślę, że ten wzrost sprzedaży TV 3D w Polsce to bełkot marketingowy mający na celu przyciągnięcie potencjalnych klientów.[/cytat]

Czy jesteście bardziej pozytywnie nastawieni do technologii 3D?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)