W kosmosie wzięło i wybuchło, że aż nam satelity wyłączyło...

W kosmosie wzięło i wybuchło, że aż nam satelity wyłączyło...

Eksplozja
Henryk Tur
17.07.2010 14:00

Rozbłysk widoczny na zdjęciu powyżej, to eksplozja gwiazdy, która jest największym jak dotąd zjawiskiem tego typu zaobserwowanym przez ludzi. Był on tak silny, że oślepił teleskop orbitalny Swift.

[url=http://gadzetomania.pl/22460,jackpot-kepler-odkryl-naraz-setki-nowych-egzoplanet]Kepler odkrył setki egzoplanet na raz!

[/url]Jak wiemy w kosmosie światło potrzebuje odpowiednio dużo czasu, aby do nas dotrzeć. Promień Słońca dociera do Ziemi z ośmiominutowym opóźnieniem, dlatego zawsze widzimy naszą gwiazdę taką, jaką była przed ośmioma minutami. Natomiast gwiazdy na nocnym niebie to również mozaika świateł wysłanych w różnych okresach czasowych. Rozbłysk, który oślepił Swift 21 czerwca 2010 roku, wydarzył się w rzeczywistości około pięć MILIARDÓW lat temu, daleko, daleko poza naszą Galaktyką. Miał on miejsce w momencie śmierci gwiazdy GRB 100621A. Najpierw dotarło do nas promieniowanie gamma, potem rentgenowskie.

Jak powiedział Phil Evans z Uniwersytetu Leicester w Wielkiej Brytanii, jeden z autorów algorytmu przetwarzania danych:

Rozbłysk promieniowania był tak intensywny, że kiedy dotarł do satelity, oprogramowanie analizujące dane natychmiast się wyłączyło. Tak wiele fotonów bombardowało detektor w każdej sekundzie, że oprogramowanie nie było w stanie przeliczać ich dostatecznie szybko. To tak, jakby deszczomierzem badać fale tsunami.

[url=http://gadzetomania.pl/22532,tak-w-koncu-zobaczylismy-planete-poza-naszym-systemem]W końcu zobaczyliśmy planetę poza naszym systemem!

[/url]Rozbłysk był ponad 140 razy silniejszy niż znane nam najjaśniejsze źródło promieniowania rentgenowskiego — gwiazdy neutronowej Scorpius X-1, która jest położona 500 tys. razy bliżej niż umierając gwiazda. Dokładniej rzecz ujmując X-1 znajduje się 9000 lat świetlnych od naszej planety. Proszę więc sobie wyobrazić, jak potężna była eksplozja, skoro światło pokonawszy dystans ponad 4,500,000,000 lat świetlnych oślepiło Swifta!

Obraz

[url=http://gadzetomania.pl/22888,rok-jak-niecaly-dzien]Gdzie rok trwa jak niecały dzień?

[/url]Co do samego teleskopu orbitalnego (na rysunku powyżej widzicie Państwo jego artystyczną wizję) - znajduje się on na orbicie od listopada 2004 roku, zaś jego zadaniem jest rejestrowanie rozbłysków promieniowania gamma. Ma on BAT - detektor wykrywania wybuchów, XRT - czujnik promieniowania rentgenowskiego oraz UVOT - ruchomy teleskop optyczny w zakresie widzialnym ultrafioletu. Mimo tej supernowoczesnego wyposażenia i tak dawka fotonów - ponad 140 000 na sekudnę - była zbyt duża.