Zmartwychwstanie druku? "Newsweek" wraca w wersji papierowej

Zmartwychwstanie druku? "Newsweek" wraca w wersji papierowej

"Newsweek"
"Newsweek"
Źródło zdjęć: © A jednak nie koniec?
Marta Wawrzyn
04.12.2013 12:52, aktualizacja: 04.12.2013 13:18

Rok temu ostatecznie położyliśmy prasę do trumny, po tym jak amerykański "Newsweek" zaprezentował ostatnie swoje papierowe wydanie. Teraz tygodnik zamierza wrócić w wersji drukowanej i będzie dokładnie tym, czy powinien być papier: ekskluzywnym towarem przeznaczonym dla nielicznych.

Dla moich kolegów z prasy to był dziś rano na Twiterze temat dnia: "The New York Times" doniósł, że papierowy "Newsweek" powróci na początku przyszłego roku. Powróci po roku przerwy – w grudniu 2012 żegnaliśmy go, wydawało się, na zawsze. Szefostwo tygodnika, który w tym roku obchodzi 80. urodziny, tłumaczyło, że to właśnie cyfrowy format jest przyszłością.

Papierowy "Newsweek" będzie produktem premium

A może jednak nie jest? W styczniu albo lutym pojawi się pierwsze po przerwie 64-stronicowe wydanie. Redaktor naczelny Jim Impoco mówi, że "Newsweek" wróci, ale w nieco innej formie niż do tej pory. Teraz będzie opierał się na prenumeracie. "To będzie produkt premium" – twierdzi Impoco.

"New York Times" przypomina, że jeszcze na początku lat 90. sprzedaż "Newsweeka" sięgała 3,3 mln egzemplarzy tygodniowo. W 2010 roku tygodnik kupowało już tylko ok. 1,5 mln Amerykanów. Przy spadającej sprzedaży decyzja o przejściu do Internetu wydawała się logiczna. Ostatnia zeszłoroczna okładka wyglądała jak pożegnanie i jednocześnie przyznanie, że Internet wygrał. Spójrzcie tylko na ten hashtag na czarno-białym zdjęciu redakcji.

Obraz

Prasa drukowana nie dla wszystkich

Dobrej jakości teksty, których nie ma w Sieci, wyższa cena i oparcie modelu sprzedaży na prenumeracie wydają się dobrym sposobem na przeżycie prasy. Internet, owszem, oferuje szybkie newsy i mnóstwo rozrywki, ale na głębokie analizy często go zwyczajnie nie stać. To jest nisza dla prasy.

Specjalistyczne gazety, takie jak "The Wall Street Journal", czy znakomite magazyny, jak "The New Yorker", przetrwają śmierć prasy, bo to, co oferują, jest wyjątkowe. Problem mają ci, którzy niczego wyjątkowego nie wytwarzają. Papier nie stanowi wartości samej w sobie, czytelnicy stają się coraz bardziej wybredni i coraz lepiej odróżniają treści wartościowe od tych, które atakują z każdej strony.

A jednocześnie wielu z nas ma do papieru sentyment. Nie, wcale nie trzeba mieć osiemdziesiątki na karku, żeby tak myśleć. Z badań wynika, że młodzi ludzie (w wieku 16-24 lat) wolą książki drukowane od e-booków. Magazyny pewnie też by czytali, gdyby było w nich coś innego, niż można znaleźć na Pudelku.

Strategia powrotu "Newsweeka" na pierwszy rzut oka wydaje się przemyślana. Co z tego wyjdzie, okaże się. Ale to kolejny dowód na to, że prasa drukowana żyje i nawet jeśli nie ma się świetnie, to przynajmniej szuka nowych pomysłów na siebie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)