Adamed SmartUp: w Polsce nie brakuje młodych, utalentowanych ludzi!

Artykuł sponsorowany

Na nasze pytana odpowiada Pani Anna Kosińska, Project Manager Programu ADAMED SmartUP.

Do kogo właściwie skierowany jest program ADAMED SmartUP?

W Polsce nie brakuje młodych, utalentowanych ludzi — trzeba jednak dać im szansę rozwoju już na wczesnym etapie edukacji. Z tego względu stworzyliśmy właśnie innowacyjny projekt edukacyjny ADAMED SmartUP, który ma na celu promocję nauk ścisłych i przyrodniczych wśród młodzieży w wieku lat 13–19 i zachęcenie jej do dalszego rozwoju naukowego. Mamy ambicję stworzyć ogólnonarodowy program rozwoju szczególnie uzdolnionej młodzieży, umożliwiający nawiązanie współpracy z najlepszymi polskimi i zagranicznymi uczelniami już w młodym wieku. W ten sposób chcemy wspierać rozwój młodych Polaków jako liderów innowacyjnej polskiej gospodarki.

Młodzi ludzie często wybierają kierunek studiów z myślą o zarobkach. Jakie mogą być ich finansowe perspektywy za kilka lat, w Polsce, jeśli dziś zdecydują się na nauki ścisłe?

Anna Kosińska, Project Manager Programu ADAMED SmartUP

Obecnie do najbardziej innowacyjnych branż na świecie zalicza się m.in. informatykę, biotechnologię, lotnictwo czy motoryzację. To zarazem gałęzie przemysłu, które swój sukces zawdzięczają odkryciom naukowym w dziedzinie chemii, fizyki, matematyki czy biologii. Studiowanie nauk ścisłych stwarza więc absolwentom szeroki wachlarz możliwości zawodowych, zarówno po stronie uczelni rozwijając karierę akademicką, jak i w firmach, które swój sukces rynkowy zbudowały właśnie w oparciu o autorskie rozwiązania działu badawczo-rozwojowego. Chciałabym jednak zaznaczyć, że wybór ścieżki dalszej edukacji nie powinien być przypadkowy lub uwarunkowany wyłącznie oczekiwaniami finansowymi. Dokonując wyboru kierunku studiów warto mieć przede wszystkim na uwadze swoje zainteresowania, kompetencje i zdolności. Często zdarza się bowiem, że po kilku latach studiów młodzi ludzie zmieniają kierunek kształcenia, bo dotychczasowy okazał się zbyt trudny, mało interesujący lub mało perspektywiczny. Wyzwaniem jest więc tak pokierować swoją drogą w życiu, by po studiach realizować się w pracy, czerpać z niej satysfakcję oraz odnosić sukcesy. Warto próbować – gdy będziemy dobrzy w danej dziedzinie, z pewnością zostaniemy odpowiednio docenieni przez pracodawcę, również finansowo.

Kiedy Pani zdaniem rodzic powinien podjąć jakieś kroki widząc, że dziecko wykazuje zainteresowanie naukami ścisłymi?

Już w najmłodszych latach – w szkole podstawowej i gimnazjum powinno się interesować dzieci nauką i wspierać je w rozwijaniu pasji. Na etapie gimnazjum zaczynają się już poważne lekcje z biologii, chemii czy fizyki, a uczniowie często wiedzą ,jaką dziedziną nauki chcieliby zajmować się w przyszłości. Brak odpowiedniego zaplecza, pracowni czy wsparcia ze strony otoczenia niejednokrotnie niestety powoduje u młodych ludzi zniechęcenie i rezygnację z wcześniejszych zainteresowań. Z tego względu program ADAMED SmartUP będzie skierowany również do gimnazjalistów, aby umocnić ich zainteresowania i rozwijać je we właściwym kierunku.

Czy blogerzy i wideoblogerzy naukowi przyczyniają się do popularyzacji nauki czy może pop-naukowe, nieco zwariowane audycje i serwisy są niemile widziane przez ludzi nauki?

Wszystkie działania popularyzujące naukę są jak najbardziej pożądane i wskazane, ponieważ za pomocą różnych kanałów komunikacji pozwalają na dotarcie do młodego odbiory z informacją o tym, jak ważna i ciekawa może być praca naukowa. Do jednych trafiają czyste fakty i naukowe argumenty, do innych — wiedza dostarczana przez humor, zabawę. Cieszę się, że mamy taką różnorodność, ponieważ w ten sposób mamy szansę dotrzeć z naszym przesłaniem naprawdę do uzdolnionej młodzieży reprezentującej różne sposoby myślenia i pasji.

Zobacz również: ASIMO - tańczący robot

Mam kilkunastoletniego znajomego, który wykorzystuje anegdoty ze świata nauki, by zaimponować dziewczynom. Z sukcesami! Jednocześnie młodzież wciąż narzeka na nudne lekcje. Czy polskie szkoły podstawowe przekazują wiedzę w odpowiedni sposób, by zainteresować naukami ścisłymi?

Obecny system edukacji ma niestety jeszcze wiele słabości — od szkolnictwa podstawowego po wyższą edukację obserwujemy nadal promocję indywidualnych osiągnięć i konformizmu. Szkołom brakuje często odpowiedniego wyposażenia w laboratoria i sprzęt, a uczniom – nauki kreatywnego myślenia i pracy w grupie. Na zainteresowania naukami ścisłymi ucznia w zdecydowanej mierze wpływa także podejście pedagoga. To właśnie nauczyciele z powołania i ogromną pasją zaszczepiają w młodzieży zainteresowanie naukami ścisłymi prowadząc lekcje w nowatorski sposób, który zdecydowanie odchodzi od klasycznej ścieżki programu nauczania. Polskiej szkole zdecydowanie brakuje indywidualnego podejścia do wybitnych uczniów i mechanizmów wyłapywania ich na wczesnym etapie edukacji.

Skąd pomysł, by proces rekrutacji na program stypendialny oparty był o grę ARG (alternate reality game)?

Innowacyjny proces rekrutacji jakim jest gra typu ARG, nie tylko zachęci uczniów do udziału w projekcie, ale oprócz sprawdzenia tzw. twardej wiedzy, wyłoni osoby, które wykażą się umiejętnością zastosowania jej w praktyce oraz niestandardowym myśleniem i szybkim uczeniem się. Co więcej, formuła online umożliwia dotarcie w tym samym czasie do młodych ludzi w całym kraju. Dołączenie do programu będzie możliwe za pomocą komputera z dostępem do internetu – z domu, szkoły lub innego miejsca.

Jakie polskie osiągnięcia naukowe z ostatniego roku uważa Pani za szczególnie istotne?

Patrząc przez pryzmat zainteresowań młodych Polaków, nasz kraj ma potencjał do rozwijania nowych technologii. Z badań przeprowadzonych wśród młodzieży na zlecenie Fundacji Grupy Adamed wynika, że aż 29% nastolatków w Polsce (w wieku 15–19 lat) interesuje się naukami ścisłymi i przyrodniczymi. W olimpiadach matematycznych odbywających się w naszym kraju w ubiegłym roku uczestniczyło ponad 14 tysięcy gimnazjalistów i blisko 1200 licealistów. W ciągu ostatnich trzech w olimpiadach międzynarodowych – matematycznych, fizycznych, chemicznych i biologicznych — polska młodzież zdobyła łącznie 41 medali. Możemy także pochwalić się sukcesami w prestiżowych, międzynarodowych konkursach naukowych. Na 1700 uczestników międzynarodowego konkursu International Science and Engineering Fair (ISEF), w gronie laureatów znalazło się aż troje młodych Polaków. W 25-letniej historii konkursu European Union Contest for Young Scientists (EUCYS), organizowanego przez Komisję Europejską, na podium znalazło się 44 reprezentantów naszego kraju.

A jak Pani myśli, czym polscy naukowcy zaimponują światu w 2015?

Polska nauka już od wielu lat odnosi sukcesy. Wystarczy wspomnieć osiągnięcia młodych ambasadorów projektu ADAMED SmartUP – Kingi Panasiewicz, Joanny Jurek czy Jerzego Szuniewicza, którzy w wieku kilkunastu lat dokonali odkryć na skalę ogólnoświatową i uczestniczą dziś w innowacyjnych projektach badawczych. Dzięki inspirującym programom edukacyjnym, popularyzacji nauki oraz wzmacnianiu współpracy na linii biznes-nauka polska myśl intelektualna ma szansę jeszcze bardziej wyróżnić się na arenie międzynarodowej, przyczyniając się tym samym do budowy konkurencyjności naszego kraju.

Artykuł powstał we współpracy z Fundacją ADAMED — organizatorem programu naukowo — edukacyjnego ADAMED SmartUP, który pozwoli Ci odkryć fascynujący świat nauk przyrodniczych i ścisłych.

Artykuł sponsorowany

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Nauka:

300-tu może wrócić na ekrany... w 3D Prawdziwy elektryczny samolot "zabawka" Rowerowa bestia Muzeum Medycyny Sądowej Beyss Go-One Evolution - pojazd poruszany siłą naszych mięśni (wideo) Weekendy z Orange - tym razem gry na komórkę Mirrorcube - teraz każdy może zamieszkać w niesamowitym domku na drzewie Trójkołowy Peugeot Velocite Świat właśnie się kończy. Kto wpadł na pomysł, że dzisiaj wszyscy zginiemy? Klawiatura sterowana wzrokiem Komputerowa symulacja przejścia przez Morze Czerwone [wideo] Niezniszczalny telefon - na aktywne wakacje

Popularne w tym tygodniu:

Obwody drukowane bezpośrednio na skórze. Pomogą w walce z koronawirusem