Jak bez problemu zwrócić towar zakupiony w sklepie internetowym?

Jak bez problemu zwrócić towar zakupiony w sklepie internetowym?

Jak bez problemu zwrócić towar zakupiony w sklepie internetowym?
Joanna Szczepaniak
15.06.2010 20:12, aktualizacja: 15.01.2022 14:22

Eksperci Merlin.pl w bardzo czytelny sposób opisali prawa konsumentów przy zakupach internetowych. Poszczególne sklepy wprowadzają różne regulaminy, przez co znakomita większość konsumentów jest wprowadzana w błąd. Jak się „nie dać”?

Eksperci Merlin.pl w bardzo czytelny sposób opisali prawa konsumentów przy zakupach internetowych. Poszczególne sklepy wprowadzają różne regulaminy, przez co znakomita większość konsumentów jest wprowadzana w błąd. Jak się „nie dać”?

Zwrot towarów zakupionych zarówno za pośrednictwem sklepu internetowego, jak również w sposób tradycyjny jest częstym tematem dyskusji i sporów. Nie trudno zauważyć, że wirtualny shopping znacząco różni się od zakupów tradycyjnych, toteż znajomość praw konsumenckich znacznie ułatwi poruszanie się w tej dziedzinie.

Jakie prawa przysługują klientom przy zakupach w Internecie? Ile dni mają kupujący na zwrot towaru, a ile na reklamację? Po jakim czasie mogą odzyskać pieniądze? Które towary zakupione w Internecie podlegają zwrotowi, a które nie? Odpowiedzi na te pytania nie są takie same, jak w przypadku zakupów tradycjnych.

Poznaj swoje prawa internetowego klienta

Poszczególne sklepy wprowadzają różne regulaminy, przez co znakomita większość konsumentów jest wprowadzana w błąd – mówi Agata Czarnowska, Specjalista ds. PR w Merlin.pl. – Każdy kupujący w sklepie internetowym ma prawo zwrócić towar w ciągu 10 dni, nawet jeśli nie stwierdzono wad fabrycznych i uszkodzeń. W Merlin.pl kupujący zgodnie z regulaminem sklepu ma dodatkowe 20 dni na podjęcie tej decyzji. Następnie wirtualny sprzedawca ma 14 dni roboczych na zwrot wpłaconej przez klienta kwoty.

Warto wiedzieć, że odstępstwa od tej zasady dotyczą m. in. nagrań audiowizualnych, programów komputerowych po usunięciu oryginalnego opakowania i aukcji internetowych. Towar zakupiony przez aukcję internetową można natomiast zwrócić, kiedy wystawiony przedmiot został zakupiony w trybie „kup teraz”.

Czym się rządzi prawo reklamacji?

Kolejna bardzo przydatna informacja jest taka, że przedsiębiorca prowadzący e-sklep, zawsze ma obowiązek zapewnić swoim klientom możliwość zareklamowania nabytego towaru. W ciągu dwóch lat od daty zakupu, nabywca może złożyć reklamację. Składając reklamację, klient może żądać naprawy towaru, wymiany na nowy, odstąpienia od umowy a jeśli żadna z tych opcji nie jest możliwa, obniżenia ceny.

Kupujesz za granicą? Musisz to wiedzieć
O Projekcie unijnej dyrektywy w sprawie praw konsumentów była mowa już w październiku 2008 roku i wciąż trwają nad nim prace – mówi Agata Czarnowska. – Dokument przewiduje m.in., że do umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa musi być dołączony formularz odstąpienia od umowy. Komisja chce też ujednolicenia terminu na odstąpienie od kontraktu i zapisania w gwarancji informacji o prawach przysługujących konsumentowi w związku z reklamacją. Ujednolicenie prawodawstwa w tej materii będzie znacznym ułatwieniem i pozwoli uniknąć wielu konfliktów i nieporozumień. W Merlin.pl nasze produkty często wysyłamy za granicę. Projekt wspólnych przepisów w ramach samej Unii Europejskiej jest wyjściem naprzeciw potrzebom zarówno sprzedawców, jak i nabywców.

Znajomość przepisów prawa wśród korzystających ze sklepów internetowych może w znacznym stopniu przyczynić się do ograniczenia nadużyć, do których dochodzi podczas kontaktów z nierzetelnymi sprzedawcami. Przed wyborem sklepu internetowego warto jednak sprawdzić, jakie zapisy w regulaminie warunkują reklamacje zakupionych towarów.

Źródło: merlin.pl

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)