Piękno Wszechświata: Ciemna Materia, soczewkowanie i inne zjawiska

Zdjęcie to przedstawia Ciemną Materię w kosmosie. Oczywiście nie jest ona widoczna gołym okiem, a jedynie wykrywalna detektorami. Kolor służy tylko i wyłącznie naszej wygodzie.

To zdjęcie ukazuje rozmieszczenie Ciemnej Materii w supergromadzie Abell 901/902. Składa się ona z setek galaktyk. Stworzono je dzięki połączeniu światła widzialnego uchwyconego przez teleskop MPG/ESO w La Silla w Chile z mapą ciemnej materii dostarczoną przez Teleskop Hubble'a.

Na tym zdjęciu widzimy zjawisko "soczewkowania grawitacyjnego" w skupisku Abell 370. To zjawisko ugięcia wiązki światła przechodzącej w pobliżu masy. Powoduje to przesunięcie obrazu, jego zwielokrotnienie oraz zmianę jasności.

Tu z kolei widzimy skupisko MS0735, znajdujące się 2,6 miliona lat świetlnych od nas. W centrum środka (ten jasny obszar), znajduje się supermasywna czarna dziura, która ma masę milionów mas Słońca. Emituje ona promieniowanie - widoczne jako czerwone ramiona, zaś gazy między galaktykami są ekstremalnie gorące i emitują promienie rentgenowskie. Na zdjęciu widzicie je jako niebieskie pola.

Tu natomiast widzimy rzecz rzadką, a mianowicie zderzenie skupisk. Uwiecznił to Teleskop Hubble'a do spółki z teleskopem  Chandra. Powstałe promieniowanie rentgenowskie ma barwę różową, zaś błękit to materia - zarówno zwykła, jak i Ciemna.

Tu natomiast widzimy rzecz rzadką, a mianowicie zderzenie skupisk. Uwiecznił to Teleskop Hubble'a do spółki z teleskopem Chandra. Powstałe promieniowanie rentgenowskie ma barwę różową, zaś błękit to materia - zarówno zwykła, jak i Ciemna.

Tu natomiast mamy skupisko 1E 0657-556, zwane też "Bullet". Powstało w wyniku zderzenia się dwóch gigantycznych skupisk, zaś wyzwolona wtedy energia była największą "eksplozją" od czasów Wielkiego Wybuchu.

Zobacz również: Sonda Hayabusa-2 wystrzeliła pocisk w kierunku obiektu kosmicznego

Tu zaś widzimy dwie galaktyki spiralne, znajdujące się w gwiazdozbiorze Wielkiego Psa. NGC 2207 oraz IC 2163 znajdują się w fazie łączenia.

A teraz przyjrzyjmy się NGC 3021. To galaktyka  spiralna, znajdująca się w gwiazdozbiorze Małego Lwa. Niemal tak samo wygląda nasza Droga Mleczna, zaś znajduje się w jednym z ramion. Mówiąc prościej - mieszkamy na prowincji galaktyki.

A teraz przyjrzyjmy się NGC 3021. To galaktyka spiralna, znajdująca się w gwiazdozbiorze Małego Lwa. Niemal tak samo wygląda nasza Droga Mleczna, zaś znajduje się w jednym z ramion. Mówiąc prościej - mieszkamy na prowincji galaktyki.

Galaktyka Wir (Messier 51, M51 lub NGC 5194) to galaktyka spiralna o anormalnym małym jądrze, położona w gwiazdozbiorze Psów Gończych. Na zdjęciu widzimy właśnie to jądro. Pośrodku tego "X" znajduje się potężna czarna dziura (ok. milion mas Słońca). Ramiona X to mające setki lat świetlnych średnicy obłoki gazów i pyłu.

I na koniec ciekawostka - to samo skupisko, co na zdjęciu numer 4, jednak bez pokazania gazów, Ciemnej Materii, itp.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Nauka:

Kiedy rozpoczął się najdłuższy eksperyment naukowy świata? "Nie wiedzieliśmy, że to reaktor. Nikt nam tego nie powiedział" (26 kwietnia 1986, Czarnobyl) Największe czarne dziury, jakie kiedykolwiek odkryto Szalone pomysły radzieckich naukowców Dziś Blue Monday - najbardziej dołujący dzień roku. A może dno, od którego można się odbić? Niezwykłe projekty III Rzeszy [cz. 4]. Pancerne potwory Hitlera 10 niesamowitych faktów na temat piersi Stalowe monstra. Najdziwniejsze czołgi z pionierskiego okresu rozwoju broni pancernej Największe bombowce strategiczne II wojny światowej Zobacz świat tak, jak widzi twój pupil. Spójrz okiem kota, psa i... ptaka Tragedie w przestworzach - ataki na samoloty cywilne. Znacznie więcej niż podają media! Jak parzy meduza? Ten film wyjaśnia, dlaczego spotkanie z parzydełkami tak bardzo boli Juliusz Verne - trafione i nietrafione przepowiednie kultowego pisarza Artyleria bez prochu. Machiny wojenne z dawnych wieków Stare i nowe stacje orbitalne. Co krąży nad naszymi głowami? Algorytm jest bogiem Technologiczne mity. Bracia Wright wcale nie byli pierwszymi lotnikami. Kto ich ubiegł? Najdziwniejsze maszyny II wojny światowej [cz. 3]. III Rzesza Najdziwniejsze maszyny II wojny światowej [cz. 1]. Związek Radziecki 9 najkrwawszych dyktatorów XX wieku. Nie tylko Hitler i Stalin! Ludzkie oko może zobaczyć niewidzialną podczerwień. Jak to możliwe? Pas Van Allena: odkryto niewidzialną tarczę, która chroni Ziemię przed promieniowaniem Szalone wynalazki przyszłości. Wybieramy najlepiej zapowiadającą się innowację Obiekt 2014-28E. Tajemniczy, rosyjski satelita to nowa broń orbitalna?

Popularne w tym tygodniu:

Wernher von Braun: urodzony w Polsce nazista, który zabrał Amerykanów na Księżyc