Generacja MOB

Generacja MOB

Generacja MOB
Joanna Szczepaniak
09.04.2010 07:07

Miłośnicy to ludzie zafascynowani nowymi technologiami. Obyci to prawdziwi użytkownicy sieci, którzy traktują internet jak narzędzie ułatwiające kontakty z bliskimi, zakupy czy zbieranie informacji. Bierni zaś to najbardziej konserwatywna grupa użytkowników, wykorzystująca technologie w swoim życiu w ograniczony sposób.

Miłośnicy to ludzie zafascynowani nowymi technologiami. Obyci to prawdziwi użytkownicy sieci, którzy traktują internet jak narzędzie ułatwiające kontakty z bliskimi, zakupy czy zbieranie informacji. Bierni zaś to najbardziej konserwatywna grupa użytkowników, wykorzystująca technologie w swoim życiu w ograniczony sposób.

Kolejny raport, kolejna wyodrębniona generacja, kolejne szufladki dla klasyfikowanego już na wszelkie możliwe sposoby internauty. „MOBILNOŚĆ 2010” to dokument badawczy o wpływie internetu mobilnego na życie Polaków. Badanie zostało zrealizowane z inicjatywy iPlusa na przełomie 2009 i 2010 roku. Autorem badania jest dr Krzysztof Krejtz, z Instytutu Społecznej Psychologii Internetu i Komunikacji Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS). Cały raport można pobrać tutaj.

Obraz
© [źródło](http://vbeta.pl/images//2010/04/wykresinternetdoczego.jpg)

Internet stał się codziennością

Gdzie korzystamy z internetu? Praktycznie wszędzie, gdzie jest to możliwe. Telefon komórkowy w kieszeni i laptop w modnym etui nie jest już wyrazem wysokiego statusu społecznego, ale niezbędną koniecznością w codziennym funkcjonowaniu. Internet obecnie stał się Technologią Oswojoną, na tyle, że przykładowo nie mówimy już „będziemy w internecie”, tylko „na Blipie” czy „na Facebooku”.

Internet wdarł się do kawiarni, pubów i restauracji, co więcej, zadomowił się także w kuchni. Podczas gotowania korzystamy z portalu z przepisami, a książka kucharska może nie odchodzi do lamusa, ale na pewno jej przydatność kończy się na efektownym prezentowaniu się między przyprawami, a kubkami do kawy.

Obraz
© [źródło](http://vbeta.pl/images//2010/04/wykrescechy.jpg)

Generacja MOB

Badanie wyodrębniło 3 rodzaje użytkowników internetu mobilnego – Miłośników, Obytych i Biernych. Warto wspomnieć, co jednak nie jest niczym zaskakującym, że internauci z dostępem mobilnym to ludzie w większości młodzi, mieszkający w dużych miastach, uczący się i mający wysoką samoocenę. Zdecydowana większość generacji MOB to mężczyźni (aż 64%), gdzie kobiet jest 36 %. Gorąca plotka i możliwość przekazywania sobie newsów z prędkością światła bardzo skutecznie powiększa liczbę kobiet korzystających z dobrodziejstwa przenośnego internetu, toteż statystyki te wyrównają się zapewne w bardzo szybkim tempie.

Miłośnicy to tzw. „gadżeciarze”, zafascynowani technicznymi nowinkami, którzy swoje wrażenia związane z użytkowaniem nowych sprzętów czy aplikacji opisują na blogach i forach.

[cytat]Jak piszą twórcy raportu „To zapewne wśród nich funkcjonuje pokolenie tubylców cyfrowych, ludzi dla których świat bez internetu nie istnieje.”[/cytat]

Obyci to chyba najpopularniejsza grupa w sieci, a należą do niej internauci, którzy traktują internet jako narzędzie ułatwiające kontakty z bliskimi, zakupy czy zbieranie informacji. Autorzy badania zaznaczyli, że z punktu widzenia socjologicznego są oni najciekawszą grupą, ponieważ dysponują umiejętnością wdrożenia wszelkich nowości technologicznych do własnego życia.

Bierni zaś to najbardziej konserwatywna grupa użytkowników, wykorzystująca technologie w swoim życiu w ściśle określony i ograniczony sposób (np. czytanie maili).

Mobilne zarządzanie znajomymi

Nie jest wielkim odkryciem, że im większe możliwości kontaktu z rodziną i przyjaciółmi tym lepsza jest więź między tymi osobami. Do takich wniosków doszli także autorzy badania pisząc, że internet mobilny rozluźnia kontakty międzyludzkie. Wbrew obiegowej opinii o niszczeniu więzi społecznych przez internet prawie 40% respondentów jako zaletę internetu mobilnego wymieniło właśnie lepszy kontakt ze znajomymi i rodziną. Mobilne zarządanie znajomymi tak mocno zakorzeniło się w specyficznej formie korzystania z serwisów społecznościowych, że bardzo szybko znika podział na przestrzeń prywatną i publiczną, ponieważ z tych samych serwisów społecznościowych korzysta się zarówno w pracy, jak i w domu.

[cytat]W ramach podsumowania tego badania, które wyodrębniło generację MOB warto zacytować autorów raportu: „Przeprowadzone badanie utwierdza w przekonaniu, że jesteśmy świadkami nowego zjawiska w Polsce - kształtowanie się społeczeństwa informacyjnego przy dużym udziale technologii mobilnej. Takie społeczeństwo bardziej wierzy we własne siły i możliwości, nie boi się wyzwań, a także niweluje cyfrowe wykluczenie.”[/cytat]

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)