Bardzo często przyswajając sobie nowy materiał, czy to w szkole, czy na przykład wypuszczone niedawno nowe wytyczne dotyczące naszej pracy - powtarzamy ten sam błąd. Próbujemy za jednym podejściem wykuć wszystko "na blachę" i zapamiętać raz na zawsze.
Niestety, nasz mózg nie działa w ten sposób i już parę dni później z trudem przypominamy sobie, czego się uczyliśmy. Kluczem do skuteczności są więc powtórki.
Bardzo często przyswajając sobie nowy materiał, czy to w szkole, czy na przykład wypuszczone niedawno nowe wytyczne dotyczące naszej pracy - powtarzamy ten sam błąd. Próbujemy za jednym podejściem wykuć wszystko "na blachę" i zapamiętać raz na zawsze.
Niestety, nasz mózg nie działa w ten sposób i już parę dni później z trudem przypominamy sobie, czego się uczyliśmy. Kluczem do skuteczności są więc powtórki.
Metoda utrwalania sobie wiadomości przez powtarzanie jest szczególnie istotna tam, gdzie musimy przyswajać wiele różnych zagadnień - lub kolejne zagadnienia są możliwe do zrozumienia tylko, jeżeli poprzednio poznane mamy "w małym palcu". Jednak nawet, jeżeli chodzi o nauczenie się jednej konkretnej rzeczy, np. wiersza na pamięć, bez powtórek szybko wszystko zapomnimy.
Jak funkcjonuje nasza pamięć?
Zapewne znacie powiedzenie "pamięć ma dobrą, ale krótką". Sęk w tym, że każdy z nas ma "krótką" - już zaraz po zakończeniu nauki zaczynamy zapominać to, czego przed chwilą się dowiedzieliśmy. Na drugi dzień nie pamiętamy już ponad 3/4, po kilku dniach praktycznie nic poza samymi ogólnikami.
Dzieje się tak dlatego, że jednorazowa nauka nie przenosi nam informacji do pamięci trwałej. Korzystamy cały czas z krótkotrwałej i "roboczej", a te są dość szybko czyszczone w miarę napływania nowych danych. Żeby zapamiętać coś na długo, musimy wykonać "mózgowy odpowiednik" zapisania edytowanego właśnie w pamięci roboczej dokumentu - na dysk twardy.
Kiedy należy powtarzać?
- Pierwsza powtórka: powinna nastąpić praktycznie zaraz po przyswojeniu sobie materiału(http://lajfmajster.pl/2009/09/15/wirtualna-nauka-cos-dla-zabieganych). Kiedy kończymy naukę, należy jeszcze raz przeczytać informacje, aby móc je sobie uporządkować i powiązać ze sobą kolejne elementy.
- Druga powtórka: najlepiej, gdybyśmy po godzinie zajmowania się innymi rzeczami jeszcze raz zajrzeli do notatek i ponownie uporządkowali sobie wszystkie informacje. Zwracać należy uwagę zwłaszcza na wiadomości kluczowe oraz wszelkie trudne nazwy i pojęcia - te \uciekają\ nam najszybciej.
- Trzecia powtórka: musi nastąpić już na drugi dzień, zanim zapomnimy to, czego wczoraj się nauczyliśmy. To w pewnym stopniu utrwali nam już zdobyte informacje(http://lajfmajster.pl/2010/02/19/5-trickow-na-szybsza-nauke-jezyka-obcego).
- Czwarta powtórka: poprzednia \wystarczy\ na około tydzień. Jeżeli po tym czasie ponownie nie przejrzymy materiału, znów zaczniemy go zapominać. Jeśli natomiast ponownie utrwalimy sobie pojęcia i dane, tym razem wystarczy nam to na znacznie dłużej - około miesiąca.
- Piąta powtórka: ponowne przerobienie materiału po miesiącu pozwoli nam już przenieść wiedzę do pamięci trwałej, dzięki czemu skorzystamy z niej już później w dowolnym momencie.
Jak należy powtarzać?
- Z każdej partii materiału rób sobie krótkie, szablonowe notatki(http://lajfmajster.pl/2010/03/13/efektywne-notowanie-czyli-jak-zapisywac-zeby-skorzystac) zawierające podstawowe i najważniejsze pojęcia.
- Wypisuj sobie te kwestie, z którymi masz szczególny problem - i pamiętaj o nich przy każdej powtórce.
- Zapisz pytania dotyczące przerabianych informacji. Spróbuj odpowiadać na nie na głos albo pisemnie, nie tylko \w głowie.
- Jeżeli wiedza, jaką przyswajasz, jest z rodzaju praktycznych - staraj się przy każdym powtarzaniu rozwiązać dotyczące tematu zadanie czy wykonać czynność wymagającą użycia tych informacji.