Nie ma nauki bez powtarzania

Nie ma nauki bez powtarzania

Nie ma nauki bez powtarzania
Kira Czarczyńska
27.03.2010 21:30

Bardzo często przyswajając sobie nowy materiał, czy to w szkole, czy na przykład wypuszczone niedawno nowe wytyczne dotyczące naszej pracy - powtarzamy ten sam błąd. Próbujemy za jednym podejściem wykuć wszystko "na blachę" i zapamiętać raz na zawsze.

Niestety, nasz mózg nie działa w ten sposób i już parę dni później z trudem przypominamy sobie, czego się uczyliśmy. Kluczem do skuteczności są więc powtórki.

Bardzo często przyswajając sobie nowy materiał, czy to w szkole, czy na przykład wypuszczone niedawno nowe wytyczne dotyczące naszej pracy - powtarzamy ten sam błąd. Próbujemy za jednym podejściem wykuć wszystko "na blachę" i zapamiętać raz na zawsze.

Niestety, nasz mózg nie działa w ten sposób i już parę dni później z trudem przypominamy sobie, czego się uczyliśmy. Kluczem do skuteczności są więc powtórki.

Metoda utrwalania sobie wiadomości przez powtarzanie jest szczególnie istotna tam, gdzie musimy przyswajać wiele różnych zagadnień - lub kolejne zagadnienia są możliwe do zrozumienia tylko, jeżeli poprzednio poznane mamy "w małym palcu". Jednak nawet, jeżeli chodzi o nauczenie się jednej konkretnej rzeczy, np. wiersza na pamięć, bez powtórek szybko wszystko zapomnimy.

Jak funkcjonuje nasza pamięć?

Zapewne znacie powiedzenie "pamięć ma dobrą, ale krótką". Sęk w tym, że każdy z nas ma "krótką" - już zaraz po zakończeniu nauki zaczynamy zapominać to, czego przed chwilą się dowiedzieliśmy. Na drugi dzień nie pamiętamy już ponad 3/4, po kilku dniach praktycznie nic poza samymi ogólnikami.

Dzieje się tak dlatego, że jednorazowa nauka nie przenosi nam informacji do pamięci trwałej. Korzystamy cały czas z krótkotrwałej i "roboczej", a te są dość szybko czyszczone w miarę napływania nowych danych. Żeby zapamiętać coś na długo, musimy wykonać "mózgowy odpowiednik" zapisania edytowanego właśnie w pamięci roboczej dokumentu - na dysk twardy.

Kiedy należy powtarzać?

  • Druga powtórka: najlepiej, gdybyśmy po godzinie zajmowania się innymi rzeczami jeszcze raz zajrzeli do notatek i ponownie uporządkowali sobie wszystkie informacje. Zwracać należy uwagę zwłaszcza na wiadomości kluczowe oraz wszelkie trudne nazwy i pojęcia - te \uciekają\ nam najszybciej.
  • Czwarta powtórka: poprzednia \wystarczy\ na około tydzień. Jeżeli po tym czasie ponownie nie przejrzymy materiału, znów zaczniemy go zapominać. Jeśli natomiast ponownie utrwalimy sobie pojęcia i dane, tym razem wystarczy nam to na znacznie dłużej - około miesiąca.
  • Piąta powtórka: ponowne przerobienie materiału po miesiącu pozwoli nam już przenieść wiedzę do pamięci trwałej, dzięki czemu skorzystamy z niej już później w dowolnym momencie.

Jak należy powtarzać?

  • Z każdej partii materiału rób sobie krótkie, szablonowe notatki(http://lajfmajster.pl/2010/03/13/efektywne-notowanie-czyli-jak-zapisywac-zeby-skorzystac) zawierające podstawowe i najważniejsze pojęcia.
  • Wypisuj sobie te kwestie, z którymi masz szczególny problem - i pamiętaj o nich przy każdej powtórce.
  • Zapisz pytania dotyczące przerabianych informacji. Spróbuj odpowiadać na nie na głos albo pisemnie, nie tylko \w głowie.
  • Jeżeli wiedza, jaką przyswajasz, jest z rodzaju praktycznych - staraj się przy każdym powtarzaniu rozwiązać dotyczące tematu zadanie czy wykonać czynność wymagającą użycia tych informacji.
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)