Monitoring morskich pasażerów na gapę

Monitoring morskich pasażerów na gapę

Monitoring morskich pasażerów na gapę
Katarzyna Kieś
17.01.2010 21:06

Naukowcy z uniwersytetu w niemieckim Oldenburgu pracują nad stworzeniem mapy, dzięki której będzie wiadomo, gdzie i jak podróżują morscy pasażerowie na gapę. Monitoring zapowiada się dość dokładny, bo od 2007 roku pod lupę wzięto 16363 statki. Wiadomo już, którędy najczęściej podróżują gapowicze. Poznajcie 5 "gorących" linii, którymi przemieszcza się co roku pokaźna ilość nadprogramowych pasażerów.

Naukowcy z uniwersytetu w niemieckim Oldenburgu pracują nad stworzeniem mapy, dzięki której będzie wiadomo, gdzie i jak podróżują morscy pasażerowie na gapę. Monitoring zapowiada się dość dokładny, bo od 2007 roku pod lupę wzięto 16363 statki. Wiadomo już, którędy najczęściej podróżują gapowicze. Poznajcie 5 "gorących" linii, którymi przemieszcza się co roku pokaźna ilość nadprogramowych pasażerów.

Napisałam* ilość*, a nie liczba, ponieważ mapa dotyczy wędrówek morskich organizmów przewożonych w zbiornikach statków z wodą balastową.

Kanał Panamski, Kanał Sueski, Szanghaj, Singapur i Antwerpia - to miejsca, w których istnieje największe prawdopodobieństwo załadowania pasażerów na gapę razem z wodami balastowymi oraz ich "rozładunek". Pełna lista portów, w których zaczyna się lub kończy migracja najrozmaitszych morskich  gatunków zawiera - jak na razie - 20 pozycji.

Problem wędrówki różnych stworzeń w wodach balastowych statków jest - jak się okazuje - poważny i niesie ze sobą nie tylko implikacje  w postaci zmiany składu gatunkowego w wodach portu docelowego, ale również niebezpieczeństwo zachwiania naturalnej równowagi lokalnego ekosystemu. W rodzimym Bałtyku również mieszkają introdukowani, byli pasażerowie na gapę.

Niemieccy naukowcy śledzili trasy kontenerowców, masowców oraz tankowców. Zauważyli, że te pierwsze pływają zazwyczaj po stałych trasach, nie zagrzewają długo miejsca w jednym porcie i przemieszczają się dość szybko. Tankowcom i masowcom trasy zmieniają się częściej, jednak po zawinięciu do portu pozostają w nim stosunkowo długo. Każdy z okrętów może przewieźć tysiące metrów sześciennych wód balastowych, a w nich miriady istot. Badania przesiewowe wód balastowych i zbiorników statków prowadzone przez odpowiednie służby skupiają się głównie na wykrywaniu importowanych zagrożeń chemicznych lub mikrobiologicznych. Tymczasem prawdziwe niebezpieczeństwo może tkwić nie w przybyszach widzianych dopiero pod mikroskopem, lecz w organizmach całkiem pokaźnych rozmiarów.

Mapa podróży pasażerów na gapę ma pomóc w zrozumieniu mechanizmów przemieszczania się gatunków oraz wspomóc wypracowanie rozwiązań prewencyjnych.

Źródło: Ecogeek

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)