Opodatkują Google, aby uratować gazety?

Opodatkują Google, aby uratować gazety?

Fot. SXC
Fot. SXC
Andrzej Biernacki
08.01.2010 12:57

Francuski rząd zastanawia się nad wprowadzeniem prawa, które zmusiłoby internetowych reklamodawców do płacenia dodatkowego, specjalnego podatku. Wpływy z niego pomogłyby branżom, które najmocniej straciły na rozwoju internetu.

Francuski rząd zastanawia się nad wprowadzeniem prawa, które zmusiłoby internetowych reklamodawców do płacenia dodatkowego, specjalnego podatku. Wpływy z niego pomogłyby branżom, które najmocniej straciły na rozwoju internetu.

Największymi beneficjentami tego zasiłku byliby muzycy oraz wydawcy dzienników i czasopism. Raport na temat zmian w prawie przygotowano na zlecenie francuskiego ministerstwa kultury. Zrobił to niejaki Patrick Zelnik, który zapewne całkiem przypadkowo jest producentem płyt CD :).

Zdaniem Zelnika duże firmy zarabiające na reklamie online - takie jak Google, Yahoo!, Facebook, AOL i Microsoft - powinny oddawać budżetowi państwa około 20 milionów euro rocznie. W ten sposób tuzy nie mogłyby się już "nieuczciwie bogacić" - jak ujął to francuski pseudoekspert.

Oprócz tego producent zaproponował subsydiowanie zakupów muzyki w sieci oraz stworzenie agencji rządowej, która sprawdzałaby, czy artyści są należycie wynagradzani za sprzedaż plików w internecie. Wszystko to miałoby ukrócić piractwo.

Nie jest do końca jasne czemu  miałaby służyć inna inicjatywa polegająca na opodatkowaniu dostawców usług internetowych (kolejne 30 milionów euro rocznie). Google skrytykowało plany Zelnika i stwierdziło, że stare i nowe media powinny ze sobą współpracować.

Autor raportu być może jest dobrym producentem. Na prawie zna się jednak kiepsko. Jego propozycja narusza tak naprawdę swobodę konkurowania. Dyskryminuje jedną branżę kosztem innych, duże firmy kosztem małych. Ogranicza innowację w imię ochrony miejsc pracy, które i tak prędzej czy później znikną.

Źródło: ArsTechnica

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)