Najdziwniejsze czołgi i pojazdy wojskowe świata

Ten artykuł ma 10 stron:

XM-808 Twister (Stany Zjednoczone, 1965 r.)

XM-808 Twister

Choć XM-808 nie był czołgiem, tylko kołowym i lekko opancerzonym pojazdem, zasługuje na wspomnienie ze względu na oryginalne rozwiązanie konstrukcyjne. Podobnie jak 20 lat później w szwedzkim czołgu UDES XX20 zastosowano w nim dwa przegubowo połączone moduły.

Każdy z nich miał własny silnik, napędzający po cztery koła. W tylnym module umieszczono załogę oraz uzbrojenie. Taki układ konstrukcyjny nie był jedynie fanaberią inżynierów. Ideą przyświecającą budowie Twistera było stworzenie pojazdu, który nie tylko będzie w stanie pokonać najtrudniejszy nawet teren, ale też przejedzie go ze stosunkowo wysoką, nieosiągalną dla innych pojazdów prędkością.

Pierwszy eksperymentalny XM-808 powstał w 1965 roku, a w następnych latach budowano i testowano kolejne modele, w tym m.in. Twistera zdolnego do pływania. Około 1975 roku projekt porzucono na rzecz bardziej konwencjonalnych rozwiązań.

Zobacz również: Electrolux PUREi9: co kryje się w pudełku?

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Militaria:

Osiem najpotężniejszych pancerników, jakie kiedykolwiek pływały po morzach