Jak zwalczyć błąd zamrożenia

Jak zwalczyć błąd zamrożenia

zamrożenie
zamrożenie
Sabina Stodolak
14.11.2009 11:00

Tak się starasz, a szef nadal patrzy na każdy twój projekt podejrzliwie po tym, jak w zeszłym roku popełniłeś błąd w obliczeniach? Twoja dziewczyna nadal za każdym razem kiedy się umawiacie przypomina ci żebyś się nie spóźnił, mimo iż od ostatniego spóźnienia (które dawniej miałeś w zwyczaju) minęło już kilkanaście miesięcy? To czego doświadczasz, to błąd zamrożenia. Zarówno Twój szef, jak i Twoja dziewczyna, wyrobili sobie na Twój temat zdanie, którego nie zmieniają mimo iż Ty dawno się już zdążyłeś zmienić.

Tak się starasz, a szef nadal patrzy na każdy twój projekt podejrzliwie po tym, jak w zeszłym roku popełniłeś błąd w obliczeniach? Twoja dziewczyna nadal za każdym razem kiedy się umawiacie przypomina ci żebyś się nie spóźnił, mimo iż od ostatniego spóźnienia (które dawniej miałeś w zwyczaju) minęło już kilkanaście miesięcy? To czego doświadczasz, to błąd zamrożenia. Zarówno Twój szef, jak i Twoja dziewczyna, wyrobili sobie na Twój temat zdanie, którego nie zmieniają mimo iż Ty dawno się już zdążyłeś zmienić.

Błąd zamrożenia to nie przyjmowanie nowych informacji na dany temat. Zdarza się tam, gdzie mamy do czynienia z osobą mało elastyczną a jednocześnie, zachowanie które zostało zamrożone trwało dostatecznie długo. (Twoje spóźnianie się nie zamrozi się po dwóch czy trzech spóźnieniach, ale po dwudziestu już tak). Co możemy zrobić jeśli zauważymy, że ktoś nie przyjmuje nowych informacji na nasz temat?

Stale przypominać o zmianie, zanim jeszcze osoba z którą rozmawiamy wejdzie w swój zwyczajowy ciąg skojarzeń. Weźmy nasze przykłady: przynosząc projekt do szefa mówisz ?Wiem szefie, że w zeszłym roku się pomyliłem w obliczeniach, ale tym razem na pewno wszystko jest dobrze ? sprawdziłem trzy razy a poza tym to ostatnie szkolenie pomogło mi lepiej organizować sobie pracę?. Do dziewczyny: ?wiem, że się boisz że się spóźnię, jak miałem to dawniej w zwyczaju, ale staram się i nie spóźniłem się już od maja?. Po kilku takich ?przypomnieniach? efekt zamrożenia powinien się rozpuścić.

Na koniec ciekawostka, błąd zamrożenia często występuje w marketingu produktowym ? mamy bowiem tendencję do kojarzenia marki czy produktu z określonymi cechami i nawet jeśli zmieni się produkt (na gorsze czy na lepsze) to my i tak pozostajemy przy pierwotnej opinii. Dlatego producenci często wprowadzając dodatkowe wartości dodane do produktu tworzą nową linię bądź łączą nowe dodatki z nowym opakowaniem, aby zredukować efekt zamrożenia opinii. Z drugiej strony, do pewnego poziomu mogą pogorszyć jakość produktu, a ty i tak tego nie zauważysz.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)