Przysłowiowi "amerykańscy naukowcy" z University of Texas w Austin udowodnili, że awatar jakiego używamy ma poważny wpływ na nasze zachowanie. Okazało się, że ciemna, zakapturzona postać lub kapturek Klu-Klux-Klanu na awatarze wystarczy by wywołać aspołeczne zachowania.
Przysłowiowi "amerykańscy naukowcy" z University of Texas w Austin udowodnili, że awatar jakiego używamy ma poważny wpływ na nasze zachowanie. Okazało się, że ciemna, zakapturzona postać lub kapturek Klu-Klux-Klanu na awatarze wystarczy by wywołać aspołeczne zachowania.
W dwóch oddzielnych eksperymentach, badanym wylosowano awatary z postacią okrytą białą lub czarną szatą, albo w ubiorze lekarza lub członka Klu-Klux-Klanu. Następnie uczestnicy badania musieli samodzielnie opisać obrazek i zagrać w drużynie z innymi uczestnikami. Okazało się, że posiadacze "złych" awatarów konsekwentnie wykazywali aspołeczne zachowania.
[cytat]Kiedy wchodzisz w wirtualny świat możesz zostać "Mario", albo jakąkolwiek inną postacią, którą odgrywasz. Często wygląd odgrywanej postaci subtelnie przypomina nam o popularnych stereotypach, takich jak "źli kolesia noszą się na czarno lub ubierają długie szaty z kapturem". To skojarzenie może ukradkiem wywołać u nas skłonność do aspołecznych zachowań i wstrzymywać prospołeczne - twierdzi profesor Jorge Peña z College of Communication.[/cytat]
Wyniki potwierdzają wcześniejsze badania dotyczące spotkań twarzą w twarz. Ciemny, "zły" strój modyfikował ludzie reakcje w taki sam sposób. Okazało się, że profesjonalni sportowcy odziani w czarne barwy grają znacznie agresywniej od swoich kolegów w jasnych strojach.
Jak sądzicie? Ile w waszym zachowaniu w sieci jest wynikiem wybranego awatara?
Źródło: physorg.com