Jak wytykać innym błędy skutecznie

Jak wytykać innym błędy skutecznie

arte ram/SXC
arte ram/SXC
Sabina Stodolak
11.09.2009 11:00

Jeśli twój kolega zawala przy wspólnym projekcie, który musicie wykonać na zajęcia, twój podwładny popełnia stale te same błędy w pracy, twój współpracownik znów doprowadził waszą wspólną pracę do ruiny to w końcu musisz zareagować i zwrócić mu uwagę. Taką rozmowę przeprowadzić można na wiele sposobów ? najważniejsze jest to, aby była skuteczna. Warto też nie mylić rozmowy z oskarżeniami.

Jeśli chcesz zwrócić drugiej osobie uwagę i wskazać jej popełniane błędy, musisz zrobić to na tyle taktownie by jej nie urazić (bo obrażona może się zacietrzewić i zamiast zmienić swoje zachowanie jeszcze je wzmocnić), ale na tyle stanowczo, by potraktowała twoje słowa poważnie. Rozmowa powinna więc składać się z czterech elementów:

Jeśli twój kolega zawala przy wspólnym projekcie, który musicie wykonać na zajęcia, twój podwładny popełnia stale te same błędy w pracy, twój współpracownik znów doprowadził waszą wspólną pracę do ruiny to w końcu musisz zareagować i zwrócić mu uwagę. Taką rozmowę przeprowadzić można na wiele sposobów ? najważniejsze jest to, aby była skuteczna. Warto też nie mylić rozmowy z oskarżeniami.

Jeśli chcesz zwrócić drugiej osobie uwagę i wskazać jej popełniane błędy, musisz zrobić to na tyle taktownie by jej nie urazić (bo obrażona może się zacietrzewić i zamiast zmienić swoje zachowanie jeszcze je wzmocnić), ale na tyle stanowczo, by potraktowała twoje słowa poważnie. Rozmowa powinna więc składać się z czterech elementów:

Uświadamianie sytuacji

Twój kolega czy współpracownik może nie mieć świadomości, że jego zachowanie jest nieodpowiednie, powoduje opóźnienia w pracy, drażni cię itd. Trzeba mu to uświadomić. Przy zaczynaniu takiej rozmowy unikaj słów typu ?zawsze?, ?nigdy? i nie zaczynaj zdania od ?dlaczego? (?Dlaczego ty nigdy nie odłożysz papierów na miejsce!?) ? to wywołuje uczucie zostania oskarżonym i najbardziej prawdopodobną reakcją jest atak. Zamiast tego, użyj słów, które określają uświadamianie:

?Nie wiem czy jesteś świadomy tego, że zdarza ci się nie odkładać dokumentów na miejsce?

?Być może nie zdajesz sobie z tego sprawy, że ...?

?Wiesz, że są takie dni w których....?

?Nie jestem pewien czy zauważyłeś, że masz taką tendencję...?

Pokazywanie wpływu

Twój kolega czy współpracownik, może być nawet świadomy tego co robi, ale nie mieć pojęcia, że Tobie to przeszkadza. (Klasycznym przykładem są współpracownicy wyjadający jedzenie z lodówki innym współpracownikom ? najczęściej, nie mają poczucia, że inni tego nie lubią). Trzeba mu to więc również uświadomić ? w tym przypadku mówimy po prostu o swoich uczuciach: (ważne, aby używać słów ?ja?, ?mnie?)

?Kiedy tak robisz, ja tracę przez to sporo czasu?

?Ja wtedy czuję się....?

?To mi bardzo przeszkadza ponieważ...?

Prośba

Żądania zmiany sytuacji mogą wzbudzić opór ? lepiej więc po prostu poprosić drugą stronę o zmianę zachowania:

?Czy mógłbyś bardziej uważać gdzie odkładasz dokumenty??

?Prosiłbym cię abyś utrzymywał większy porządek w dokumentach ? czy możesz to zrobić??

?Wolałbym abyś zwracał większą uwagę...?

Uzyskanie zgody

Wyrażenie swojej prośby nie wystarczy ? musisz upewnić się czy twój kolega bądź współpracownik zrozumiał o co chodzi i czy zgadza się na podane przez Ciebie rozwiązanie. Może się przecież nie zgadzać, a wtedy to, że po Twoim monologu zacznie potakiwać głową, niczego nie zmieni. Na koniec zapytaj więc:

?Masz jakiś pomysł na to jak to rozwiązać??

?Co możemy zrobić, żeby w tej kwestii nam się lepiej współpracowało? Jak myślisz??

?Czy masz jasność, dlaczego to dla mnie takie ważne??

Tak przeprowadzona rozmowa da większe szanse na to, że zachowanie współpracownika czy kolegi ulegnie zmianie.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)