Telewizja Apple

Telewizja Apple

Fot. Seth/Tisue Flickr
Fot. Seth/Tisue Flickr
Szymon Adamus
05.09.2009 12:20

Nadawcy telewizyjni muszą się mieć na baczności by przypadkiem nie dostali ostro w skórę od usługi iTunes firmy Apple. Według Ashley Highfield z angielskiego oddziału Microsoftu w ciągu dwóch do trzech lat nadawcy telewizyjni mogą stanąć przez "momentem iTunes", w którym odbiorcy treści będą rezygnować z tradycyjnego programu na rzecz interaktywnych serwisów z filmami i programami telewizyjnymi dostępnymi na wyciągnięcie myszki.

Czyżby podobna panika jak lata temu w przypadku kina i telewizji? Wtedy też mówiono, że srebrny ekran nie ma szans przetrwać w walce z tańszą i łatwiej dostępną alternatywą z odbiornika TV.

Nadawcy telewizyjni muszą się mieć na baczności by przypadkiem nie dostali ostro w skórę od usługi iTunes firmy Apple. Według Ashley Highfield z angielskiego oddziału Microsoftu w ciągu dwóch do trzech lat nadawcy telewizyjni mogą stanąć przez "momentem iTunes", w którym odbiorcy treści będą rezygnować z tradycyjnego programu na rzecz interaktywnych serwisów z filmami i programami telewizyjnymi dostępnymi na wyciągnięcie myszki.

Czyżby podobna panika jak lata temu w przypadku kina i telewizji? Wtedy też mówiono, że srebrny ekran nie ma szans przetrwać w walce z tańszą i łatwiej dostępną alternatywą z odbiornika TV.

Popularność filmów na żądanie w sieci jednak rośnie wprost proporcjonalnie do zwiększających się przepustowości łącz. Jeszcze dwa lata temu w Polsce łącze kilkumegabitowe było czymś wyjątkowym i drogim. Dzisiaj 8 mega można mieć za kilkadziesiąt złotych, a dokładając jeszcze trochę grosza korzystać nawet z 20 megabitów.

Zobaczmy na oferty kilku providerów:

Do tego dochodzą coraz popularniejsze usługi VOD w sieci. A to Polska. Na zachód od nas wszystko dzieje się dynamiczniej, a ceny spadają szybciej.

Według Highfield ostrzeżeniem dla potentatów telewizyjnych powinna być dominacja Apple na rynku muzycznym. Tam też mało kto spodziewał się aż tak ogromnej popularności usługi iTunes. Okazało się jednak, że 99 centów za utwór to oferta na tyle ciekawa by przyciągnąć miliony klientów. Obecnie Apple włada 69 procentami cyfrowego rynku muzycznego w USA.

itunes
itunes

Oczywiście na wszystkie te stwierdzenia trzeba patrzeć przez pryzmat interesów Microsoftu. Gigant z Redmond przecież sam zarabia krocie na filmach udostępnianych przez usługę Video Marketplace konsoli Xbox 360 oraz Zune Marketplace. Konsola Xbox 360 jest jedyną, która ma w swojej ofercie usłudę Netflix. W Polsce nic nam po tym, ale w USA można dzięki niej nie wstając z kanapy wypożyczyć najnowsze filmy w rozdzielczości 720p. Niedługo ma też nadejść integracja Xboxa z odtwarzaczem mobilnym Zune. Wtedy usługi cyfrowej dystrybucji wyjdą z naszych salonów do naszych kieszeni.

Patrząc z tej perspektywy nie dziwi nawoływanie do ochrony przez monopolem Apple.

Jakie jest Wasze zdanie? Czy tradycyjna telewizja zbliża się ku końcowi robiąc miejsce usługom internetowym?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)