Szybsze Google to apokalipsa dla właścicieli stron?

Szybsze Google to apokalipsa dla właścicieli stron?

ajax
ajax
Gniewomir Świechowski
30.08.2009 13:00

Być może niedługo użytkownicy wyszukiwarki Google dostana wyniki jeszcze szybciej dzięki technologii AJAX. Niestety, może to przyprawić o ból głowy twórców i użytkowników narzędzi do monitorowania ruchu na witrynach internetowych.

Być może niedługo użytkownicy wyszukiwarki Google dostana wyniki jeszcze szybciej dzięki technologii AJAX. Niestety, może to przyprawić o ból głowy twórców i użytkowników narzędzi do monitorowania ruchu na witrynach internetowych.

Od lutego Google testuje na skromnej grupie użytkowników wyszukiwarki szybszy sposób serwowania wyników. Zamiast przeładowywania całej strony podczas nowego wyszukiwania (lub przejścia na następną stronę wyników) ściągana jest tylko nowa treść. Wykorzystano w tym celu technologię AJAX. Przyspieszy to wyszukiwarkę o ułamki sekund, ale twórców narzędzi do monitorowania statystyk witryn internetowych może sporo kosztować.

Większość użytkowników zapewne nawet nie dostrzeże różnicy liczonej w ułamkach sekundy, ale Google jest znane z tego, że dodając drobne usprawnienia uzyskuje znaczące efekty. Gorzej, że wykorzystanie nowej technologii zmienia adresy url, które w formie "/search?q=PYTANIE" są zrozumiałe dla narzędzi monitorujących źródła ruchu na witrynach internetowych. W formie *"/#q=PYTANIE" *już nie.

[cytat]Ta zmiana psuje monitorowanie zapytań i słów kluczowych w każdym istniejącej aplikacji mierzącej ruch. To niesamowite, że Google choć rozważa popsucie każdej aplikacji analitycznej, liczącej statystyki i analizującej logi na planecie - komentuje oburzony dostawca tego rodzaju oprogramowania, firma Clicky.[/cytat]

I faktycznie ma rację. Problemem jest, iż żadna przeglądarka "zapytana" o adres strony odsyłającej na witrynę nie zwraca niczego po znaku "#". Tak więc po wyszukaniu "http://www.google.pl/search?q=vbeta" w naszych statystykach pojawiła by się informacja, że przed wejściem na stronę ktoś szukał hasła "vbeta" w Google. Zapytanie "http://www.google.pl/search#q=vbeta" dało by nam tylko informację, że ktoś wszedł z wyszukiwarki Google.

Właśnie dlatego skala ewentualnych problemów wyklucza szybkie wprowadzenie tego rozwiązania na skalę masową. Dla producentów oprogramowania monitorującego ruch byłaby to apokalipsa zmniejszająca funkcjonalność ich produktów, a dla właścicieli komercyjnych witryn utrudnienie na drodze do zoptymalizowania witryny pod potencjalnego klienta.

Łatwo zrozumieć dlaczego Google, dla którego każdy ułamek sekundy mniej oznacza więcej wyszukań i więcej wyświetlonych reklam, jest zainteresowane takim rozwiązaniem. Jednak w odpowiedzi na wywołane testami oburzenie Google pospiesznie odpowiedziało, że TO TYLKO TESTY.

[cytat]Aktualnie rezultaty serwowane za pomocą technologii AJAX są tylko testem. W tym momencie widzi je tylko mały procent użytkowników. Nie chcemy utrudniać śledzenia źródeł ruchu. Kontynuujemy prace nad tym projektem i aktywnie działamy, aby znaleźć rozwiązanie. Mamy nadzieję, że dzięki eksperymentom, będziemy w stanie zapewnić łatwiejsze rozwiązanie dla naszych klientów i szybszą wyszukiwarkę naszym użytkownikom.[/cytat]

Cała afera jest jednak tylko sygnałem, że technologia AJAX, która umożliwia skuteczne zredukowanie ilości niepotrzebnie przesyłanych w sieci niesie ze sobą masę problemów. Rosnąca ilość internetowych aplikacji tnie dzięki niej koszta transferu i zwiększa prędkość działania, jednocześnie poważnie utrudniając śledzenie zachowań użytkowników internetu.

Niestety trudno mi wyobrazić sobie w tym momencie sensowne rozwiązanie tego problemu. Leży on po stronie przeglądarki, a te umierają bardzo długo. Niektórzy ucieszą się, że to służy to obronie naszej prywatności w sieci, ale rosnąca potęga internetu to wynik rosnącej ilości pieniędzy, która przez nią przepływa. Osobiście uważam to za kłodę utrudniającą rozwój tak samo jak IE6 i 7 oraz problemy z wprowadzaniem IPv6.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)