Jak radzić sobie z klientem ? wampirem

Jak radzić sobie z klientem ? wampirem

wampir
wampir
Sabina Stodolak
28.08.2009 11:00

Część z Was pracuje na freelansie. Część w ten sposób dorabia do pensji. Elastyczne formy pracy stają się coraz bardziej popularne. Niestety, praca na zlecenie niesie ze sobą - poza wygodami - również kilka zagrożeń. Jednym z nich, jest klient "wampiryczny", który wysysa z nas wszelkie moce, pozostawiając za biurkiem zestresowaną kupkę nieszczęścia (czyli nas). Jak rozpoznać takiego klienta i jak sobie z nim radzić?

Część z Was pracuje na freelansie. Część w ten sposób dorabia do pensji. Elastyczne formy pracy stają się coraz bardziej popularne. Niestety, praca na zlecenie niesie ze sobą - poza wygodami - również kilka zagrożeń. Jednym z nich, jest klient "wampiryczny", który wysysa z nas wszelkie moce, pozostawiając za biurkiem zestresowaną kupkę nieszczęścia (czyli nas). Jak rozpoznać takiego klienta i jak sobie z nim radzić?

Klient - wampir (jeśli nie macie klientów, to pomyślcie o swoim szefie) to taki klient który niezależnie od tego co zrobicie, jest zawsze niezadowolony z efektów. Stale wnosi o poprawki, zmienia zdanie, dopytuje co chwilę o postępy i generalnie zajmuje ogromną ilość czasu swoim zachowaniem i obecnością, przy czym uzyskanie zadowalającego go efektu naszej pracy jest praktycznie niemożliwe. Co ciekawe, taki klient jest niezwykle lojalny - żywi się w końcu narzekaniem na naszą pracę i dopóki pozwalamy mu na to, dopóty będzie przy nas trwał.

W efekcie współpracy z takim klientem, jesteśmy nie tylko sfrustrowani i zestresowani, ale też nie mamy czasu na zajęcie się innym klientem.

Jak rozpoznać klienta- wampira?

Serwis freelancefolder.com radzi zadać sobie następujące pytania:

  • Czy klient zabiera mi nieproporcjonalnie dużo czasu?
  • Czy zrobiłem wszystko co w mojej mocy aby spełnić jego oczekiwania?
  • Czy wyczerpałem wszelkie źródła i zasoby, które mogłyby poprawić projekt?
  • Czy zakres projektu zmienił się drastycznie od momentu rozpoczęcia prac, bez zmian w zakresie finansowania lub ilości dostępnego na wykonanie projektu czasu?

Jeśli odpowiedzieliśmy twierdząco na większość pytań istnieje opcja, że mamy do czynienia z klientem- wampirem. Z takiej sytuacji trzeba jak najszybciej uciec. Jeśli możesz, spróbuj odzyskać przynajmniej część zainwestowanego czasu w formie wypłaty - jeśli to nie będzie możliwe, musisz porównać, czy ilość włożonej już pracy i tego ile jeszcze musisz włożyć, aby projekt skończyć, warta jest więcej, niż poświęcenie pozostałego na wykonanie projektu dla klienta czasu na inne zadanie. Nawet jeśli będziesz na małym minusie pamiętaj, że męcząc się z klientem - wampirem, rujnujesz swoje zdrowie - a to jest rzecz bezcenna.

(Tak, jak klient może wysysać z nas siły, tak może to robić również nasz szef. W przypadku szefa - wampira, sprawa jest nieco trudniejsza- zmiana pracy jest bowiem nieco trudniejsza, niż pozbycie się jednego z wielu klientów. Warto jednak pamiętać o tym, ze szefa - wampira nie zmienimy i będzie on nam wysysał siły przez cały czas naszej pracy- lepiej więc szybko podjąć decyzję o zmianie pracy).

Mieliście w życiu doczynienia z szefem lub klientem-wampirem?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)