Porównanie kontrolerów

Porównanie kontrolerów

Fot. Sklathill/Flickr
Fot. Sklathill/Flickr
Szymon Adamus
24.08.2009 11:32

Nowa zapowiedź ruchowych kontrolerów dla konsoli Playstation 3 sprawiła, że zacząłem się zastanawiać nad tym, który z aktualnych kontrolerów jest najlepszy? Zanim nadejdzie projekt Natal i rozpoznające ruch "pałki" Sony, czym możemy pobawić się w domowym zaciszu?

W pełnej wiadomości porównanie podstawowych funkcji kontrolerów konsol aktualnej generacji wraz z cenami w Polsce.

Nowa zapowiedź ruchowych kontrolerów dla konsoli Playstation 3 sprawiła, że zacząłem się zastanawiać nad tym, który z aktualnych kontrolerów jest najlepszy? Zanim nadejdzie projekt Natal i rozpoznające ruch "pałki" Sony, czym możemy pobawić się w domowym zaciszu?

W pełnej wiadomości porównanie podstawowych funkcji kontrolerów konsol aktualnej generacji wraz z cenami w Polsce.

Xbox 360 Controller

Pad Xboxa 360 to przerobiona wersja kontrolera klasy S z poprzedniej konsoli Microsoftu. Zmniejszona, z lepiej rozstawionymi przyciskami (szczególnie odczuwalna jest zamiana klawisza białego i czarnego na wygodne buttony pod palcami wskazującymi) i oczywiście bez kabla. Co prawda jest też wersja przewodowa pozwalająca na podłączenie do komputera, ale era padów uwiązanych do konsol raczej już się skończyła.

Podstawowe funkcje:

  • zasilanie - dwie baterie AA (duże paluszki),
  • komunikacja - Wi-Fi,
  • przyciski - dwie gałki analogowe (wciskane), krzyżak, 4 główne przyciski (A, B, Y, X), 2 spusty, 2 przyciski pod palcami wskazującymi, Start, Back i przycisk funkcyjny Microsoftu.
  • inne - wejście słuchawkowe z przodu, tryb oszczędności energii wyłączający kontroler, przycisk funkcyjny Microsoftu na środku,
  • dodatki - Play and Charge ładujący baterie podczas grania, Battery Pack zamiast zwykłych baterii, Wireless Gaming Receiver do bezprzewodowego podłączenia do komputera, Chatpad - mini klawiatura podpinana od dołu.

Cena w sklepach: od 140 zł.

SIXAXIS, DualShock 3

Playstation 3 pojawiło się rok po premierze Xboxa 360, wiec Sony miało trochę czasu na zaimplementowanie do swojego kontrolera dodatkowych funkcji. Główną nowością w SIXAXIS-ie, kontrolerze PS3, są żyroskopy odczytujące wychylenie pada. Nie są tak dokładne jak te z padów konsoli Wii, ale są wykorzystywane w niektórych produkcjach. Sporą wadą pierwszy kontrolerów dla PS3 był brak wibracji. Producent nadrobił tę niedogodność w kontrolerze DualShock 3 wydanym w Japonii pod koniec 2007 roku. W Europie DualShock 3 jest dostępny od lipca 2008. Od kwietnia 2008 kontroler DualShock 3 zastąpił całkowicie SIXAXIS-a, który nie jest jutż produkowany w swojej oryginalnej formie.

Podstawowe funkcje:

  • zasilanie - wbudowany akumulator,
  • komunikacja - Bluetooth,
  • przyciski - dwie gałki analogowe, krzyżak, 4 przyciski główne (krzyżyk, kółko, trójkąt, kwadrat), 4 przyciski (spusty) pod palcami wskazującymi, Select, Start, PS button.
  • inne - wbudowane żyroskopy, przycisk funkcyjny PS button na środku
  • dodatki - Wireless Keypad podczepiany do kontrolera od góry, AC adapter Charging Kit do ładowania kontrolera, słuchawki czy akumulatora konsoli PSP z kontaktu, a nie konsoli.

Cena w sklepach: od 164 zł za DualShocka 3.

Wiilot + nunchuk

Najbardziej dziwaczne kontrolery do konsol stacjonarnych ostatnich lat. Składający się z dwóch części (sprzedawanych osobno) kontroler Nintendo Wii zyskał popularność i wypromował konsolę Nintendo dzięki zdolności odczytywania ruchów oraz oddalenia od telewizora. Wbudowane żyroskopy wykrywają wychylenie kontrolera, a kamera umieszczona z przodu Wiilota ustala jego położenie dzięki diodom podczerwieni umieszczanym pod lub nad telewizorem (Sensor Bar).

Podstawowe funkcje:

  • zasilanie - dwie baterie AA w Wiilocie,
  • komunikacja - Bluetooth,
  • przyciski - Wiilot: Power włączający/wyłączający konsolę, krzyżak, trzy główne przyciski funkcyjne (A, 1, 2), przyciski + i -, funkcyjny Home i spust (B) pod palcem wskazującym,  Nunchuk: gałka analogowa i dwa przyciski funkcyjne (C i Z) pod palcem środkowym i wskazującym,
  • inne - przycisk funkcyjny Home na środku, wbudowany głośnik, wibracje możliwe do wyłączenia z poziomu menu, pamięć podręczna do zapisywania i przenoszenia save'ów lub/i ustawień sterowania (np. w Super Smash Bros. Brawl),
  • dodatki - Wii MotionPlus zwiększające czułość kontrolera (odwzorowanie ruchów 1:1), Wii Remote Jacket - darmowa, gumowa nakładka na kontroler polepszająca uścisk, Wii Zapper- oficjalna nakładka na kontrolery symulująca karabin (niezbyt udana), Wii Wheel - nakładka symulująca kierownicę dodawana do Mario Kart Wii.

.

I to by było na tyle. Trzy konsole obecnej generacji, trzy kontrolery. Czasem podobne, czasem zupełnie od siebie różne. W przyszłości Microsoft odda w nasze ręce Projekt Natal czyli wielofunkcyjną kamerę odczytująca ruchy gracza. Podobno za jej pomocą ma być możliwe granie nawet w wyścigi i FPS-y. Sony też szykuje ruchową rewolucję, ale z wykorzystaniem fizycznych kontrolerów. Ma to być coś podobnego do Wiilota tylko dokładniej i  z grami w wysokiej rozdzielczości.

Ale to przyszłość. Obecnie kontrolery sa nieco mniej odjechane (pomijając Wii ma się rozumieć).

Którymi z nich gra się Wam najwygodniej?

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)