Wakacyjne zabawy z puszką

Wakacyjne zabawy z puszką

Wakacyjne zabawy z puszką
Katarzyna Kieś
14.07.2009 13:50

Od początku lipca za sprawą Fundacji Recal trwają „Wakacyjne Kampanie Edukacji Recyklingowej”. W bieżącym roku realizowane są one w pięciu regionach atrakcyjnych turystycznie. Fundacja planuje co najmniej 600 warsztatów dla 25 tys. kolonistów.

Od początku lipca za sprawą Fundacji Recal trwają „Wakacyjne Kampanie Edukacji Recyklingowej”. W bieżącym roku realizowane są one w pięciu regionach atrakcyjnych turystycznie. Fundacja planuje co najmniej 600 warsztatów dla 25 tys. kolonistów.

Tereny objęte tegorocznymi kampaniami to: wybrzeże Bałtyku (Kampania „Czyste Plaże”); Beskidy (Kampania „Czyste Góry”), Mazury (Kampania „Czyste Mazury”); Bieszczady (Kampania „Czyste Bieszczady”) oraz Sudety (Kampania „Czyste Sudety”).

Okres lata jest doskonałym momentem intensyfikacji działań edukacyjnych skierowanych zarówno do dzieci i młodzieży, jak i do dorosłych. Puszka po napojach, będąca bardzo popularnym opakowaniem do napojów – zwłaszcza w okresie lata – stanowi istotny element prowadzonych działań edukacyjnych. Wakacyjne kampanie edukacji recyklingowej są współfinansowane w prawie 50 proc. ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pozostałą część finansuje Fundacji RECAL, recan Organizacja Odzysku oraz samorządy terytorialne.

Najważniejsze cele wszystkich Kampanii:

  • Edukacja ekologiczna poprzez wyrabianie nawyku segregacji odpadów. Warsztaty edukacyjne oraz informacje w mediach i na materiałach kampanii, a w szczególności:
  1. pokazanie korzyści płynących z odzysku surowców wtórnych,
  1. wskazanie możliwych zastosowań odzyskanych odpadów opakowaniowych,
  1. uczenie prawidłowego segregowania poszczególnych surowców wtórnych.
  • Wsparcie zbiórki selektywnej, odzysku i recyklingu puszek aluminiowych – zachęcanie do odzysku surowców wtórnych poprzez ich segregowanie i przekazywanie do ponownego przetworzenia (w zależności od funkcjonującego systemu zbiórki surowców wtórnych na danym terenie) oraz zachęcenie do zbiórki puszek po napojach oraz ich sprzedaży w punktach skupu (bez względu na infrastrukturę w postaci pojemników do zbiórki selektywnej).
  • Wzrost atrakcyjności turystycznej poprzez poprawę czystości regionów – zwrócenie uwagi, że czysta okolica zależy od nas wszystkich; wspólne działania mogą się przyczynić do poprawy czystości.
  • Odciążenie składowisk odpadów, poprzez uświadamianie konieczności intensyfikacji zbiórki i segregacji surowców wtórnych oraz ich ponownego przetwarzania.
  • Promocja podmiotów dbających o środowisko i swój wizerunek ekologiczny.

Adresatami kampanii są:

  • dzieci i młodzież (kolonie, obozy i stanice harcerskie),
  • turyści,
  • lokalna społeczność,
  • punkty skupu surowców wtórnych,
  • samorządy lokalne,
  • organizacje pozarządowe,
  • parki narodowe i krajobrazowe,
  • media.

Kampanie realizowane są od lipca do września 2009 roku. Docelową grupą, do której skierowana jest oferta warsztatów są dzieci i młodzież w wieku od 8 do 17 lat, przebywająca w zorganizowanych grupach i korzystająca z kempingów oraz pól namiotowych (np. kolonie i obozy letnie). Grupa ta jest szczególnie ważnym adresatem Kampanii, ponieważ nawyk segregacji odpadów należy wyrabiać już od dzieciństwa. Udział dzieci i młodzieży w Kampanii pozwala ten nawyk utrwalać, gdyż uzupełnieniem zajęć warsztatowych będzie zbiórka pustych puszek po napojach na plażach, szlakach turystycznych w parkach, itp.

Podstawową formą edukacji dzieci i młodzieży będą bezpłatne warsztaty edukacyjne prowadzone na koloniach i obozach. Dla zorganizowanych grup Fundacja RECAL ma przygotowaną specjalną ofertę łączącą edukację z zabawą. Aktywny udział w warsztatach i proponowanych konkursach umożliwi uczestnikom zdobycie atrakcyjnych nagród, przy okazji zapoznając ich z podstawami selektywnej zbiórki odpadów. W bieżącym roku Fundacja planuje co najmniej 600 warsztatów dla kolonistów. Przewidywana liczba uczestników to około 25 tys. dzieci i młodzieży.

Edukacja osób dorosłych odbywać się będzie poprzez możliwie największą dostępność informacji. Dlatego ważne jest zaangażowaniu mediów w popularyzację idei Kampanii. Fundacja RECAL będzie przekazywać mediom aktualne informacje z przebiegu Kampanii oraz na temat korzyści płynących z odzysku i recyklingu surowców wtórnych na przykładzie aluminiowych puszek po napojach.

Dla zwiększenia zasięgu informacyjnego Fundacja RECAL przygotowała do rozpowszechnienia materiały informacyjno-promocyjne w postaci plakatów i kartek pocztowych promujących Kampanię i jej partnerów. Kartki pocztowe dodatkowo zawierają dokładne adresy punktów skupu surowców wtórnych. W trakcie Kampanii plakaty i kartki pocztowe trafią na kempingi, do sklepów i barów, na słupy ogłoszeniowe oraz do innych możliwych miejsc we wszystkich gminach uczestniczących w Kampanii. Ponadto we współpracujących punktach skupu dostępne będą bezpłatne worki do zbiórki puszek po napojach. Wszystkim uczestnikom Kampanii Fundacja RECAL będzie proponowała kontynuację edukacji ekologicznej w czasie nowego roku szkolnego. Fundacja zapewni materiały edukacyjne, pojemniki i worki do zbiórki puszek, plakaty i magnesy.

Zebrany podczas Kampanii surowiec trafi do punktów skupu, a następnie do ponownego przetworzenia. W ten sposób zostanie oszczędzone miejsce na składowiskach odpadów, a tym samym zaoszczędzone będą pieniądze przeznaczane na budowę i eksploatację tych składowisk. Jedna tona puszek po napojach zawrócona z drogi na składowisko odpadów to oszczędność 100-150 zł kosztów składowania.

Fot.: renatodc, sxc

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)