Kolejne pokolenia internautów
K FALERNOWA • dawno temuInternet jest nadal względnie jeszcze nowym medium komunikacji, jednak zdążyły go już poznać dość dobrze trzy pokolenia. Fakt, że w różnych okresach swojego życia, ale liczy się efekt: przez komputerami podpiętymi do Globalnej Sieci siedzą zarówno 10-latki, jak też ich 30-letni rodzice oraz 50-letni dziadkowie.
I dla każdego z pokoleń Internet stanowi jak się okazuje inną jakość, służy innym celom i zaspokaja inne potrzeby.
Z badań przeprowadzonych na trzech generacjach internautów amerykańskich wynika, że zainteresowania poszczególnymi możliwościami Sieci zmieniają się wraz z wiekiem. Najmłodsi internauci skupiają się głównie na komunikacji z innymi osobami, rozrywce, oglądaniu materiałów video, grach. Im starsza zaś osoba siedzi przy komputerze, tym bardziej postrzega Internet jako potężne źródło informacji na interesujące ją tematy.
Nastolatki i Generacja Y (osoby urodzone po roku 1977) to najbardziej aktywni uczestnicy serwisów społecznościowych i różnego rodzaju usług, pozwalających na komunikację. Sieć postrzegają stricte rozrywkowo, oglądają wideo w sieci, grają i ściągają muzykę, korzystają masowo z komunikatorów i serwisów blogowych. Są najbardziej "multimedialni" i "interaktywni" spośród internautów.
Zobacz również: Tomek Kreczmar - Zrządzenia zrzędzy: Cała prawda o piractwie
Generacja X (osoby urodzone pomiędzy 1965 a 1976r.) jest w tej chwili najbardziej liczną grupą internautów, choć już nie tak "widoczną" jak młodsi koledzy. Generacja X korzysta z Sieci w celach zawodowych, informacyjnych, do wykonywania zdalnie różnych czynności jak obsługa kont bankowych i lokat, dokonywanie zamówień i zakupów online, wyszukiwania bardzo często specjalistycznych informacji.
Najstarsza generacja najchętniej korzysta z informacyjnej strony Sieci. Nie korzysta w zasadzie z komunikatorów i nie udziela się na czatach bądź forach dyskusyjnych — a nawet jeśli, to w bardzo ograniczonym (celowo) zakresie. Nie traktują Internetu jako formy komunikacji międzyludzkiej, a właśnie środek wymiany wiadomości i doświadczeń na wybrane tematy.
Dodać jednak trzeba, że te różnice stopniowo się zacierają — choćby dlatego, że młodsze pokolenia powoli stawać się zaczynają tymi starszymi. Młodzi internauci zaczynają się interesować informacyjną funkcją Sieci, starsi — komunikacyjną. Możliwe więc, że za parę lat podział pokoleniowy okaże się już być sztuczny — do tego czasu jednak internetowe agencje reklamowe będą pilnie zbierać informacje o wieku potencjalnych odbiorców swoich kampanii…
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze