10 zasad komunikacji w Internecie

10 zasad komunikacji w Internecie

10 zasad komunikacji w Internecie
Paweł Cebula
16.03.2009 16:00

Z Internetem mamy do czynienia praktycznie codziennie. Rozmawiamy na forach, grupach dyskusyjnych, serwisach społecznościowych, blogach, komunikatorach i za pośrednictwem wiadomości e-mail. Niekiedy jednak zapominamy o bardzo oczywistych zasadach, jakie powinniśmy przestrzegać w trakcie komunikacji z innymi osobami.

Z Internetem mamy do czynienia praktycznie codziennie. Rozmawiamy na forach, grupach dyskusyjnych, serwisach społecznościowych, blogach, komunikatorach i za pośrednictwem wiadomości e-mail. Niekiedy jednak zapominamy o bardzo oczywistych zasadach, jakie powinniśmy przestrzegać w trakcie komunikacji z innymi osobami.

  • Pomyśl, co chcesz przekazaćJedną z bardziej irytujących rzeczy jest to, gdy odzywa się do mnie ktoś w jakiejś sprawie, ale nie do końca wie w jakiej. Próbuje coś tłumaczyć, wysyła kilkanaście wiadomości, robi zamieszanie. Ciężko jest ogarnąć „co autor miał na myśli”. Nawet w przypadku tak sprawnej formy komunikacji jaką jest poczta elektroniczna, należy zastanowić się, czego chcemy od odbiorcy. Dopiero, gdy mamy pewność, że to wszystko - naciskamy przycisk „Wyślij”.
  • Przedstaw sięSą sytuacje w których po prostu wypada się przedstawić, nie do końca wiadomo jak zwracać się do kogoś, o kim wiemy tylko tyle, że jego adres e-mail to dj-mokry911@buziaczek.pl. Przedstaw się, ułatwi to kontakt, a dodatkowo odbiorca będzie wiedział, że traktujesz go poważnie. Oczywiście, niektórzy mogą sobie nie życzyć, aby podawać innym swoje nazwisko, jednak napisanie imienia chyba nie będzie zbyt wielkim problemem? Oczywiście są pewne odstępstwa od tej zasady, bo dziwnie wyglądałoby to, gdybyśmy za każdym razem przedstawiali się, gdy zabieramy głos na forum dyskusyjnym.
  • KonkretyOszczędź czas odbiorcy wiadomości / czytelnikom. Pisz konkretnie i na temat w sprawie, w której zwróciłeś się do danej osoby. Jeżeli piszesz do kogoś w sprawie problemu z systemem operacyjnym, to nie musisz wspominać o przebytej nosówce Twojego kota, czy ostatniej części Spidermana. Krótka, aczkolwiek treściwa wiadomość pozwoli na znacznie szybsze i precyzyjniejsze udzielenie odpowiedzi na stawiane przez Ciebie pytania.
  • Precyzuj jasno swoje myśliInternet ma to do siebie, że istnieje ryzyko złego zrozumienia tonu Twoich wypowiedzi, a także wypaczenia ich sensu. Przyczyna tego jest prosta - za pośrednictwem Internetu nie mamy możliwości zinterpretowania wielu istotnych czynników jak gesty, mimika, czy ton wypowiadanych słów. Jeżeli dodatkowo połączymy to z dość bełkotliwym stylem pisowni mamy problem. Staraj się unikać wieloznacznych wypowiedzi, komunikuj się w sposób jasny i zrozumiały dla innych osób.
  • Stosuj się do zasad (n)etykietyDo normalnego funkcjonowania w cywilizowanym społeczeństwie wymagane jest przestrzeganie ogólnie przyjętych norm i zasad. Internetowy odpowiednik etykiety to tzw. netykieta(http://pl.wikipedia.org/wiki/Netykieta), zawiera ona wskazówki (różnego rodzaju nakazy i zakazy) odnośnie tego co robić, aby bezproblemowo egzystować w globalnej społeczności. Dla przykładu - niezbyt milo oczekiwane jest to, że w rozmowie z nowo poznaną osobą rzucać będziesz różnego rodzaju „wiązanki”. Podobnie wygląda sprawa nadużywania wykrzykników, znaków zapytania, czy Caps Locka. Warto pamiętać, że są one bardzo uniwersalne i stosują się do nich Internauci wszystkich nacji.
  • **Zwracaj uwagę na „znaki”**To głównie dotyczy komunikacji za pośrednictwem komunikatorów. Każdy ze statusów ma swoje określone znaczenie, chociaż jest ono dość mocno umowne. Musisz mieć świadomość, że ktoś będzie miał ustawiony status „dostępny”, a mimo to nie będzie go aktualnie przy komputerze. Nie oznacza to, że masz prawo do zasypywania go wiadomościami w których np. są wyłącznie znaki zapytania. Odrobina wyczucia.
  • Używaj form grzecznościowychW otwartej komunikacji (mam tu na myśli np. fora dyskusyjne) niezależnie od wieku jesteśmy na „Ty” - zwracamy się do siebie bez form „Pan” / „Pani”, a zamiast tego posługujemy się nickami i imionami. W sytuacji gdy rozmawiamy z kimś bezpośrednio (komunikator, e-mail) miło widziane jest zwracanie się do osoby starszej przy użyciu zwrotu grzecznościowego „Pan” lub „Pani”. Zawsze lepiej stosować tego typu formy na wyrost i ewentualnie usłyszeć od takiej osoby prośbę o nieużywanie zwrotu „pan”.
  • Stosuj się do zasad poprawnej pisowniWiększość przeglądarek internetowych posiada wbudowaną funkcję sprawdzania pisowni - warto z niej korzystać, unikając tym samym różnego rodzaju wpadek. Wszyscy jesteśmy ludźmi i czasami zdarza się po prostu popełnić jakiś błąd, literówkę, ale jeżeli można ich uniknąć, to dlaczego nie? Nie muszę chyba wspominać, że przyjemniej czyta się tekst pozbawiony błędów ortograficznych i gramatycznych?
  • Odpisuj na wiadomościCzęsta przypadłość w trakcie rozmów w Internecie. Uznajemy, że skoro nie jest to rozmowa na żywo, to mamy prawo do wybiórczego udzielania odpowiedzi na pytania. Otóż nie, nawet rozmowa za pośrednictwem Internetu zobowiązuje nas do przestrzegania normalnych zasad, warto więc wykazać szacunek względem drugiej osoby i udzielić odpowiedzi na stawiane nam pytania (na które normalnie byśmy udzielili odpowiedzi).
  • Zostaw po sobie pozytywne wrażenieTutaj ponownie wraca sprawa savoir-vivre’u - w sytuacji, gdy prosiliśmy o pomoc, czy udzielenie odpowiedzi na pytania, warto zostawić po sobie dobre wrażenie i nie urywać rozmowy w momencie gdy dowiemy się tego, co tylko chcieliśmy usłyszeć. Podziękuj za poświęcony czas, udzielenie rzetelnej (jeżeli taka była) odpowiedzi. Być może kiedyś ponownie będziesz potrzebował pomocy, a wtedy reakcja drugiej osoby będzie zależała od tego, jakie wrażenie pozostawiłeś po sobie.
Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)