Szare eminencje Krzemowej Doliny. Kluczowe postaci, pozostające w cieniu

Szare eminencje Krzemowej Doliny. Kluczowe postaci, pozostające w cieniu

Laura Thomson
Laura Thomson
Łukasz Michalik
23.12.2012 14:00, aktualizacja: 13.01.2022 13:01

Szarą eminencją nazywano przed wiekami doradcę kardynała Richelieu, który – choć pozostawał w cieniu – miał ogromny wpływ na władzę i politykę. Podobnych postaci nie brak również w Krzemowej Dolinie. Choć nie błyszczą w świetle fleszy i daleko im do statusu technologicznych celebrytów, to oni stoją za sukcesem największych serwisów i firm.

Szarą eminencją nazywano przed wiekami doradcę kardynała Richelieu, który – choć pozostawał w cieniu – miał ogromny wpływ na władzę i politykę. Podobnych postaci nie brak również w Krzemowej Dolinie. Choć nie błyszczą w świetle fleszy i daleko im do statusu technologicznych celebrytów, to oni stoją za sukcesem największych serwisów i firm.

Shiva Rajaraman - YouTube

Flagowym projektem społecznościowym Google’a jest Google+, ale mimo dużej liczby użytkowników, serwis ten pozostaje wydmuszką, przypominając raczej chińskie miasta duchów, niż tętniącą życiem – na co wskazywałyby statystyki Google’a – metropolię. Myliłby się jednak ten, kto stwierdziłby, ze Google nie ma społeczności z prawdziwego zdarzenia, z milionami aktywnych użytkowników, spędzających w serwisie długie godziny.

Takim serwisem jest przecież YouTube. Znaczący wkład w ogromny sukces tego serwisu ma Shiva Rajaraman. Wśród jego osiągnięć jest skuteczna ekspansja na rynek mobilny i obecność YouTube’a imponującej liście różnych sprzętów. Z serwisu korzysta 400 mln użytkowników, odtwarzając filmy na komputerach, różnych platformach mobilnych, konsolach, telewizorach i innych urządzeniach.

Ian Logan – Airbnb

Gdy we wschodnie wybrzeże uderzył huragan Sandy, tysiące ludzi zostały bez dachu nad głową. Jak im pomóc? Chęć pomocy – a zarazem zareklamowania własnej marki – wyraził serwis Airbnb, publikujący oferty miejsc noclegowych, oferowanych przez zwykłych ludzi.

Airbnb postanowił nie pobierać opłat za oferty, mające pomóc osobom poszkodowanym przez huragan. Niestety – jak się okazało, twórcy serwisu nie przewidzieli takiej możliwości. Mimo dobrych chęci wyłączenie naliczania opłat nie było możliwe. Bohaterem dnia okazał się wówczas Ian Logan, który w kryzysowej sytuacji w ciągu kilku godzin wprowadził do serwisu taką możliwość. Dzięki niej udostępniono za darmo 1,1 tys. miejsc noclegowych.

Laura Thomson – Mozilla

Choć gwiazda Firefoksa w ciągu ostatnich lat nieco przygasła, pozostając w cieniu nowego czarnego konia rynku przeglądarek, Chrome’a, to Mozilla nie zasypia gruszek w popiele. Osobą odpowiedzialną za rozwój i stałe ulepszanie Firefoksa jest Laura Thomson, której stanowisko – engineering manager – nie oddaje jej znaczenia pozycji w firmie.

Poza komunikacją ze społecznością, Laura jest odpowiedzialna m.in. za narzędzia, analizujące raporty błędów, przesyłane przez aplikacje. Jest zarazem współautorką bestsellerowej książki, dotyczącej tworzenia stron internetowych, „PHP and MySQL Web Development”.

Ryan Roslansky – LinkedIn

Stworzenie serwisu społecznościowego, który zyskałby liczącą się popularność to tylko połowa sukcesu. Boleśnie przekonał się o tym Facebook, który wciąż ma problemy z przełożeniem pozycji lidera branży na godne tej pozycji zyski.

Inną drogą poszedł serwis społecznościowy LinkedIn, zorientowany na kontakty, związane z karierą zawodową. Ryan Roslansky, odpowiedzialny za produkty i treści, oferowane przez serwis, zmienił go w prawdziwą maszynę do zarabiania pieniędzy, unikając przy tym zniechęcania użytkowników. Co więcej, Ryan przekonał do współpracy z serwisem m.in. Richarda Bransona, publikującego m.in. porady związane z biznesem.

Matt Thomson - Klout

Jesienią tego roku Microsoft zawarł strategiczny sojusz z serwisem Klout. Jest to rodzaj społecznościowego benchmarku, oceniającego aktywność użytkowników w różnych serwisach i ich wpływ na innych internautów.

Dzięki nawiązaniu współpracy dane, pochodzące z serwisu Klout zostały zintegrowane z wynikami wyszukiwania Binga, umożliwiając nie tylko znajdowanie informacji na temat jakichś osób, ale również sprawdzenie ich znaczenia i zakresu tematów, na które się wypowiadają. Co istotne, za porozumienie z Microsoftem odpowiada nie CEO Klouta, ale piastujący stanowisko business-development chief Matt Thomson.

Sandra Liu Huang – Quora

Sandra Liu Huang była bliską współpracowniczką Marka Zuckerberga, jednak w 2011 roku postanowiła rozstać się z Facebookiem. Zasiliła zespół serwisu Quora, pozwalającego użytkownikom na zadawanie pytań i otrzymywanie odpowiedzi. Quora, typowana przez niektórych komentatorów na następczynię Wikipedii, wyróżnia się wśród serwisów Q&A nie tylko popularnością, ale również jakością udzielanych odpowiedzi.

Serwis przeżywał jednak trudne chwile w związku z problemami z prywatnością i ujawnianiem treści, których poszukiwali użytkownicy serwisu. Dzięki decyzjom Sandry problem został szybko rozwiązany. Sandra ma również swój udział w zwiększeniu zasięgu Quory za sprawą aplikacji mobilnej.

Matt Fischer – Apple

Wśród gwiazd Apple’a bez wątpienia najjaśniej błyszczy Jonathan Ive, znany jako bliski współpracownik Steve’a Jobsa i genialny designer. Design to jednak nie wszystko. Co przyciąga użytkowników do ekosystemu iGadżetów? Jednym z czynników jest z pewnością bogactwo aplikacji, dostępnych w oficjalnym sklepie AppStore.

Szarą eminencją, odpowiedzialną za tę mało efektowną, ale kluczową usługę, wiążącą z firmą z Cupertino zarówno klientów, jak i deweloperów, jest Matt Fischer, określony przez Business Insidera jako jedna z najważniejszych osób w Apple’u.

Źródło: Business Insider

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)