TOP 10: Sposoby na rzadsze tankowanie

TOP 10: Sposoby na rzadsze tankowanie

Katarzyna Kieś
16.05.2008 17:34
Obraz

1.Traktuj delikatnie pedał gazu i hamulca – gwałtowne przyspieszanie i ostre hamowanie to dodatkowe zużycie paliwa. W cywilizowanym świecie większość kierowców dostosowuje się do tempa jazdy innych użytkowników drogi, i – co pewnie zdziwi posiadaczy ułańskiej fantazji za kierownicą – dojeżdżają do celu w porównywalnym czasie osiąganym przez „rajdowców”. Na dodatek są mniej zestresowani, a w baku zostaje im więcej paliwa. Wielka prędkość jazdy ma się odwrotnie proporcjonalnie do zużycia paliwa. Optimum na trasie to „jazda w okolicach setki”.

2.Wrzuć na luz – dosłownie, czyli daj odetchnąć biegom w aucie; a w przenośni: zarezerwuj sobie czas na dojazd i nie spiesz się. Jeśli samochód jest rozpędzony i wiesz, że swoim własnym rozpędem pojedzie jeszcze dość spory kawałek, możesz korzystać z luzu – zużywasz wtedy tylko minimalną ilość paliwa. Kiedy hamujesz – rób to za pomocą silnika; odcinasz wówczas całkowicie dopływ mieszanki paliwowej.

3.Jeździj krótko na niższych biegach i często korzystaj z tzw. nadbiegów. Nie „piłuj” silnika na siłę - wsłuchaj się w jego ton. Nie zmieniaj biegu na niższy lub wyższy dopiero wtedy, gdy motor już rzęzi, ani nie stosuj się sztywno do zaleceń: od 30 km/h – trójka; od 50 km/h – czwórka... Kiedy auto swobodnie jedzie po równym terenie, mając jedynie 40 km/h na liczniku, bezproblemowo możesz mieć wrzuconą „czwórkę”. Stosowanie biegów uzależniaj od terenu i dynamiki jazdy.

4.Zaplanuj trasę; staraj się jechać wtedy, gdy ruch jest niewielki – unikniesz korków oraz gwałtownych zmian prędkości podczas wyprzedzania innych samochodów. Pamiętaj, że stojąc w korkach zużywa się mnóstwo paliwa.

5.Odpalaj auto i ruszaj, a nie czekaj z pracującym motorem, aż reszta rodziny wpakuje się do wnętrza pojazdu. Kiedy czekasz na przejazd pociągu – wyłączaj motor już po kilkunastu sekundach stania. Nasze przejazdy kolejowe są najskuteczniejszymi zaporami ruchu drogowego – od chwili zamknięcia szlabanów do przejazdu pociągu mija kilka, kilkanaście minut, podczas których zapalony silnik zużywa paliwo i zanieczyszcza powietrze.

6.Pilnuj dobrej kondycji technicznej auta – regularne wizyty u mechanika są jak kontrole u dentysty: pozwalają w porę wyłapać i usunąć drobne usterki; po to, by nie narażać właściciela na znacznie większe koszty, kiedy uszkodzeniu ulegnie ważna składowa samochodu. Źle funkcjonujące podzespoły powodują wzrost zużycia paliwa i zwiększenie obciążeń dla innych, jeszcze chwilowo sprawnych, elementów pojazdu.

7.Postaw na opływowy kształt samochodu. Nie woź bez potrzeby bagażników dachowych – jeśli w góry pojedziesz dopiero pod koniec tygodnia, zdejmij bagażnik; nie musisz każdego dnia zabierać go na wycieczkę po mieście. Otwarte okna, szyberdachy, lufciki – zwiększają opór powietrza, jaki trzeba pokonać podczas jazdy. Wietrz auto na krótkich postojach (nie polecam otwierania okien w korku czy na skrzyżowaniu pełnym aut), albo kiedy zatrzymujesz się na dłuższą przerwę w jeździe.

8.Wyrzucaj zbędny balast – każdy gram bagażu to dodatkowe zużycie paliwa. Od czasu do czasu zrób remanent w aucie i opróżnij wszystkie schowki z niepotrzebnych przedmiotów.

9.Dobierz opony wedle zasady „na miarę”, a nie „na modę” czy „na zachciankę”. Pilnuj, by były odpowiednio napompowane: ani za słabo, ani za mocno.

10.Dobieraj paliwo do silnika a nie do własnej fantazji, ponieważ jeśli Twoje auto przystosowano do jazdy na zwykłej benzynie „95”, to nie ma sensu lać do baku „98” ani reklamowanych mieszanek typu „premium”, „super”, „ekstra”...itp. Zmianę odczujesz jedynie w wysokości rachunku do zapłacenia.

Źródło artykułu:WP Gadżetomania
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)