Gigabyte GeForce GT 640 – najtańszy Kepler w akcji [test]

Ten artykuł ma 2 strony:
Wstęp, GeForce GT 640, GPU GK107, platforma testowa i metodologia
GeForce GT 640 – tani i dobry, czy tylko tani?
GPU Nvidia GeForce GT 640, oznaczony jako GK107, jest już od jakiegoś czasu montowany w mainstreamowych laptopach i gotowych zestawach komputerowych, tworzonych przez producentów OEM. Jednak dopiero na targach Computex 2012 Nvidia zdecydowała się wprowadzić GT 640 do oferty konsumenckiej. Tym samym producenci dostali zielone światło i już kilka dni później na półkach sklepowych pojawiły się pierwsze autorskie karty z GeForce GT 640.
Wypada tu zaznaczyć, że Nvidia nie zdecydowała się na udostępnienie modelu referencyjnego, jak to zwykle ma miejsce w przypadku kart trafiających do sprzedaży detalicznej. Tym samym do zobrazowania osiągów desktopowego GK107 posłuży mi karta Gigabyte GeForce GT 640 (GV-N640OC-2GI). Nie jest to może najlepszy wybór jako, że jest to wersja fabrycznie podkręcona, ale tylko taki egzemplarz na bardzo krótki czas udało mi się pozyskać do testów.
Zobacz również: Asus Pro Essential PU500
Karty graficzne w laptopie — krótki przegląd układów mobilnych [A.D. 2012]
Ile kosztuje najtańszy, desktopowy Kepler? Ceny kart o specyfikacjach identycznych z podaną przez Nvidię i 1 GB pamięci DDR3 zaczynają się od około 360–370 zł, egzemplarze fabrycznie podkręcone z 2 GB DDR3 są wyceniane na 420–450 zł. Dostępne są zarówno wersje zajmujące jeden slot, jak również konstrukcje dwuslotowe. Niezależnie od wariantu karty można być pewnym jednego — do jej zasilania wystarczy energia dostarczana przez slot PCI-Express (TDP 65 W).
Biorąc zatem pod uwagę cenę i pobór energii, naturalnym rywalem dla GeForce’a GT 640 zdaje się AMD Radeon HD 7750. Najtańsze karty z tym GPU kosztują około 400–420 zł, więc grzechem byłoby nie porównać osiągów z rzeczonym GPU, również wykonanym w 28-nm litografii, opartym na architekturze GCN. Na szczęście udało mi się zdobyć sampla z Cape Verde Pro na pokładzie, zatem będzie on stanowił punkt odniesienia podczas dalszych rozważań.
Powracając do GeForce GT 640 trzeba wspomnieć, że dla klienta indywidualnego Nvidia zaproponowała specyfikację różniącą się od tych dla kart OEM o tym samym symbolu. I tak mamy:
GeForce GT 640 | detal | OEM | OEM | OEM |
architektura | Kepler | Kepler | Kepler | Fermi |
rdzenie CUDA | 384 | 384 | 384 | 144 |
taktowanie: rdzeń/shadery/VRAM | 900/-/891 | 797/-/891 | 950/-/2500 | 720/1440/891 |
pamięć (magistrala) | ½ GB DDR3 (128) | ½ GB DDR3 (128) | ½ GB GDDR5 (128) | 1,5–3 GB (192) |
przepustowość VRAM | 28,5 GB/s | 28,5 GB/s | 80 GB/s | 43 GB/s |
TDP | 65 W | 50 W | 75 W | 75 W |
Jak widać parametry konsumenckiego GT 640 znajdują się gdzieś pomiędzy tymi, przewidzianymi dla wersji OEM. Sugerowana cena detaliczna najtańszego Keplera to 109 dolarów (ok. 455 zł z VAT wg kursu NBP z dnia 22.06.2012). Dokładnie na tyle samo jest wyceniany AMD Radeon HD 7750. Wygląda zatem na to, że, przynajmniej w teorii, GeForce GT 640 powinien być dla niego godnym konkurentem. A czy jest? Tego dowiecie się z niniejszego testu.
GPU GK107, czyli 28-nm Kepler dla mas
GPU GK107, będący sercem kart oznaczonych symbolem GeForce GT 640, to chip wykonany w 28-nm procesie litograficznym, wykorzystujący architekturę Kepler. Ma on jeden kompletny GPC (ang. Graphic Processing Cluster), zawierający rasteryzator i dwa nowoczesne multiprocesory strumieniowe SMX (ang. Next Generation Steaming Multiprocessor). Każdy z tych ostatnich skupia 192 rdzenie CUDA.
Całości dopełniają dwa kontrolery pamięci o szerokości 64-bitów każdy. Do każdego z nich podpięto 8 jednostek rasteryzujących (ROP). Reasumując GK107, składający się z 1,3 mld tranzystorów, ma 384 rdzenie CUDA (2 SMX), 16 jednostek ROP i 32 TMU oraz kontroler pamięci, który zapewnia komunikację z kośćmi typu DDR3 za pomocą 128-bitowej magistrali. Maksymalna obsługiwana pojemność VRAM to 2 GB.
GPU GK107 gwarantuje obsługę najnowszych API DirectX 11.1 i OpenGL 4.2 oraz szeregu technologii Nvidia: CUDA (obliczenia równoległe GPGPU), Surround (obsługa do 4 monitorów), PhysX, 3D Vision, PureVideo HD 5. generacji (wspierane są m.in. kodeki MPEG-½, MPEG-4 ASP, H.264 i VC1/WMV9 dla rozdzielczości do 4K włącznie) oraz NVENC (sprzętowe przyspieszanie transkodowania multimediów, odpowiednik AMD VCE i Intel Quick Sync).
Karta graficzna w laptopie — jaka do gier, a jaka do pracy? Co musisz wiedzieć?
W odróżnieniu jednak od układów GK104, które trafiły do kart GeForce GTX 690, 680 i 670, GK107 montowany na konstrukcjach oznaczonych symbolem GeForce GT 640 nie obsługuje funkcji Boost. Nie ma zatem co liczyć na wzrost taktowania procesora graficznego powyżej wartości podanej w specyfikacji. Zatem maniakom wydajności pozostaje podkręcanie karty graficznej we własnym zakresie lub zakup modelu z fabrycznie podniesionymi zegarami taktującymi.
Gigabyte GeForce GT 640 (GV-N640OC-2GI)
Gigabyte jako jeden z pierwszych zaprezentował i wprowadził do sprzedaży autorską wersję karty GeForce GT 640. Egzemplarz oznaczony symbolem GV-N640OC-2GI, który udało mi się zdobyć, jest wyceniany przez sprzedawców na nie mniej niż 420 zł (maksymalnie nieco ponad 500 zł). A za tyle da się już kupić Radeona HD 7750, więc warto przekalkulować, co bardziej się opłaca.
Karta Gigabyte GeForce GT 640 to konstrukcja zajmująca 2 sloty. Wszystkiemu winien sporych rozmiarów układ chłodzenia. Na całkiem sporym radiatorze, częściowo przykrywającym także kości pamięci, zainstalowano duży, 10-centymetrowy wentylator. Spasowanie poszczególnych elementów konstrukcji nie budzi żadnych zastrzeżeń.
Na śledziu znalazły się dwa wyjścia Dual Link DVI-D, VGA oraz pozłacane HDMI z obsługą HDCP. Na sztywnej, niebieskiej płytce PCB znalazły się komponenty dobre jakościowo. W ramach technologii Gigabyte Ultra Durable 2 producent postawił na stałe kondensatory i cewki z ferrytowymi rdzeniami. Mają one gwarantować długą, bezawaryjną i stabilną pracę karty graficznej.
Do testów otrzymałem wersję pudełkową, dokładnie taką, jaką otrzyma konsument kupując produkt w sklepie. W środku niewielkiego, sztywnego, kartonowego pudełka znalazło się tylko niezbędne minimum. Jest więc płyta ze sterownikami, krótka instrukcja instalacji (również w języku polskim) w formie papierowej i sama karta opakowana w folię antystatyczną. Nie ma mowy choćby o naklejkach firmowych czy miękkiej, wyprofilowanej wyściółce.
Sama karta Gigabyte GeForce GT 640, oznaczona symbolem GV-N640OC-2GI odznacza się fabrycznie podniesionymi zegarami rdzenia (1045 MHz zamiast 900 MHz) i pamięci (900 vs 891 MHz). Tej ostatniej zainstalowano 2 GB i jest ona typu DDR3. Przepustowość podsystemu pamięci, dzięki zastosowaniu 128-bitowej magistrali wynosi jedynie 28,8 GB/s.
Platforma testowa i metodologia
Wszystkie testy przeprowadzano na następującej platformie testowej:
- procesor: Intel Core i5–3550@3,7 GHz;
- chłodzenie CPU: fabryczne (BOX);
- płyta główna: Asus P8Z77-V (chipset Intel Z77, BIOS 1205);
- pamięć RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz, CL9–9-9–24 2T;
- dysk systemowy: SSD Samsung PM830 256 GB;
- zasilacz: OCZ ZT650 80+ Bronze 650 W.
Karty graficzne:
- Gigabyte GeForce GT 640 (2 GB GDDR3; 384 SPU, GPU 1045 MHz, MEM 900 MHz),
- AMD Radeon HD 7750 (1 GB GDDR5; 512 SPU, GPU 800 MHz, MEM 1125 MHz);
Sterowniki:
- GeForce GT 640 – ForceWare 301.42;
- Radeon HD 7750 – Catalyst 12.4.
System operacyjny:
- Windows 7 Professional SP1 64-bit.
Gry:
Grand Theft Auto IV: Episodes from Liberty City – najnowszy build dostępny na platformie Steam.
Ustawienia:
- rozdzielczość 1920 x 1080@60Hz;
- tekstury: high;
- woda: very high;
- cienie: high;
- nocne cienie: very high;
- refleksy: very high;
- dystans: 60;
- detale: 100;
- zagęszczenie pojazdów: 100.
Mafia 2
Ustawienia:
- rozdzielczość: 1920 x 1080;
- APEX: wyłączony;
- wygładzanie krawędzi: włączone;
- filtrowanie anizotropowe: x16;
- pozostałe opcje aktywne i na maks.
Colin McRae: DiRT3
Ustawienia:
- rozdzielczość: 1920 x 1080;
- wygładzanie krawędzi: x8;
- wszystko włączone i na maks.
Metro 2033
Ustawienia:
- rozdzielczość: 1920 x 1080;
- detale: very high;
- tryb: DirectX 11;
- wygładzanie krawędzi: AAA;
- filtrowanie anizotropowe: x4.
Benchmarki
3D Mark Vantage - rozdzielczość 1280 x 1024, tryb Performance;
3D Mark 11 - rozdzielczość 1280 x 720, tryb Performance.
Unigine Heaven 2.5:
- rozdzielczość 1920 x 1080;
- render: DirectX 11;
- shaders: high;
- textures: high;
- anizo: 16x;
- occlusion, refraction, volumetric: enabled;
- tesselation: normal, extreme.

Polecane przez autora:
- Sprzęt dla graczy – sposób na wyciąganie kasy od naiwnych czy narzędzia dla zawodowców?
- Co dwie pary oczu, to nie jedna. Jak sprawdzić co dzieje się w domu pod naszą nieobecność?
- Android czy Windows? Tablet z jakim systemem powinien wybrać student?
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze