Jednolite ceny gier w całej Unii Europejskiej? Głupota! Zajmijmy się problemem wersji językowych

Komisja Europejska proponuje: niech mieszkańcy Unii Europejskiej płacą za gry (a szerzej: cyfrowe treści) tyle samo, bez względu na to, w którym członkowskim kraju mieszkają.

Zdjęcie flag pochodzi z serwisu shutterstock.com

Zdjęcie flag pochodzi z serwisu shutterstock.com

Wspólne ceny gier w UE

Teoretycznie nam to różnicy nie zrobi. Skorzystają być może Brytyjczycy (dla porównania: cyfrowy Wiedźmin 3 na PC kosztuje u nich w przeliczeniu na złotówki 194 zł, w Niemczech, gdzie płaci się euro, 182 zł), ale na pewno nie my. Dlaczego?

Bo i tak w cyfrowej dystrybucji płacimy tyle samo, co Europejczycy zarabiający w euro. Na PlayStation Network tak jest:

Na Steam:

Xbox Live:

A nawet na “polskim” gog.com:

Zobacz również: Gadżet tygodnia: Qualcomm Toq czyli smartwatch z ekranem Mirasol

Albo płacimy tam w euro, albo ceny przelicza się według kursów, dostosowując je do zachodnich standardów. Nieważne, że mieszkamy w Polsce, płacimy jak Niemiec czy Francuz. Komisja Europejska chce więc rozwiązać problem, który tak naprawdę nie istnieje. To już działa.

Płacimy w euro, mamy to samo

Nie chodzi tu tylko o ceny. Dostajemy te same produkty, co inni obywatele państw Unii Europejskiej. Może się więc wydawać, że pomysł Komisji Europejskiej to sztuka dla sztuki. Pokazanie, że organ istnieje, działa, tworzy. A że to bez sensu? No cóż, kto by się tym przejmował.

Jest jednak jeden powód, przez który zamiary Komisji Europejskiej nie wydają się niepotrzebne, a głupie. Bywa tak, że niektóre gry w cyfrowej dystrybucji są tańsze na Xbox One niż na PlayStation 4. Dlaczego tak się dzieje? Tłumaczył mi to przedstawiciel Microsoftu:

W kwestii potencjalnych obniżek cen gier w wersjach cyfrowych, proces ten ma już miejsce, jako wynik wprowadzenia rozliczeń za zakup gier w sklepie Xbox Games w walucie lokalnej. Zmiana systemu płatności pozwoliła na dostosowanie cen do naszego rynku, dzięki czemu niektóre gry można znaleźć taniej w wersji cyfrowej, niż na sklepowej półce

Niestety — pomysł Komisji Europejskiej będzie skutkować tym, że coś takiego jak “rynek lokalny” przestanie istnieć. Będziemy jednym, wielkim, wspólnym tworem. Z jednymi, wspólnymi cenami. Czyli dla nas to bardzo niekorzystna wiadomość.

Zyskują wydawcy

To na pewno lepsza informacja dla wydawców i sprzedawców, którzy na różnicach w kursach walut często tracą. Dlatego też solą w ich oku są tak zwane keyshopy — czyli handlarze sprzedający legalne kody cyfrowych gier. Tyle że z innych krajów, gdzie gra kosztuje mniej. Wydawca nie zarabia, bo Polak zamiast kupić grę u siebie — płacąc niemal jak w euro — kupuje wersję z Rosji. Stworzenie “wspólnego” rynku jest więc kolejnym krokiem w stronę tego, by odgrodzić się od innych i stworzyć własne, jednolite zasady.

Zdjęcie euro pochodzi z serwisu shutterstock.com

Ja jestem na nie i naprawdę nie rozumiem, czemu Komisja Europejska zajmuje się takimi sprawami. Jeżeli chce pójść na rękę graczom, to niech stworzą przepisy, które spowodują, że w każdym kraju Unii Europejskiej gra musi ukazywać się w obowiązującym języku. Podobnie niech sprawa ma się z usługami czy cyfrowymi sklepami - gog.com do dzisiaj nie jest dostępny w języku polskim!

No, ale to raczej nie przejdzie, bo trochę się kłóci z wizją jednego, wspólnego rynku. Z jednym, wspólnym językiem urzędowym…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Rozrywka:

Najlepsze książki science fiction. Niezbędnik nie tylko dla wielbicieli gatunku 10 najciekawszych statków kosmicznych z filmów. Czym latali Ellen Ripley i Boba Fett? Gwiezdny kupiec, czyli Monopol spotyka EVE Online. Legendarna planszówka PRL-u Nazistowska czekolada. Prawie jak jajko niespodzianka Wahadłowiec Buran. Rdzewiejące resztki radzieckiego programu promów kosmicznych Pierwsza gra na peceta powstała w ciągu jednej nocy. Napisał ją Bill Gates - zobacz, jak wyglądała 10 najdroższych samolotów i śmigłowców wojskowych świata Lech Wałęsa: ulubiony polityk internautów Mobilność przyniosła kulturę recyklingu Efekty niespecjalne: dlaczego efekty w filmach przestały robić wrażenie? "Chcemy wcześniejszej premiery Przebudzenia Mocy w Polsce!". Świetna akcja: Polska nie jest krajem drugiej kategorii! Piractwo w Polsce: PRL, kasety VHS i książki Moja konsola zaczyna przypominać komputer. I wcale się z tego nie cieszę A gdyby dało się kopiować jedzenie? Moralność i etyczność drukowania 3D „Piksele”, czyli 8-bitowa apokalipsa. Poznajesz tych bohaterów? Vagina face. Test reakcji otoczenia na polskich ulicach Gadżety erotyczne, jakich świat nie widział. Jaki wpływ na seks mają nowe technologie? Najlepsze filmy science fiction Piractwo było problemem pecetów? To kłamstwo twórców Seriale i filmy o nowych technologiach nam szkodzą. Przez nie bujamy w obłokach Linux, DDoS i serwerownia. Mr. Robot popisuje się fachowością, ale to nie jest dobry serial o hakerach Apple usuwa niewygodne symbole. Niewolnictwo? Zapomnijcie! Niczego takiego nie było Lubisz pisać? Zostań blogerem Gadżetomanii Katastrofalna jakość pecetowego Batman: Arkham Knight. Nie śmiejcie się z PC: zepsute gry to problem wszystkich