Autonomiczne samochody: nie tylko Google jeździ bez kierowcy

Kto i jakie pojazdy bez kierowcy zbudował i testuje w ostatnich latach? Najsłynniejsze, autonomiczne pojazdy to bez wątpienia samochody Google’a, jednak auta bez kierowcy są testowane przez wielu innych producentów.

Ten artykuł ma 3 strony:

Z tego artykułu dowiesz się:

  • kiedy pojawiły się autonomiczne samochody
  • czym jest LIDAR
  • dlaczego DARPA nie organizuje konkursów aut bez kierowcy
  • kto zbudował pierwszą autonomiczną ciężarówkę
  • kiedy pojazdy bez kierowcy rozpoczną służbę w wojsku

Autonomiczne samochody wydają się wynalazkiem ostatnich lat, jednak są znacznie starsze, niż się powszechnie sądzi. Już w latach 60. udało się zbudować pojazdy, zdolne do samodzielnego wykonywania niektórych manewrów, a w latach 80. i 90. powstały – dziś już nieco zapomniane – eksperymentalne modele, zdolne do samodzielnego poruszania się po publicznych drogach.

Szybki rozwój i wzrost popularności samochodów bez kierowcy nastąpiły jednak nieco później – w XXI wieku. Z czego to wynika?

Jednym z czynników jest bez wątpienia rosnąca moc obliczeniowa komputerów, zdolnych do analizowania w czasie rzeczywistym obrazu wideo, wzbogaconego o dane z różnych czujników. Wcześniej również było to możliwe, ale niezbędny sprzęt zajmował początkowo wnętrze furgonetki, a później bagażnik dużego sedana.

Drugim, istotnym czynnikiem stał się łatwy dostęp do nawigacji satelitarnej. Do 1 maja 2000 roku sygnał GPS był – jako technologia militarna – celowo zakłócany. Cywile mogli z niego korzystać, ale dokładność wskazań była ograniczona do około 100 metrów.

Dopiero zniesienie tego ograniczenia sprawiło, że GPS zaczął być w pełni użyteczny i powszechnie wykorzystywany – również w przypadku autonomicznych pojazdów. Warto przy tym pamiętać, że GPS – choć istotny – jest tylko jednym z wielu „zmysłów” samochodów bez kierowcy.

Wystarczyły 3 lata, aby auta nauczyły się jeździć samodzielnie

Sandstorm - zwycięzca DARPA Grand Challenge 2004

Choć we wcześniejszych latach powstawało wiele różnych pojazdów o różnym stopniu autonomii (więcej o nich w dalszej część artykułu), to za przełom w konstruowaniu takich pojazdów można uznać serię zawodów DARPA Grand Challenge, organizowanych w latach 2004, 2005 i 2007.

Zobacz również: Nawet 7 na 10 Amerykanów boi się samochodów autonomicznych

Pierwsza edycja zawodów stawiała przez konstruktorami autonomicznych pojazdów wyzwanie w postaci 240-kilometrowego odcinka, biegnącego przez pustynię Mojave. Żaden ze startujących w pierwszej edycji uczestników nie ukończył konkurencji. Największy dystans – prawie 12 kilometrów – przebył autonomiczny samochód Sandstorm, zbudowany przez zespół z uniwersytetu Carnegie Mellon.

O szybkim postępie w dziedzinie autonomicznych pojazdów dobitnie świadczą wyniki kolejnych zawodów, zorganizowanych rok później. Wszyscy, z wyjątkiem jednego, uczestnicy wyścigu pokonali wówczas dystans zwycięzcy pierwszych zawodów (12 kilometrów), a aż 5 pojazdów przebyło całą trasę.

Urban Challenge

Jeden z uczestników Urban Challenge

Kolejna edycja zawodów nosiła nazwę Urban Challenge. Uczestnicy mieli do pokonania 96-kilometrową trasę w warunkach zbliżonych do ruchu ulicznego, wyznaczoną na terenie byłej bazy wojskowej George Air Force Base. Pojazdy musiały przestrzegać obowiązujących przepisów i reagować na obecność innych uczestników ruchu drogowego.

Trasa została pokonana przez sześć pojazdów. Najszybszy z nich poruszał się z prędkością ponad 22 km/h, a rezultat zawodów stanowił jasny dowód na to, że autonomiczne samochody to nie żadna przyszłość, ale teraźniejszość.

Samochody bez kierowcy okazały się wystarczająco dopracowane, by radzić sobie w ruchu ulicznym, a zastosowana w nich technologia jest użyteczna i należy ją jedynie udoskonalić. Warto podkreślić to raz jeszcze – ten etap osiągnięto już w 2007 roku! Tym samym DARPA straciła zainteresowanie konkurencją, skupiając swoją uwagę na zawodach humanoidalnych robotów.

Stanley – autonomiczny zwycięzca zawodów DARPA

Stanley - zwycięzca DARPA Grand Challenge 2005

Pierwszym zwycięzcą DARPA Grand Challenge był Stanley – zmodyfikowany przez zespół z Uniwersytetu Stanforda Volkswagen Touareg. Jego podstawowym zmysłem był zamontowany na dachu pojazdu LIDAR (rodzaj radaru, wykorzystującego impulsy lasera zamiast fal radiowych), służący do mapowania otoczenia.

Elektroniczny kierowca Stanleya

Oprócz LIDAR-a Stanley korzystał również z kamery wideo, która obserwowała obszar z przodu pojazdu, sięgający dalej niż zasięg LIDAR-a – chodziło o ocenę, jak bardzo Stanley może się rozpędzać. Uzupełnieniem czujników był GPS, a także żyroskopy i akcelerometry oraz drogomierz, służące analizowaniu położenia pojazdu w przestrzeni i nawigowaniu w sytuacji, gdyby utracono sygnał GPS.

Rolę kierowcy pełnił komputer z sześcioma procesorami Pentium M 1,6 GHz, pracujący pod kontrolą Linuksa, a oprogramowanie odpowiedzialne za analizę zbieranych przez sensory pojazdu danych liczyło około 100 tys. linii kodu.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Technologie:

15.07, czyli Dzień bez telefonu komórkowego. Dziwne to święto Julian Assange: drzazga w tyłku prezydenta. WikiLeaks ujawnia to, co władze chcą ukryć "Spagettifikacja". Co się stanie, jeżeli wpadniesz do czarnej dziury? Zmiana czasu. Dlaczego dwa razy w roku przestawiamy zegarki? Jak brzmi liczba pi? Długa historia płyty CD. Czy srebrny krążek ma jeszcze przyszłość? Współczesne czołgi i pojazdy bojowe Wojska Polskiego. Ten sprzęt ma nas obronić Nietypowe zastosowania WD-40. Do czego można go wykorzystać? Rok 1984: 35 lat temu Macintosh rzucił wyzwanie Wielkiemu Bratu Rosyjski Air Force One. Tak wygląda wnętrze osobistego samolotu Władimira Putina To lata! Najdziwniejsze samoloty pionierów lotnictwa Lotniskowiec z lodu. Projekt niezwykłego okrętu z czasów drugiej wojny światowej Konstruktor rzuca wyzwanie planowemu starzeniu. Lampa Dysona wytrzyma 37 lat Cuda techniki, które działają bez prądu Współczesne lotniskowce. Najpotężniejsze okręty, jakie kiedykolwiek pływały po morzach 11 zapomnianych konkurentów PlayStation: Jaguar, Amiga CD32, Apple Pippin i inne Najlepsze śmigłowce szturmowe dla polskiej armii Jeden z nich to chińska podróbka. Potrafisz wskazać, który? Genialny naukowiec wymyślił Internet na nowo. Poświęcił na to 40 lat życia Kosmiczne technologie, których używamy na co dzień Jaki nóż wybrać? Najlepsze scyzoryki i foldery za 50, 100 i więcej złotych Sprzęt dla graczy – sposób na wyciąganie kasy od naiwnych czy narzędzia dla zawodowców? Zestawy Smart Home, na które stać każdego Polaka Nurkujące drony i łodzie jak statki kosmiczne: osobisty sprzęt do podróży pod wodą

Popularne w tym tygodniu:

15.07, czyli Dzień bez telefonu komórkowego. Dziwne to święto